آموزش کاشت و پرورش

کشت ترخون

کشت ترخون

ترخون گیاهیست دائمی که محل اصلی و اولیه آن را در سیبری ، اروپای شرقی و آسیای شمالی می دانند .
از ریشه این گیاه ،هرساله ساقه‌های زیادی می روید که گاهی بلندی آنها به ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر می رسد .برگ این گیاه باریک و بلند و به رنگ سبز تیره بوده و مزه آن تُند و بسیار معطر میباشد .ترخون را به عنوان سبزی خام مصرف می کنند و برای معطر ساختن خیارشور و سالاد و غیره استفاده می کنند .ترخون یکی از سبزی های پر طرفداره که در در سبزی خوردن مصرف میشه. خاص بودن ترخون به دلیل مزه ی تند ، گس و شیرین آن است.  برای کشت ترخون در منزل؛ مقداری خاک برگ و ورمی کمپوست را با خاک مخلوط کنید. و برای کشت در گلدان مخلوط کوکوپیت + پیت ماس + خاک باغچه ترکیب خوبی است.

ترخون را بوسیله ریشه تکثیر می کنند .به این ترتیب که اوایل بهار ریشه‌ها را از زمین خارج ساخته و قطعه قطعه می کنند . هر قطعه را در نقطه‌ای جداگانه به صورت خطی و یا متفرق می کارند .اگر نشاء ای که تهیه کرده اید به همراه ترخون آماده خوردن میباشد ابتدا تا فاصله ۵ الی ۱۰ سانتی از ریشه آن را جدا کنید. یعنی ما به ریشه نیاز داریم و باید ساقه ترخون را جدا کنیم.ریشه ترخون را تا عمق ۵ سانت داخل خاک قرار دهید. معمولا چون ریشه گسترش پیدا می کند ، فاصله بین ریشه‌ها را در زمان کاشت بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر در نظر می گیرند پس از کاشت ریشه‌ها آبیاری زمین ضرورت دارد .
کشت ترخون
بعد از حدود ۴۵ روز ترخون آماده مصرف میشود. ترخون ها خود ریشه زیاد میکنند.برداشت این گیاه با توجه به وضع هوا و درجه حرارت از یک ماه بعد از کاشت صورت می گیرد . در نقاط معتدل و گرم محصول طرخون زودتر از سایر سبزیها به دست می آید و به عنوان سبزی نوبر مصرف می شود .
معمولا ریشه‌های این گیاه که در یک محل کاشته شده باشد پس از ۳ سال محصول کمتری خواهد داد . لذا بایستی مجددآ نسبت به خارج ساختن ریشه‌ها و دوباره کاری آنها اقدام شود .در موقع کاشت بایستی سعی شود که ریشه‌های کهنه و پوسیده را جدا کرده از زمین خارج ساخت و ریشه‌های جوان را انتخاب نموده و کاشت .

روش کشت ترخون در باغ، باغچه و یا زمین

ابتدا متناسب با مقدار نشائی که میخواهید بکارید کرت را آماده کنید. زیر و رو کردن خاک باعث رشد بهتر گیاه میشود. کرت را آبیاری کنید.
کشت ترخون

روش کشت ترخون در گلدان

دقت کنید زهکشی گلدان به خوبی انجام شده باشد.