آموزش کاشت و پرورش

به سادگی کروتون را تکثیر کنید!

کاشت گیاه کروتون

کروتون ها یکی از رنگارنگ ترین و جاب ترین گیاهان آپارتمانی هستند که محبوبیت آنها روز به روز در حال افزایش است. شاید یکی از دلایل محبوبیت این گیاهان سادگی نحوه پرورش آنهاست. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کاشت گیاه کروتون بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید گلدانی زیبا از این گیاه در خانه خود پرورش دهید و تکثیر کنید.

چالش اصلی مراقبت از گیاه کروتون در داخل خانه، حفظ دمای ایده آل است. اگر هوا خیلی سرد باشد، گیاه شروع به از دست دادن برگ های خود می کند. با این حال، نگهداری از کروتون ها به دلیل برگ های رنگی و جذابش ارزش تلاش کردند را دارد.

نیازهای رشدی کروتون

گیاهان کروتون به مقدار کافی نور خورشید نیاز دارند. نور روشن و غیر مستقیم بهترین نور برای کاشت گیاه کروتون است. برخی از گونه‌های کروتون، نور مستقیم و فیلتر نشده را مانند سایر گونه ها تحمل نمی‌کنند، اگر به گیاه آفتاب کافی نرسد، برگ ها سبز می شوند و دیگر رنگ های درخشان و جذاب خود را از دست می دهند.

در روزهای گرم تابستان گیاهان گلدانی خود را به طور منظم آبیاری کنید، زیرا آبیاری کم باعث پژمرده شدن شاخ و برگ های جوان می شود. اگر پژمردگی در هوای گرم به طور محسوسی اتفاق می افتد آبیاری را افزایش دهید، اما قبل از افزایش آب، دو سانتی متربالای خاک را از نظر رطوبت با انگشت چک کنید. اگر هنوز مرطوب است، آبیاری نکنید. در طول دوره رشد می توانید از اسپری آب نیز استفاده کنید.

خاکی با زهکشی خوب و مرطوب که با کمپوست غنی شده داشته باشد برای کاشت گیاه کروتون ایده آل است. این گیاه خاک غنی از هوموس و اسیدی را ترجیح می دهد.

برای کاشت گیاه کروتون در داخل خانه، دمای اتاق را بالاتر از 25 درجه سانتی گراد نگه دارید و گیاه را در معرض هوای سرد قرار ندهید. رطوبت، همراه با کمبود نور، می تواند بر رنگ برگ تأثیر بگذارد. سطح رطوبت را در 40 تا 80 درصد نگه دارید. اگر رطوبت به اندازه کافی بالا نباشد، ممکن است گیاه مقداری از برگ های خود را از دست بدهد. اگر در حفظ رطوبت خانه خود در این سطح مشکل دارید، یک سینی پر از آب در اطراف گیاه بگذارید.

کاشت گیاه کروتون

آنچه گیاهان آپارتمانی برای رشد نیاز دارند را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

برای کاشت گیاه کروتون در خانه بهتر است دما را بین 21-26 درجه سانتی گراد نگه دارید. فقط توجه کنید که این گیاه برای انسان و حیوانات سمی است و نباید در دسترس کودکان باشد.

ترفند مراقبت از گیاه کروتون فراهم کردن گرمای ثابت است. یک گیاه کروتون که به خوبی رشد کرده است، برگ های خود را تا سطح خاک نگه می دارد. حتی گیاهان کروتون در خارج از منزل نیز پس از یک شب سرد، برگ های خود را می ریزند.

پس از کاشت گیاه کروتون، اوایل بهار، اواسط تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان برای کوددهی است. کودهای آهسته رهش انتخاب بسیار مناسبی برای این گیاه جذاب است. می توانید بسته به شدت رشد گیاهان خود کود را تنظیم و افزایش یا کاهش دهید. از کوددهی در ماه های زمستان خودداری کنید.

این گیاهان به خوبی به هرس واکنش نشان می دهند، بنابراین اگر گیاه کروتون شما ضعیف شده است و ارتفاع آن کم شده است، در ابتدای فصل رشد به شدت هرس کنید. برگ ها و شاخه های ناسالم را حذف کنید. سعی کنید بیش از یک سوم ساقه را در یک نوبت هرس حذف نکنید. گیاه از قسمت بریده شده دوباره رشد می کند. اگر گیاهی را در داخل خانه هرس می کنید، پس از رشد کردن برگ ها و ساقه های جدید آن را به بیرون منتقل کنید به تدریج به مدت یک هفته در شرایط بیرونی قرار دهید ت با محیط سازگار شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم کدام گیاهان هستند؟

کاشت گیاه کروتون

کاشت گیاه کروتون

شما می توانید گیاهان کروتون را در هر زمانی از سال تکثیر کنید. عامل مهم در کاشت گیاه کروتون دما است. در مناطق گرمسیری که دما به طور مداوم در محدوده 20-30 درجه سانتی گراد باقی می ماند، می توانید گیاهان کروتون را در تمام طول سال در فضای باز تکثیر کنید. در داخل خانه نیز اگر بتوانید این دماها را حفظ کنید، می توانید در داخل خانه یا گلخانه نیز این گیاه را در طول سال تکثیر کنید.

کروتون ها به خوبی از بذر رشد نمی کنند، زیرا بذری که می کارید صفاتی شبیه والدین ندارد. کروتون ها به راحتی با قلمه های ساقه تکثیر می شوند. برای کاشت گیاه کروتون از طریق قلمه، در زمان مناسبی که گیاه شما پرشاخ و برگ شد، با استفاده از قیچی هرس تیز و تمیز، یک ساقه 7-10 سانتی متری با زاویه 45 درجه درست بالای گره برگ ببرید. قلمه باید حداقل سه برگ داشته باشد. برای موفقیت بیشتر در ریشه زایی، قلمه را در محل برش به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

قلمه را در داخل آب قرار دهید و آن را در جایی که نور و دمای بالاتر از 20 درجه سانتی گراد دارد نگهداری کنید. زمانی که قلمه ها ریشه دار شدند می توانید اقدام به کاشت گیاه کروتون کنید.

بهتر است تا سه سال پس از کاشت گیاه کروتون، هر سال گلدان آن را عوض کنید. از سال چهارم، فقط زمانی که متوجه رشد ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی یا رشد ریشه‌ها در سطح خاک شوید، آن را مجددا گلدان را عوض کنید. یک گلدان با سوراخ های زهکشی کافی تهیه کنید. گلدان جدید فقط یک اندازه بزرگتر از ظرف فعلی گیاه باید باشد.

نکاتی در مورد نگهداری و انتخاب گیاهان آپارتمانی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

برای تعویض گلدان و کاشت گیاه کروتون جدید، با چرخاندن کروتون به پهلو و به آرامی کشیدن آن از ظرف خود، گیاه را از ظرف قدیمی خود خارج کنید. آن را در مرکز گلدان جدید قرار دهید. اطراف ریشه ها را با خاک گلدان پر کنید. گیاه را آبیاری کنید و در صورت نیاز خاک دیگری اضافه کنید تا سطح خاک به حدود 2 سانتی متری زیر لبه ظرف جدید برسد.

کاشت گیاه کروتون

برای کاشت گیاه کروتون در فضای باز نیاز به خاکی سست و دارای زهکشی مناسب دارید. اگر منطقه شما در هر زمانی از سال دمای شبانه زیر 15 درجه سانتی گراد را تجربه می کند، باید کروتون خود را در گلدان بکارید تا بتوانید در روزهای سرد به داخل خانه بیاورید. از گلدان محکمی استفاده کنید که بتواند با افزایش ارتفاع گیاه تکان نخورد.

میانگین طول عمر کروتون در داخل خانه دو تا چهار سال است. برای اینکه گیاه شما بیشتر عمر کنند سعی کنید از گیاهان خود قلمه بردارید و آن را تکثیر کنید. گیاهی که در فضای باز در منطقه مناسب و بومی خود رشد می کنند، عمر طولانی تری خواهد داشت.

مشکلات گیاهان آپارتمانی را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

3 دیدگاه در “به سادگی کروتون را تکثیر کنید!

  1. احمدی گفت:

    بسیار گیاه ضعیف و حساس نور کم بشه ریزش برگ و پژمرده میشه نور زیاد باشه میسوزه آبیاری هم ۲ تا ۳ سانتیمتر خاک خشک بشه هنوز وسط تا انتهای گلدان خیس بهرحال به یکسال هم دوام نداره برای هی تبلیغ برای فروش می‌کنید من دو تا گلدان خریدم هر دو خشک شد یکی لکه طلا خریدم برگ ها خشک و زرد شدن با گلدان گذاشتم تو حیاط حتی کسانی هم که برای بنگاه و مغازه خریده بودن هم برای اون ها هم خشک شد در مجموع گیاه بی خودی

    1. رحیمی گفت:

      دوست گرامی، ضمن سپاس از توجه شما به این مقاله، خدمتتان عرض شود که این متن تبلیغاتی نیست! صرفا یک مطلب آموزشیست برای علاقمندان به پرورش گل و گیاه. همچنین در فروشگاه فردین کشت فقط بذر هر گیاه به فروش میرسد نه خود گیاه! بعضی گیاهان بنا بر حساسیتی که دارند، لازمه نگهداری از آنها داشتن تخصص کافی و رسیدگی مداوم هستند.

    2. رحیمی گفت:

      دوست گرامی، ضمن سپاس از توجه شما به این مقاله، خدمتتان عرض شود که این متن تبلیغاتی نیست! صرفا یک مطلب آموزشیست برای علاقمندان به پرورش گل و گیاه. همچنین در فروشگاه فردین کشت فقط بذر هر گیاه به فروش میرسد نه خود گیاه! بعضی گیاهان بنا بر حساسیتی که دارند، لازمه نگهداری از آنها داشتن تخصص کافی و رسیدگی مداوم هستند.

نظرات بسته شده است.