عمومی

آشنایی با گیاه علف لیمو

برای باغبان‌هایی که به دنبال افزایش زیبایی باغ خود هستند، محوطه سازی و تزيین باغ بسیار اهمیت دارد. گیاه علف لیمو گیاهی‌ست که به صورت انبوه رشد می‌کند و علاوه بر زیبایی‌ای که با باغچه شما می‌بخشد، خواص بسیاری زیادی نیز دارد. علف لیمو یا لیمو گراس (Cymbopogon nardus) گیاه بومی جنوب شرقی آسیا است که برای مدت زمان زیادی است که به منظور استفاده تجاری در برخی از کشورها مانند جاوه، اندونزی، هند و سریلانکا پرورش داده می‌شود. در ادامه با گیاهی که عنوان اقتصادی‌ترین گیاه سال را به خود اختصاص داده بیشتر آشنا خواهید شد.

گیاه علف لیمو :

کاربردهای لیمو گراس

این گیاه خواص فراوانی دارد و در بسیاری از صنایع نقش دارد. یکی از مهم‌ترین محصولات علف لیمو، روغن استخراج شده از آن است. از کاربردهای روغن این گیاه می‌توان به استفاده آن در عطرها یا روغن‌های ضروری آروماتراپی اشاره کرد. از این گیاه در تولید صابون، اسپری‌ها، خوشبوکننده‌ها، شمع‌ها و آفت‌کش‌ها، ضد عفونی کننده‌ها و … استفاده می‌شود. البته این گیاه تنها در صنعت به کار نمی‌رود بلکه در آشپزی نیز به عنوان یک چاشنی و طعم‌دهنده در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاشت علف لیمو

این گیاه به سادگی در فروشگاه‌های مواد غذایی وسبزیجات یافت می‌شود. پس از تهیه، ۵ سانتی متر از بالای گیاه را برش دهید و هر شاخه‌ای که احساس می‌کنید ضعیف و پژمرده است را دور بریزید. سپس ساقه‌ها را داخل یک لیوان آب کم عمق بگذارید و کنار پنجره‌ای آفتاب‌گیر آن‌ها را قرار دهید.

پس گذشت چند هفته می‌توانید ریشه‌های کوچکی را در انتهای ساقه‌ها مشاهده کنید. صبر کنید تا ریشه گیاهان کمی بلندتر و قوی‌تر شوند. پرورش گیاه علف لیمو بسیار ساده است و کافیست آن را از آب در بیاورید و داخل گلدان بکارید. توجه کنید که آبیاری منظم این گیاه بسیار مهم است و نیاز به گرما و نور آفتاب دارد.

مراقبت از این گیاه

لیمو گراس در مناطقی که آب و هوای گرمسیری دارند به فراوانی رشد می‌کند. مراقبت از این گیاه اصلا سخت نیست و کافیست برای مراقبت از این گیاه نور، گرما و رطوبت مناسبی را فراهم کنید و شاهد رشد سریع آن در باغچه یا گلدان باشید. خاک مورد نیاز این گیاه خاک رس و غنی می‌باشد. کمپوست و کود برگ ترکیب خاکی ایده‌آل برای این گیاه می‌سازند.

خواص گیاه لیمو گراس

·       کاهش کلسترول؛ بر اساس یک مقاله در مجله “تحقیقات پیشرفته دارویی و تکنولوژی” ، مصرف عصاره‌های گیاه علف لیمو ، موجب کاهش کلسترول بد می‌شود.

·       جلوگیری از عفونت؛ برای مثال احتمال بروز سرخجه، عفونت قارچی‌ای که معمولا در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند افرادی که مبتلا به HIV هستند، را کاهش می‌دهد.

·       تقویت سلامت دهان و دندان؛ عصاره‌های گیاهی لیموگراس یکی از قوی‌ترین مهار کننده‌های رشد باکتری در نمونه‌های آزمایشگاهی می‌باشد.

·       تسکین‌دهنده درد

·       کاهش اضطراب

·       افزایش سطح گلبول قرمز؛ نتایج مطالعات سال 2015 نشان می‌دهد که مصرف چای لیموگراس به طور روزانه می‌تواند باعث افزایش غلظت هموگلوبین، حجم سلول‌ها و گلبول‌های قرمز در بدن شود.

·       بهبود اختلالات گوارشی؛

با گیاه علف لیمو آشنا شدید. امیدوارم خواندن این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.