عمومی

بهترین گیاهان تمیز کننده هوا برای خانه

گیاهان تمیز کننده هوا

گیاهان هوا را از طریق جذب سموم و تولید اکسیژن تمیز می کنند. چند گیاه منحصر به فرد به طور قابل توجهی هوای اطراف ما را تصفیه می کنند و هوای پاکی را برای تنفس در اختیار ما قرار می دهند. برخی از گیاهان، مانند گیاهان تمیز کننده هوا که در فهرست گیاهان تصفیه کننده هوای ناسا، مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. آلوئه ورا، پیچک انگلیسی و نخل اریکا و… از جمله گیاهانی هستند که کیفیت هوا را بهبود می بخشند.

گیاهان تمیز کننده هوا

گیاهان تمیز کننده هوا شگفتی های طبیعی هستند، زیرا سموم را از هوای خانه شما پاک می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت هوای داخل ساختمان حتی بدتر از هوای بیرون حتی بزرگ‌ترین و صنعتی‌ترین شهرها است، بنابراین این گیاهان بیش از گذشته مورد نیاز هستند. مزایای گیاهان فراتر از تمیز کردن هوا، الهام بخشیدن به خلاقیت و تمرکز، افزایش سلامت روان و ایجاد حیات در خانه است. گیاهان دارای خواص متفاوتی هستند که به آنها در مقابله با انواع مختلف آلودگی هوای داخل خانه کمک می کند، بنابراین داشتن انواع متفاوت گیاهان تمیز کننده هوا در خانه، به آنها اجازه می دهد تا برای مبارزه با طیف گسترده ای از آلاینده ها با یکدیگر همکاری کنند.

رشد گیاهان پاک کننده هوا به شرایط ایده آل نیاز دارد.

مراقبت از گیاهان تمیز کننده هوا در خانه آسان است. مراقبت از آنها بسته به محیطی که در آن رشد می کنند (آب، خاک یا کوکوپیت) کمی متفاوت است. بیشتر گیاهان شرایط پرنور را برای رشد را ترجیح می دهند. بیشتر گیاهان به خوبی در خاکی که حاوی مواد مغذی باشد به خوبی رشد می کنند. مخلوط کردن مقداری کوکوپیت در خاک به گیاهان کمک می کند تا هوادهی و رطوبت را در ریشه خود حفظ کنند. هر ۱۵ تا ۲۰ روز، هر گیاه گلدانی  را باید تغذیه کنید و به آن درشت مغذی ها و ریز مغذی های مورد نیازش را بدهد.

چند روش برای پرورش گیاهان تمیز کننده هوا

پرورش گیاهان تمیز کننده هوا در آپارتمان به دلیل کاهش جریان هوا کمی مشکل است. در ساختمان‌هایی که جریان هوای راکد دارند، آلودگی هوای داخل ساختمان افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند آسم شود. علاوه بر این، ممکن است ندانید که چه تعداد مواد شیمیایی در مبلمان مدرن، مصالح ساختمانی مصنوعی و حتی فرش شما وجود دارد. مواد شیمیایی موجود در این مواد می توانند تا ۹۰ درصد در آلودگی هوای داخل خانه نقش داشته باشند.

گیاهان به کمک می آیند:

ناسا دریافته است که گیاهان آپارتمانی می توانند سموم را از هوا، به ویژه اتاق های بسته با جریان هوای کم حذف کنند. بر اساس این مطالعه، چندین مطالعه دیگر در مورد کیفیت هوای گیاهان داخلی انجام شده است. گیاهان تمیز کننده هوا طبیعی و مقرون به صرفه هستند و به اندازه دستگاه های تصفیه هوا به اسب بخار نیرو نیاز ندارند. گیاهان همچنین کارهای زیر را انجام می دهند:

ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری

با بهبود تمرکز و حافظه

برای کاهش خستگی و استرس

ناسا دو یا سه گیاه را در یک گلدان هشت تا ده اینچی برای هر ۱۰۰ فوت مربع توصیه می کند. گیاهان با توانایی های جذب مواد شیمیایی متفاوت باید در موقعیت های مختلف استفاده شوند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره پژوهش هوای پاک ناسا مطالبی را مطالعه کنید.

نگرانی هایی که قبل از خرید گیاه باید در نظر بگیرید:

گیاهان تمیز کننده هوا

اگر حیوانات خانگی مانند گربه و سگ دارید، بهتر است در استفاده از گیاهان تمیز کننده هوا تجدید نظر کنید، زیرا برخی از گیاهان برای آنها مضر است. می توانید گیاهان ایمن برای حیوانات خانگی را پیدا کنید.

مزایای گیاهان تمیز کننده هوا

گیاهان به فیلتر کردن هوا کمک می کنند و به کاهش علائمی مانند خارش، آبریزش بینی، خارش و دشواری در تنفس کمک می کنند. ثابت شده است که دیدن گیاهان در طول روز استرس و اضطراب را کاهش می دهد. گیاهان همچنین به دلیل اثرات آرام بخش خود حافظه و تمرکز را بهبود می بخشند.

گیاهان تمیز کننده هوا به طور موثری اثرات ترکیبات آلی فرار (VOCs) را کاهش می دهند. علاوه بر سردردهای مزمن، حالت تهوع، تحریک، آسیب به کلیه ها و سیستم عصبی و انواع خاصی از سرطان، از اثرات طولانی مدت این ترکیبات است.

علاوه بر بهبود کیفیت خواب، گیاهان تمیز کننده هوا  در بهبوبد تنفس شما در هنگام خواب مفید هستند.

وجود گیاهان به افراد مبتلا به افسردگی و آلزایمر کمک می کند تا سریعتر بهبود یابند.

نقش گیاهان آپارتمانی در برطرف نمودن آلودگی هوای خانه چیست؟

بهترین گیاهان تمیز کننده هوا

آلوئه ورا

هر خانه ای باید یکی از این گیاهان را داشته باشد. هوا را تمیز می کند و زخم ها را التیام می بخشد. علاوه بر آفتاب دوست بودن و نیاز به آبیاری کم، نگهداری آن نیز آسان است.

سانسوریا

گیاهان تمیز کننده هوا

یک فیلتر عالی برای فرمالدئید بوده و رشد این گیاه در خانه بسیار آسان است. این گیاه ظاهری تمیز و شفاف داشته و در شرایط نوری مختلف از جمله نور کم رشد می کند. نسبت به آبیاری نیز زیاد حساس نیست.

 اسپاتی فیلوم

شما به راحتی می توانید از این گیاه زیبا مراقبت کنید، تابستان شکوفا می شوند و عطر آنها با طراوت و خوشایند است. این گیاهان تمیز کننده هوا، مواد مضری را که  باعث سرطان می شود و در رنگ ها، موم مبلمان و پولیش ها یافت می شود، از بین می برند.

گیاهان تمیز کننده هوا

علاوه بر این، استون را که توسط وسایل الکترونیکی، چسب ها و پاک کننده های خاص ساطع می شود، جذب می کند. این گیاه عاشق خاک مرطوب و در مکانی سایه به خوبی رشد می کند. اما، متأسفانه، برای حیوانات خانگی سمی است.

سرخس بوستون

از پرورش سرخس بوستون تا زمانی که به طور مکرر آبیاری می شوند لذت ببرید. این گیاهان تمیز کننده هوا را در نزدیکی یک پنجره در داخل خانه یا بیرون از آن می توانید قرار دهید.

گیاهان تمیز کننده هوا

سرخس بوستون بیشتر از هر گیاه دیگری فرمالدئید را حذف می کند. در حذف سایر آلاینده‌ها مانند بنزن و زایلن، که محصولات جانبی اگزوز بنزین هستند، بسیار کارآمد هستند.

گل یشم

گیاهان تمیز کننده هوا

گیاهان یشم برگدار ظاهری درخشان دارند و نگهداری آنها آسان است. گردش هوای خوب و آب زیادی برای آنها فراهم کنید. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک سطحی خشک شود اما اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. نگهداری از گیاه یشم برای سالیان متمادی با حداقل مراقبت امکان پذیر است.

فیکوس الاستیکا

گیاهان تمیز کننده هوا

زیبایی منحصر به فرد این گیاه چشم نواز است و نگهداری آسان آن را به یکی از گیاهان تمیز کننده هوا تبدیل کرده است. در نور کم، دماهای سردتر و رطوبت کمتر خوب رشد می کنند. برای حذف سموم در داخل خانه، از جمله فرمالدئید، عالی است.

دراسنا

گیاهان تمیز کننده هوا

دراسنا به دلیل طبیعت بی دغدغه اش شناخته شده است. نور کم و رطوبت کم مشکلی برای این گیاه ندارد، این گیاه گازهای آزاد شده از لاک ها و درزگیرها مانند زایلن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید را جذف می کند.

۸ تا از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا را در یکی دیگر از مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

نوشته های مشابه