آموزش کاشت و پرورش

کاشت لوبیا در منزل و گلدان

کاشت لوبیا

برای کاشت لوبیا به محلی آفتابگیر، سر پوشیده و به دور از باد، احتیاج دارد که باید با خاک حاصلخیز و مرطوب نیز همراه باشد. برای آماده کردن خاک مناسب برای پرورش این گیاه، خاک را چند بار بیل زده و مواد طبیعی فراوان مانند کود کاملاً پوسیده یا خاک برگ، به آن اضافه کنید. این کار باعث حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک می‌شود. بسیاری از باغبانان معتقدند که باید شیارهای کشت لوبیا را در زمستان آماده نموده، با کود گیاه پوسیده پر کرد و بعد از پوشاندن شیار‌ها در اواخر بهار، لوبیا‌ها را کاشت.
کاشت لوبیا در گلدان نیز امکان پذیر است. گلدانی را انتخاب کنید که حداقل ۴۵ سانتی‌متر قطر آن بوده و حتماً سوراخ‌های زیادی برای خروج آب داشته باشد. ظرف را به مقدار مساوی از مخلوطی از کود حاوی خاک گل (مخلوطی از خاک رس و شن و گیاه پوسیده) و کودی بدون خاک گل پر کنید.
کاشت لوبیا
قبل از کاشت لوبیا تکیه‌گاهی برای لوبیا سبز و لوبیای بالا رونده در نظر بگیرید. با چوب‌هایی به طول ۲. ۴ متر چادری بسازید، به گونه‌ای که سر چوب‌ها را از بالا با نخ ببندید (همانند چادر سرخ پوستان) و یا یک ردیف موازی از چوب بسازید که به چوب افقی‌ای محکم بسته شده باشند. هر یک از این ردیف‌ها باید ۵۰ سانتی متر بوده و در فاصله ۱۵ سانتی متری از یکدیگر قرار گرفته باشند.
کاشت لوبیا

محیط خانه برای رشد مطمئن و سریع بذر، مخصوصاً بذر لوبیای بالا رونده، بسیار مناسب است. در نیمه فروردین بذر لوبیا را در عمق ۴ سانتیمتری یک گلدان ۷. ۵ سانتیمتری که با کود چند منظوره پر شده، بکارید و خوب به آن آب دهید. سپس گلدان را برچسب زده، بر روی لبه پنجره‌ای که آفتابگیر است، قرار دهید تا جوانه بزند. بعد از تقریبا ۳ هفته نهال شما آماده کاشتن درمحیط بیرون است. قبل از کاشت، آن را به مدت چند روز در یک گلخانه و یا ایوان خنک قرار دهید تا آمادگی رشد در محیط بیرون از خانه را کسب کند. دیگر اینکه می‌توانید لوبیای بالا رونده و کوتاه را در نیمه دوم ماه اردیبهشت و یا اواسط ماه خرداد به طور مستقیم در خاک بکارید. دو بذر لوبیا سبز کوتاه را در عمق ۲. ۵ سانتی متری و دو بذر لوبیا سبز و لوبیای بالا رونده را در عمق ۵ سانتی متری کنار تیرک بکارید و سپس آب دهید. پس از رشد، یکی از دو گیاه را که کوچک‌تر و ناسالم بوده، بیرون آورید. حواستان باشد که گیاه در طی رشد به دور تیرک بپیچد.
کاشت لوبیا

گیاه را باید مرتب و فراوان آب دهید، به خصوص گیاه بالا رونده که نیاز به آب فراوان دارد. در مناطقی که دارای آب و هوای خشکی هستند، دوبار در هفته آب دهی کافی است، هم زمان با غنچه کردن و همینطور شکفتن غنچه‌ها. اطراف گیاه مالچ بریزید تا رطوبت خاک در شرایط خشک آب و هوا، حفظ شود.

لوبیا را باید مرتب چید، چون درست است که می‌گویند لوبیا هرچه بیشتر چیده شود، محصول بیشتری می‌دهد. اکثر این گیاهان در نیمه دوم تیر ماه لوبیا داده و اگر از گیاه مراقبت شود، رشد دانه‌های انواع مختلف لوبیا تا فصل سرما و شاید بیشتر از آن ادامه یابد.

نوشته های مشابه