آموزش کاشت و پرورش, عمومی

آشنایی با گیاه کدو تخم کاغذی

کدو تخم کاغذی

تقاضای روز افزون مصرف فراورده های گیاهان دارویی از سوی مصرف کنندگان و صنایع دارویی کشور، توسعه کشت گیاهان دارویی را به ضرورت تبدیل نموده است. به طوریکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۸۰ درصد از مردم جهان از داروهای گیاهی استفاده می کنند و ۲۵  درصد داروهای نسخه شده در جهان از ترکیبات مستخرج از گیاهان می باشد. در حال حاضر ۷۱ درصد از داروهای مصرفی آلمان، ۳۵ درصد سوئیس، ۲۵ درصد آمریکا و انگلیس، ۴۰ درصد ژاپن و بیش از ۵۰ درصد از داروهای مصرفی کشورهای چین و هند را گیاهان دارویی تشکیل می دهند و این آمار در ایران ۴ درصد می باشد که از ۳۰۰ قلم گیاه دارویی تولید شده توسط ۳۵ شرکت داخلی به دست می آید. این تولیدات حداکثر از ۹۰ گونه گیاهی استخراج شده و ۶۰ قلم از داروهای تولیدی از مواد اولیه وارداتی تهیه می شود. در این میان گیاه کدو تخم کاغذی از جمله گیاهانی است که به جهت داشتن مزایایی از قبیل متحمل به کم آبی، قابلیت کشت در خاک های آهکی، ارزش دارویی بالا و بالا بودن توجیه اقتصادی نسبت به سایر محصو لات زراعی منطقه، در اولویت ترویج و توسعه قرار گرفته است. بر همین اساس در این مقاله علاوه بر موارد استفاده های دارویی و خصوصیات گیاهشناسی، دستورالعمل کاشت، داشت و برداشت این گیاه به طور مشروح آمده است.

گیاه شناسی

 کدو تخم کاغذی (Cucurbita pepo)گیاهی علفی، یکساله و متعلق به خانواده کدوئیان (Cucurbitaceae) می باشد. محققان معتقدند که این گیاه ۵۰ سال پیش بر اثر یک جهش اتفاقی به وجود آمده است. این گیاه در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان می روید و منشاء آن اروپا و مناطق گرمسیر آمریکا گزارش شده است. این گیاه دارای ریشه ای اصلی و محکم، سا قه کرکدار و توخالی و عادت رشدی خزنده می باشد. ارتفاع۲ تا ۳ متر متفاوت می باشد. روی ساقه پیچک ها یا قلاب هایی به وجود می آید. این گیاه بسته به رقم و شرایط اقلیمی محل رویش بین ۵ که سبب اتصال گیاه به قیم می شود. برگ ها درشت و به رنگ سبز روشن و پنج لوبی هستند که توسط دمبرگ طویل و کرکداری به طول ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر به ساقه متصل می شوند. این گیاه یک پایه است ولی گل های نر جدا از گل های ماده روی گیاه قرار می گیرند. گل ها نیز زرد رنگ و پنج لبی است. گل های ماده کوتاه تر از گل های نر هستند و ابتدا گل های نر به صورت دسته ای و سپس گل های ماده به طور جدا از هم ظاهر می شوند. میوه گوشتدار، درشت، کروی شکل و یا کم و بیش کشیده است. شکل میوه از اختصاصات گونه ای محسوب می شود. میوه های رسیده به رنگ زرد یا سبز مایل به زرد هستند. داخل هر میوه ۴۰۰ الی ۵۰۰ عدد دانه وجود دارد.

رنگ دانه سبز تیره یا سبز زیتونی است. طول دانه ۱۵ الی ۲۰ و عرض آن ۸ تا ۱۰ و ضخامت ۲ تا ۳ میلیمتر است. رنگ دانه سبز تیره یا زیتونی می باشد و اطراف دانه را پوشش شفاف و ظریفی احاطه می کند. دانه حاوی ۴۰ تا ۶۰ درصد روغن می باشد. دوره رویش این گیاه متفاوت است و به رقم و شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ روز متغییر می‌باشد.

اکولوژی کدو تخم کاغذی:

کدوی تخم کاغذی گیاهی روز بلند است. این گیاه در طول رویش به نور و درجه حرارت زیاد نیاز دارد. بذرها در دمای ۱۲ درجه سانتی گراد جوانه می زنند ولی دمای مطلوب برای رویش دانه ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است رویش این گیاه در دمای کمتر از ۱۴ درجه سانتی گراد متوقف می شود. پیکر رویشی این گیاه به سرما بسیار حساس می باشد.

این گیاه قادر است خشکی را تحمل کند و در صورت خشکی های طولانی ریشه قادر به جذب رطوبت از اعماق خاک خواهد بود. کدوی تخم کاغذی برای رویش به خاک خاصی نیاز ندارد ولی خاک هایی با بافت متوسط و غنی از مواد و عناصر غذایی، مناسب تر هستند. زمین های حاوی آهک زمین های مناسبی برای کشت این گیاه هستند. خاک های اسیدی و شرایط غرقابی برای کشت کدو تخم کاغذی مناسب نیستند. توصیه می شود این گیاه در خاک های قلیایی کشت شود. همچنین در زمین هایی که سطح آب زیرزمینی آنها بالا است نباید کشت شود. کدوی تخم کاغذی به اکثر علف کش ها حساس است.

عملیات زراعی

کاشت کدو تخم کاغذی:

آماده سازی زمین: کود های حیوانی نقش عمده ای در افزایش عملکرد این گیاه دارند. از این رو توصیه می شود ۴۰-۳۰ تن کود حیوانی کاملاً پوسیده را در فصل پاییز قبل از کاشت به زمین اضافه کرد.۸۰-۶۰ کیلوگرم ازت، ۱۵۰-۱۲۰ کیلوگرم اکسید فسفر، ۱۲۰-۱۰۰ کیلو گرم اکسید پتاس در هکتار و در فصل پاییز نقش عمده ای در افزایش عملکرد دارد. در صورت کاهش ازت خاک توصیه می شود ۵۰-۴۰ کیلو گرم در هکتار ازت در بهار به خاک افزوده شود. به طور کلی این گیاه نیاز غذایی بالایی دارد در حالی که نیاز آبی آن کم می باشد.

پس از افزودن کود دامی در پاییز اقدام به شخم عمیق نموده و سپس نسبت به توزیع نهاده های شیمیایی اقدام می گردد. پس از آن به منظور خرد کردن و پوشش نهاده اقدام به دیسک نموده و عملیات تسطیح انجام می گیرد. زمان کاشت، با توجه به آمار هواشناسی هر شهرستان هم زمان با کشت خیار و کدو در منطقه می باشد (خطر سرمازدگی بهاره برای این محصول وجود دارد) هنگامی که دمای خاک بیش از ۱۲ درجه سانتی گراد باشد، می توان به کاشت کدوی تخم کاغذی اقدام نمود. چون این گیاه به سرما بسیار حساس است، از این رو بهتر است کشت آن با تاخیر انجام شود. زمان مناسب برای کاشت کدوی تخم کاغذی اوایل اردیبهشت ماه است. تاخیر در کاشت مناسب نیست و در کاهش محصول نقش عمده ای دارد . کشت بذر روی داغاب انجام می گیرد و برای کشت بذر در هر چاله تعداد ۳-۲ عدد بذر را در ۵-۳ سانتی متر قرار می دهند. لازم به ذکر است که عمق جوی بین ردیف ها معادل ۳۰-۲۰ سانتی متر مناسب است. پس از سبز شدن، بوته های ضعیف را تنک کرده و یک بوته قوی باقی می ماند.

دانه های کدوی تخم کاغذی فاقد پوشش است و به سرعت توسط عوامل بیماری زای قارچی آلوده می شود، لذا بذرها را باید با قارچ کش های مناسب ضد عفونی کرد. قرار دادن بذور به مدت ۲۴ ساعت در آب موجب تسهیل در جوانه زنی می گردد.

تراکم کشت بوته کدوی تخم کاغذی می تواند بر تولید میوه و عملکرد بذر آن از طریق رقابت بین بوته ها برای جذب آب و عناصر غذایی تاثیر بگذارد و در اثر این تأثیرات وان تراکم مطلوب را مورد ارزیابی قرار داد تا از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان به صرفه باشد بذرها باید در ردیف هایی به فاصله ی ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر کشت شوند و فاصله ی دو بوته روی ردیف ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر مناسب است. همچنین تراکم مناسب کاشت، ۱۸ تا ۲۰ هزار بوته در هکتار و میزان بذر مورد نیاز برای هر هکتار زمین ۶ تا ۹ کیلوگرم می باشد. چنانچه بذور پس از قرار گرفتن در آب جوانه زده باشند لازم است در هنگام کشت مواظبت به منظور جلوگیری از آسیب جوانه صورت پذیرد. بهتر است هنگام کشت این محصول دقت شود تا حدامکان تا شعاع ۸۰۰ متری هیچ گونه گیاهی از خانواده کدوئیان و همچنین آفتابگردان کشت نگردد.

تناوب کاشت: این گیاه را می توان با غلات به تناوب کشت کرد. تناوب کشت آن با هندوانه، خربزه و خیار مناسب نیست. کدوی تخم کاغذی نسبت به کشت مداوم در یک زمین حساس است و تکرار کشت آن در یک زمین پس از ۴ تا ۵ سال امکان پذیر است. کدو تخم کاغذی در تناوب بعد از کود سبز و یا استفاده از کمپوست، بهترین عملکرد را دارا م ی باشد. به طور کلی عملکرد با سطوح بالای فسفر و بر افزایش و با سطوح بالای نیتروژن کاهش می یابد.

داشت:

ساقه کدو تخم کاغذی خزنده است و علف های هرز می توانند بر آن ها غلبه کنند، از این رو مبارزه با علف های هرز حائز اهمیت می باشند. از این رو تا قبل از بسته شدن ردیف ها بر اثر رویش گیاهان، باید ۱ تا ۲ بار به وجین مکانیکی علف های هرز اقدام نمود. می توان ۷ تا ۸ روز قبل از کشت از علف کش فلوبالکس به مقدار ۸ لیتر در هکتار استفاده کرد. همچنین پس از کاشت و قبل از رویش بذر، اگر خاک سبک باشد از علف کش دوآل به مقدار ۲ لیتر در هکتار و چنانچه خاک سنگین باشد از مخلوط دوآل و مالوران از هر کدام به مقدار ۲ تا ۵/۲ کیلوگرم در هکتار می توان استفاده نمود. آبیاری پس از کشت دارای اهمیت خاصی است. چنانچه هوا خشک باشد گیاهان را ۵۰ تا ۶۰ میلی متر باید. آبیاری کرد. آبیاری نامناسب و فراوان سبب گسترش بیماری های قارچی می شود.

از آن جا که گل های نر جدا از گل های ماده قرار دارند و گرده ها سنگین و چسبنده هستند و به سادگی انتقال نمی یابند. به منظور گرده افشانی رضایت بخش، گل های نر و ماده باید در یک روز باز شوند و با توجه به این که که عامل گرده افشانی زنبور عسل و سایر زنبورهای دیگر هستند. توصیه می شود در مزرعه به ازای هر ۱۰ هکتار ۲ تا ۳ کندوی زنبور عسل جهت تسریع گرده افشانی قرار گیرد. این گیاه به سرعت به بیماری های ویروسی مبتلا می شود، از این رو مبارزه با آفات ناقل ویروس و همچنین خارج کردن و سوزاندن بوته های آلوده به ویروس نقش مهمی در کنترل آن دارد. به طور کلی نکات زیر در انجام عملیات داشت کدو تخم کاغذی دارای اهمیت می باشد.

  • وجین علف های هرز تا قبل از بسته شدن فاصله بین ردیف ها
  • آبیاری این گیاه در مراحل اولیه رشد هر سه تا چهار روز یک بار و بعد از استقرار گیاه بسته به شرایط منطقه متغیر است.
  • بکار گیری کندوی زنبور عسل جهت تسریع در گرده افشانی نقش موثری در عملکرد داشته و الزامی است.
  • در صورت مشاهده بوته های مبتلا به بیماری های ویروسی انهدام و یا سوزاندن آنها الزامی است.
  • جهت دادن به بوته روی پشته به منظور قرارگیری مناسب گل های نر و ماده در کنار یکدیگر.
  • هرس انتهای ساقه اصلی گیاه باعث افزایش تعداد دانه در میوه و افزایش وزن تر و خشک دانه می شود، لذا بدین منظور بعد از برگ ششم (برگ حقیقی) در هر بوته قسمت انتهای ساقه اصلی را قطع می کنیم تا تعداد ساقه های فرعی در بوته افزایش یابد.
  • به منظور دستیابی به تعداد مناسب گل نر در سطح مزرعه باید ۵ بوته در طول ردیف را هرس کرده و بوته ششم را هرس نکنیم.

برداشت:

زمان برداشت محصول کدو تخم کاغذی به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد. میوه ها از اواسط شهریور به تدریج می رسند و اواخر شهریور تا مهر زمان مناسبی برای برداشت میوه ها می باشد. با رسیدن میوه ها برگ ها و ساقه ها خشک می شوند. هنگامی که ۷۰ تا ۷۵ درصد میوه ها رسیدند و زرد رنگ شدند و برگ ها شروع به خشک شدن کردند، اقدام به جمع آوری میوه هامی کنند. در این صورت میوه ها را از نقاط مختلف زمین برداشت کرده و در یک نقطه جمع می کنند و پس از شکستن میوه ها دانه های داخل آن را خارج می کنند. در حال حاضر برای خارج کردن دانه ها ماشین های مخصوصی طراحی و ساخته شده است. امروزه انواع ماشی ن آلات اتوماتیک و غیر اتوماتیک برداشت کدو در بازار موجود می باشند. در ماشین های اتوماتیک، برداشت، جداسازی تخم، دپو و تخلیه کدو به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. عملکرد بذر متفاوت و بسته به شرایط اقلیمی به خصوص وضعیت خاک دارد. متوسط وزن میوه کدو ۶ کیلو گرم می باشد. از هر هکتار زمین کشت شده معمولاٌ ۸۰ تا ۱۵۰ تن میوه ی کدو تخم کاغذی به دست می آید که از این مقدار کدو ۹/۰ تا ۵/۱ تن در هکتار استحصال می شود. در برخی منابع ۵/۰ تا ۴/۱ تن در هکتار گزارش شده است. اصلا ح گران به دنبال تولید ارقامی با میوه کوچکتر و دانه بیشتر، ارقام زودرس با رسیدگی یکنواخت هستند.

کدو تخم کاغذی

انبارداری کدو تخم کاغذی:

پس از خارج کردن دانه ها، آن ها را باید خشک کرد. دمای مناسب برای خشک کردن دانه ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و رطوبت مجاز در دانه های خشک شده ۱۲ درصد است. نیاز است هر ۱۰-۸ ساعت یکبار دانه هازیر و رو شوند. دانه های خشک شده را باید در کیسه های ۵۰- ۴۰ کیلوگرمی بسته بندی  و در مکان خشک نگه داری می کنند.

ترکیب شیمیایی دانه:

کدو تخم کاغذی علاوه بر مصارف غذایی، به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. میزان روغن دانه آن ۳۰ تا ۵۰ درصد است. مهم ترین اجزای این گیاه اسیدهای چرب ب ه ویژه اسید لینولئیک و اسید اورئیک، استرول، ویتامین ها، کارتنوئیدها و عناصر کمیاب از جمله روی، سلنیوم و پتاسیم می باشند. اسیدهای چرب در این روغن از انواع پالمتیک، استئاریک، اولئیک و لینولئیک می باشند که از بین آنها اسید لینولئیک واسید اولئیک بیشترین درصد را به خود اختصاص می دهند. استرول ها به صورت آزاد و گلیکوزیدی در حدود ۱% کل روغن را شامل می شوند. ویتامین ها حدود ۳% روغن را در شامل می شوند و بیشترین مقدار را گاماتوکوفرول تشکیل می دهد. به طور کلی از مهم ترین مواد موثره موجود در دانه کدو تخم کاغذی می توان به پروتوکلروفیل، فیتوسترول، ویتامین ای و اسیدهای چرب به ویژه اسید لینولئیک تشکیل می دهد.

مصارف دارویی کدو تخم کاغذی:

اولین بار در بین سال های ۱۹۳۶- ۱۸۶۳ از دانه های این گیاه به عنوان یک داروی سمی در درمان انگل های روده ای (کرم نواری و کرم های گرد) استفاده می شد. بعدها با پیشرفت علوم پزشکی و شناخت بیشتر خواص درمانی کدو تخم کاغذی، از آن در درمان مشکلات دستگاه ادراری، شب ادراری در کودکان، التهاب و سنگ های مثانه استفاده کردند. بعدها با شناسایی اثر درمانی این گیاه در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات اهمیت و لزوم تحقیق و بررسی پیرامون این گیاه بیش از پیش آشکار شد و در این راستا کشورهای مختلف دنیا گامذهای بلندی را در تولید محصولات دارویی گوناگون از آن برداشتند، به طوری که در حال حاضر در کشورهایی مثل آلمان و اتریش ۶۰%  بیماران مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات با تجویز گیاهی به ویژه کدو تخم کاغذی درمان می شوند. مغز دانه کدو تخم کاغذی اثر دفع کرم دارد و از محاسن آن این است که سمی نیست و می تواند در دفع کرم اطفال مورد استفاده قرار گیرد .قسمت گوشت دار کدو اثر ملین، مدر و مغذی، نرم کننده، دفع یبوست و دفع سوء هاضمه دارد. برای مبتلایان به مرض قند نیز غذای مناسبی است. امولسیون حاصل از بخش له شده مغز دانه در آب و یا شیر اثر آرام بخش دارد و در کاهش بی خوابی و تسکین درد ناشی از التهاب مجاری ادراری مؤثر واقع می شود.

آفات کدو تخم کاغذی:

شب پره های زمستانه (کرم های طوقه بر)

به عنوان یک آفت مهم در مرحله جوانه زنی گیاهان مختلف از جمله کدو تخم کاغذی مطرح است. این آفت از برگ، ساقه و طوقه گیاهان مختلف تغذیه می کند.

کدو تخم کاغذی

روش کنترل:

الف) زراعی: وجود علف هرز باعث پایداری آفت می شود. پس در سال آیش و قبل از سبز شدن گیاه اصلی بایستی نسبت به کنترل علف های هرز اقدام شود.

ب) بیولوژیکی: بین دشمنان طبیعی از. Eucelatoria armigera ، Mteorus laphygam vieerecke از کارایی بیشتری برخوردار است.

ج) شیمیایی: گرانول ۱۰ % ، دیازینون به میزان ۱۰ کیلوگرم درهکتار می تواند در سطح خاک در کنار طوقه گیاهان میزبان استفاده گردد.

سرخوطی جالیز

در مرحله تخم ریزی ۱۰۰ % میو ه های آلوده فاسد شده و از بین می رود و حتی قسمتی از بوته یا شاخه فرعی نیز از بوته  اصلی جدا شده و خشک می شود.

کدو تخم کاغذی

روش های کنترل:

الف) زراعی: دادن یخ آب زمستانه، جمع آوری بقایای جالیز در مزرعه، معلق نگه داشتن میوه های کوچک، ازبین بردن علف های هرز، کشت روی پشته ها در کاهش جمعیت آفت مؤثر است.

ب) شیمیایی: دوبار سمپاشی با سم لاروین و دیپرکس ۸۰ % به میزان یک کیلوگرم درهکتار علیه این آفت توصیه می شود.

نوبت اول موقعی که میوه به به اندازه فندق است ، و نوبت دوم موقعی که قطر میوه ۵ تا ۸ سانتی متر می باشد.

شته جالیز

شروع فعالیت شته با ظهور برگهای اصلی گیاه کدو همزمانی دارد در این موقع بوته های آلوده به شته تنها در حاشیه مزرعه دیده می شود .ولی بتدریج آلودگی به تمام سطح مزرعه گسترش پیدا می کند.

کدو تخم کاغذی

روش های کنترل:

الف) شیمیایی: از چند سم شته کش شامل د.د.واپ (۵/۱ در هزار)،  پریمور  (۵/۰ در هزار) و  مالاتیون (۲ در هزار) علیه این شته استفاده می شود. حشره‌کش هایی مثل کرنتون و پریمور بیش از د.د . واپ و مالایتون روی شته مؤثر می باشد.

ب) دشمنان طبیعی: چهار گونه کفشدوزک، دو گونه سن شکار گر، یا زنبور پارازیتویید.

ج) تلفیقی: با تلفیق سم هپتنفوس (هوستاکوئیک) و بالتویی سبز می توان کنترل قابل قبولی روی جمعیت آفت ایجاد نمود.

 

آبدزدک:

انتشار: آبدزدک آفتی پلی فاژی است که در ریشه وطوقه حمله می نماید. خسارت این آفت به دو صورت انجام پذیر می باشد: با جویدن و قطع ریشه و طوقه گیاه کدو باعث مرگ آن می شود. ایجاد کانالهایی در زمین و جابجا کردن خاک اطراف ریشه ها موجب عدم تماس کامل آنها با خاک می گردد. میزان خسارت آبدزدک در اراضی سبک و شنی و یا هوموسی که دارای رطوبت یکنواختی باشند بیش از اراضی سنگین و رسی است.

کدو تخم کاغذی

روش های کنترل:

الف) زراعی: شخم زدن زمین برای از بین بردن تخمهای آفت که در لانه ها گذارده شده مؤثر می باشد. غرقاب نمودن زمین که موجب می شود پوره ها تونلهای زیر زمینی خود را ترک کرده و بیرون بیایند و سپس می توان نسبت به انهدام آن اقدام کرد.

ب) مکانیکی: نسب تله تشتکی: در این روش از فرمالین در تشتک سفید لعابی ریخته با حفر گودالی به اندازه ارتفاع ظرف در کف زمین ، تشتک حاوی فرمالین را در آن می گذاریم .بعد از یک شبانه روز ، مراحل مختلف زیستی آبدزک در تله می افتد. در مزارع آلوده در اوایل پاییز گودال هایی به عمق ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر کنده و درون آن را با پهِن پر می کنند تا ارتفاع پهِن ۱۰ سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار گیرد. پوره های آبدزدک برای زمستان گذرانی به زیر لایه ی پِهِن تجمع پیدا می کند سپس در اواخر زمستان این پهِن ها را بیرون ریخته و پوره های آبدزک را جمع کرده واز بین میبرند در صورت امکان می توان این دام را در مزرعه به صورت نوارهایی به عمق ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر ایجاد کرده و پهِن ریزی نمود.

ج) شیمیایی: در این روش می توان طعمه مسموم را پس از آبیاری مزرعه کنار بوته های کدو ریخته تا حشرات کامل به ناچار پناهگاه خود را ترک کرده و به سطح مزرعه می آیند تا از آن تغذیه کنند. برای تهیه  طعمه مسموم می توان از سموم مختلف نظیر کارباریل یا سوین ۸۵% و لاروین بهره گیری نمود. می توان از سموم دیگر مثل گرانول شامل دیازیتون ۱۰ % به میزان ۱۵ کیلو گرم در هکتار ، دورسبان ۵/۰ به میزان ۲۰ کیلو گرم در هکتار و یا فورادال گرانول ۳۵ به به میزان ۲۰ کیلو گرم در هکتار بهره گیری کرد.

بیماری ها:

کدو تخم کاغذی به سرعت به بیمار ی های ویروسی مبتلا می شود مبارزه با ناقلین ویروس و همچنین سوزاندن بوته های آلوده به ویروس نقش مهمی در کنترل آن دارد . از بیماریهای خطرناک کدوی تخم کاغذی می توان سفیدک سطحی و دروغی را نام برد که برای مبارزه با سفیدک سطحی که در آن سطح برگ از پوشش سفید رنگ متمایل به خاکستری پوشیده می شود از سموم کاراتان ، آتوگان و پودرهای گوگرد وتابل به نسبت ۳ تا ۵ هزار و معمولاٌ با ۲ تا ۳بار تکرار استفاده نمود. برای مبارزه با سفیدک دروغی که در آن سطح برگ لکه های زرد یا سفید رنگ ظاهر می شود که در پشت این لکه ها پوشش قارچی به رنگ سفید متمایل به خاکستری مشاهده می شود از قارچ کش های دیتان ، کوپردسان سوپرد ، زینب ، مانکوزب و ارتسید استفاده می شود. بوته میری باعث مرگ نا گهانی و ازبین رفتن سریع بوته ها می گردد که از قارچ کش های سوزان یا تیرام استفاده می شود. سفیدک سطحی (پرونوسپورا) و سفیدک دروغی (اریزیف) از بیماری های شایع این گیاه هستند. برای مبارزه با این بیمار ی ها زمانی که گیاهان ۶-۴ برگی هستند کار مبارزه را شروع م ی کنند. سم دینوکاپ از سموم مناسب مبارزه این بیمار ی ها است. سموم سولفوره نیز جهت مبارزه با سفیدک سطحی مناسب می باشند.

 

برخی منابع

امید بیگی، رضا. ۱۳۷۹ . کدو تخم کاغذی. انتشارات فنی معاونت ترویج.

امید بیگی، رضا. ۱۳۷۹ . تولید و فرآوری گیاهان دارویی.جلد سوم. صفحه ۳۳۳- ۳۲۶.

Azzi A., GysiN R., Kempna P., Ricciarelli R., Villacorta L., Zingg J.M., and Zingg V. 2003 Regulation of gene and protein expression by vitamin E. Free Radic Res. 36, 30–۳۵..

Capannesi, C., Palchetti, I., MAscini, M. and Parenti, A. 2000. Electrochemical sensor and   biosensor for polyphenols detection in olive oils. Food Chem. 71, 553–۵۶۲.

Prabhakar, B. S., andShukla, V., 1991. Crop land use efficiency sequential intercropping systems with vegetables Indian J. Hort., 47(4): 427-430.