عمومی

آیا کوددهی در هوای گرم برای گیاهان مضر است؟

کوددهی در هوای گرم

کوددهی در آب و هوای گرم در واقع به گیاهان آسیب می رساند. وقتی گرمای تابستان در اوج است، ممکن است از خود بپرسید: “آیا کود دادن به گیاهان در هوای گرم اشکالی ندارد؟” پاسخ به طور قطعی منفی است. اگر چمن، گیاهان زینتی، یا میوه ها و سبزیجات تحت تنش خشکی و یا گرما باشند، کوددهی تابستانی بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

چرا کوددهی در هوای گرم تابستان مضر است؟

کودها یک راه عالی برای افزایش رشد گیاهان و درختان هستند، اما زمانی که در هوای گرم استفاده شوند می توانند استرس ایجاد کنند! با توقف مصرف کود قبل از گرم شدن بیش از حد گیاه خود را از کم آبی نجات دهید به خصوص اگر از مقدار زیادی کود حاوی نیتروژن به گیاهان خود می دهید.

هنگامی که گیاهان به دلیل کمبود آب تحت استرس قرار می گیرند، به طور طبیعی برخی از فرآیندهای رشد خود را به منظور حفظ انرژی متوقف می کنند. این شامل فرآیند جذب مواد مغذی از خاک است. بنابراین، حتی اگر کوددهی در هوای گرم نیز داشته باشید باز هم گیاه شما ممکن است نتواند به طور موثر از آن استفاده کند.

در واقع، استفاده از کود برای گیاهانی که تحت تنش خشکی قرار دارند، بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد. مواد مغذی اضافی می تواند گیاه را بیش از حد بارور کند و منجر به سوختگی برگ یا آسیب های دیگر می شود.

هنگامی که دمای هوا بالا می رود، گیاهان شما ممکن است دچار استرس گرمایی شوند. در این زمان است که استرس گرمایی احتمالا به شکل برگ های پژمرده، پیچ خورده یا سوخته ایجاد می شود. ممکن است فکر کنید کمی کود آنها را سرحال می کند. اما کوددهی در هوای گرم منجر به تجمع نمک اضافی در نزدیکی ریشه گیاهان می شود که به آنها آسیب می رساند و جریان آب را به سمت بالا محدود می کند. همچنین نمک می‌تواند بر بافت‌های گیاه تأثیر بگذارد و باعث خشکی یا قهوه‌ای شدن لبه‌های برگ‌ها شود.

نکات آموزنده و طلایی در مصرف کودها را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

علائم کوددهی بیش از حد در هوای گرم

کوددهی در هوای گرم

پژمردگی و رشد کند در گیاهان پهن برگ

نوک سوزن های در مخروطیان قهوه ای می شود.

پوسته قهوه ای یا سفید رنگ در بالای خاک یا کناره های گیاه گلدانی مشاهده می شود. سعی کنید ظرف را با مقدار زیادی آب بشویید تا نمک ها از بین بروند.

گرما می تواند روی سبزیجات نیز تاثیر بگذارد. می تواند باعث ریزش زودرس گل ها شود، به ویژه در خیار، خربزه، گوجه فرنگی، فلفل، کدو حلوایی و لوبیا این تنش گرمایی در تایستان دیده می شود

 سبزیجات فصل خنک مانند کلم بروکلی وقتی هوا گرم می شوند، به خوبی رشد نمی کنند.

کوددهی در هوای گرم می تواند باعث سوختگی درگیاهان شود. هنگام تغذیه گیاهان خود در تابستان، حدود 20 درصد از مقدار کودی را که معمولا در بهار یا پاییز می دهید را کاهش دهید.

گیاهان به دلیل هوای گرم به آب بسیار بیشتری نیاز دارند. هرچه آب بیشتری بدهید، گیاهان کود بیشتری را همراه با آن وارد آوندهای خود می کنند. به همین دلیل است که آبیاری گیاهان در صبح یا عصر خوب است. این به جلوگیری از خشک شدن خیلی سریع آنها و مصرف مقدار زیادی کود کمک می کند. این به گیاه کمک می کند تا از بار بیش از حد مواد مغذی و سوزاندن کود احتمالی جلوگیری کند.

کوددهی فلفل را با مطالعه مقاله فردین کشت به درستی انجام دهید.

بهترین کودها برای کوددهی در هوای گرم

کوددهی در هوای گرم

انتخاب های زیادی در مورد برندها و آرایش های شیمی در کوددهی در هوای گرم وجود دارد که بر اساس آنچه که برای گیاه خود نیاز دارید، باید انتخاب کنید. برخی از کودها برای تقویت گلدهی طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای تمرکز بر رشد سبز و توسعه ریشه ایجاد می شوند.

همانطور که گفته شد، دو منبع اصلی کود برای کوددهی در هوای گرم در طول سال وجود دارد. هر دو بر اساس نحوه واکنش آنها با گیاهان فواید و پیامدهای خود را دارند.

کود مصنوعی در مقابل کود آلی

کودهای مصنوعی این مزیت را دارند که به راحتی برای هر نوع گیاهی که در حال رشد است استفاده شوند. سطح نیتروژن، فسفر و پتاسیم خاک را می‌توان به راحتی با این کودها تنظیم کرد.

هر کود تهیه شده از مواد طبیعی، معمولا حیوانی (کرم خاکی یا فضولات حیوانی) و مواد گیاهی که مجاز به کمپوست شدن باشد، یک کود آلی محسوب می شود. مخلوطی که از فضولات مختلف گیاهی یا حیوانی استفاده می‌شود، تفاوت‌های جزئی در واکنش‌های گیاهان بر اساس ترکیب شیمیایی ایجاد می‌کند.

هنگام انتخاب اینکه کدام منبع کود برای کوددهی در هوای گرم بهتر است، باید به یاد داشته باشیم که تغذیه بیش از حد با کود که با سرعت زیادی هم تجزیه شود در گرمای تابستان بدترین ترکیب ممکن است.

کوددهی در هوای گرم

بهترین زمان کوددهی در طول روز چه زمانی است؟

اگرچه برخی کودهای مصنوعی آهسته رهش هستند، اما بیشتر آنها برای تغذیه گیاهان در سریع‌ترین زمان ممکن، مانند علف‌های چمن، برای تولید سبزی ساخته می‌شوند. با آماده کردن خاک با مواد مغذی مورد نیاز گیاهان، کود آلی کندتر عمل می کند و به اندازه کودهای مصنوعی به گیاهان شما شوک وارد نمی کند و برای کوددهی در هوای گرم مناسبند.

هم کودهای مصنوعی و هم کودهای آلی به شکل جامد و مایع هستند. گیاهان در هنگام تنش خشکی بسیار سریعتر از مواد جامد داخل خاک، مایعات را جذب می کنند. به همین دلیل بهتر است برای کوددهی در هوای گرم در تابستان از کود جامد استفاده کنید و مایعات را برای فصل بهار و پاییز به کار ببرید.

اعداد روی کودهای NPK بیانگر چیست؟ این مطلب مهم و کاربردی را درمقالات فردین کشت بخوانید.

نکات کوددهی در هوای گرم

کوددهی در هوای گرم

به طور منظم و عمیق آبیاری کنید. این کار به هیدراته و سالم ماندن گیاهان شما در ماه های گرمتر کمک می کند.

ایجاد سایه این به خنک کردن گیاهان شما و محافظت از آنها در برابر آفتاب کمک می کند.

اطراف گیاهان خود را مالچ پاشی کنید. به حفظ رطوبت و خنک نگه داشتن ریشه ها کمک می کند.

پس از بهتر شدن وضعیت گیاه، می توانید دوباره آن را کوددهی کنید. با این حال، مطمئن شوید که از یک کود متعادل استفاده می کنید.

با کوددهی اصولی کلم محصول بیشتری برداشت کنید. این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.