آموزش کاشت و پرورش

بهترین شرایط رشد زنجبیل

شرایط رشد زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهانی دارویی است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها به کار می رود. خیلی از افراد دوست دارند زنجبیل تازه مصرف کنند. اما برای این کار نیاز به کاشت زنجبیل است. اگر شما هم شرایط رشد زنجبیل را دارید، پس می توانید این گیاه ارزشمند و پرخاصیت را در منزل پرورش دهید.

چگونه زنجبیل بکاریم؟

به عنوان یک گیاه گرمسیری، زنجبیل تنها در آب و هوای گرمتر و مرطوب می تواند به خوبی رشد کند. اما کسانی که در آب و هوای سردتر هستند، با فراهم کردن شرایط رشد زنجبیل می توانند آن را پرورش دهند. این گیاه در گلدان ها به خوبی رشد می کنند و می توانید برای محافظت از گیاه زنجبیل در برابر سرما، آن را اواخر تابستان به داخل خانه منتقل کنید.

همه چیز درباره گیاه زنجبیل را در مقالات فردین کشت بخوانید.

بهترین شرایط رشد زنجبیل

زنجبیل را ادویه «بکارید و فراموشش کنید» در نظر گرفته می گیرند. با توجه به شرایط مناسب استوایی، می توان آن را تا حد زیادی در تمام فصل به حال خود رها کرد و به رشد کامل خود ادامه خواهد داد. این خصوصیات باعث می شود که زنجبیل گیاهی عالی برای باغبانان تازه کار باشد.

پرورش زنجبیل مورد نیاز خود در منزل را با خواندن این مقاله از فردین کشت بیاموزید.

نور

یکی از مهمترین شرایط رشد زنجبیل، نور است. تابش نور خورشید برای رشد زنجبیل ضروری است. دریافت نور خورشید برای اطمینان از رشد و گسترش گیاه زنجبیل حیاتی است. خوشبختانه، زنجبیل به اندازه سایر گیاهان خوراکی به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد. همین مسئله آن را برای باغ‌های نیمه‌سایه یا حتی در داخل خانه ایده‌آل می‌کند.

شرایط رشد زنجبیل

گیاهان زنجبیل به حداقل دو ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند. محدوده ایده آل بین 3 تا 5 ساعت است. البته بسته به آب و هوا و میزان گرمای تابستان این عدد برای تعیین شرایط رشد زنجبیل کمی تغییر می کند. برای باغ‌هایی که درختان بزرگ دارند و حالت سایه‌دار دارند، کاشت زنجبیل گزینه عالی است.

اگر یک پنجره آفتابی دارید که در طول روز نور مستقیم خورشید را دریافت می کند، شما یکی از مهمترین شرایط رشد زنجبیل را در خانه خود دارید. به عنوان یک گیاه گرمسیری، زنجبیل شرایط رشد بسیار مشابهی با سایر گیاهان آپارتمانی مانند پتوس دارد.

آب

خاکی که زنجبیل را در آن می کارید باید مرطوب باشد اما اشباع از آب نباشد تا ریشه دچار پوسیدگی نشود. از مهمترین شرایط رشد زنجبیل که باید هنگام کاشت کنترل شود، سطح آب است. زنجبیل به لطف محیط های گرمسیری خود دوست دارد در خاک مرطوب رشد کند. با این حال، ریزوم مستعد پوسیدگی است. مشکلی که به سرعت کل محصول شما را خراب می کند. هنگام فراهم کردن شرایط رشد زنجبیل، حفظ تعادل آبیاری بسیار مهم است.

ریزوم‌های زنجبیل که اخیراً کاشته شده‌اند، برای جوانه زدن و رشد ریشه فقط به آبیاری سبک نیاز دارند. این آبیاری صرفا برای مرطوب کردن خاک است نه آبیاری واقعی. هنگامی که ریشه ها شروع به رشد کردند و برگ ها جوانه زدند، می توانید آبیاری را افزایش دهید.

شرایط رشد زنجبیل

خاک را همیشه مرطوب نگه دارید، اما هرگز غرقاب نکنید. اسپری کردن آب به روی خاک ممکن است به حفظ سطح رطوبت در آب و هوای بسیار خشک کمک کند. هنگامی که ریزوم آسیب دید، گیاه برای رشد با مشکل مواجه می‌شود.

شما عزیزان می توانید بذر انواع گیاهان دارویی را از فردین کشت خریداری کنید.

خاک

خاک غنی از مواد مغذی که مرطوب و دارای زهکشی مناسب است برای رشد زنجبیل مناسب است. برای فراهم کردن شرایط رشد زنجبیل از خاک با زهکشی خوب با مقدار زیادی مواد آلی استفاده کنید. غنی سازی خاک با کمپوست توصیه می شود، زیرا مواد مغذی را فراهم می کند و به حفظ رطوبت در همان زمان کمک می کند.

مالچ پاشی با یک لایه کمپوست یا هر ماده آلی دیگر رطوبت را حفظ کرده و به آرامی در خاک تجزیه می شود و سطح مواد مغذی را افزایش می دهد.

شرایط رشد زنجبیل

آب و هوا و دما

آب و هوای مرطوب و گرم از دیگر شرایط رشد زنجبیل است. این گیاه برای رشد بهتر به گرما و رطوبت گرمسیری نیاز دارد، به این معنی که فقط برای رشد در فضای باز در مناطق گرمسیری مناسب است.

این گیاه نمی تواند دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد را تحمل کند، در این مرحله به خواب رفته و رشد کامل آن متوقف می شود. برگ‌ها زرد می‌شوند و شروع به از بین رفتن می‌کنند و این نشان می‌دهد که گیاه منتظر است تا در هوای گرم‌تری مانند منطقه بومی خود رشد کند. دمای حدود 0 درجه سانتی گراد و هرگونه یخبندان به ریزوم آسیب می رساند و باعث از بین رفتن کل گیاه می شود.

اگر در آب و هوای گرمسیری زندگی نمی کنید، از کشت زنجبیل چشم پوشی نکنید. بلکه سعی کنید با فراهم کردن شرایط رشد زنجبیل این گیاه را در خانه پرورش دهید.

اولین قدم برای کاشت زنجبیل در مناطق سردتر، کاشت آن در گلدان است. هنگامی که ریزوم در زمین کاشته می شود، بدون هیچ گونه محافظتی در معرض دمای سرد بیرون  قرار می گیرد. اما در یک ظرف، گیاه متحرک است و در صورت نیاز می توان آن را به خانه منتقل کرد.

شرایط رشد زنجبیل

مطمئن شوید که آن را در یک نقطه گرم قرار داده اید. هنگامی که در داخل خانه این گیاه را پرورش می دهید، ممکن است در زمستان در نزدیکی پنجره ها هوا سردتر شود. گلدان را در گرم ترین اتاق خانه نگه دارید و نور خورشید و رطوبت زیادی را برای بهبود شرایط فراهم کنید.

آموزش گام به گام کاشت زنجبیل در گلدان را در مقالات فردین کشت بخوانید.

اکنون می دانید که برای ایجاد بهترین شرایط رشد زنجبیل، باید گیاهان در حال رشد خود را در آفتاب کامل قرار دهید، خاکی با مواد آلی بالا و زهکشی خوبی فراهم کنید. در هنگام کاشت باید هر ریزوم را حداقل 20 سانتی متر از هم فاصله دهید و فقط با 2.5 سانتی متر خاک روی آن را بپوشانید و مراقب باشید که هنگام رشد گیاه همیشه خاک مرطوب باشد. در نهایت، زنجبیل را می‌توان در طول سال برداشت کنید و آن را در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها بگنجانید.

نوشته های مشابه