متفرقه

گیاه کاسنی فرنگی چیست؟

کاسنی فرنگی که با نام گیاه آندیو نیز شناخته می‌شود، گیاهی از خانواده کاسنی‌ها می‌باشد که گیاهان رادیکشیو، اسکارول، فریزی و فینیشرال را شامل می‌شود. این گیاه بافتی ترد و عطری شیرین دارد و به مقدار کم و البته خوشایندی، طعمی تلخ دارد و در دو حالت خام یا پخته مصرف می‌شود. کاسنی فرنگی یکی از سخت‌ترین گیاهان برای پرورش است که پیش از آماده مصرف شدن نیاز به یک فرآیند دو مرحله‌ای دارد. اولین مرحله رشد این گیاه حدود ۱۵۰ روز طول می‌کشد. در ادامه این مطلب با گیاه کاسنی فرنگی بیشتر آشنا خواهید شد.

گیاه کاسنی فرنگی 

ترکیبات کاسنی فرنگی

ابتدا باید بگویم که گیاه آندیو می‌تواند جایگزین مناسبی برای چیپس‌ها و بیسکوییت‌ها باشد. مصرف دو فنجان کاسنی فرنگی در طول روز، 43 درصد از نیاز به ویتامین A و 35 درصد فولات و 21 درصد منگنز را تامین می‌کند. این گیاه هم‌چنین شامل مقدار بسیار زیادی ویتامین K است که در فرآیند انعقاد خون موثر می‌باشد. تیامین (ویتامین B1)، نیاسین (ویتامین B3)، پانوتنیک اسید (ویتامین B5) و پیریدوکسین (ویتامین B6) از دیگر مواد موجود در آندیو هستند که این‌ها همه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا متابولیسم سالم چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را تامین کنند. کلسیوم، آهن و ویتامین C نیز به فراوانی در این گیاه یافت می‌شوند.

خرید آندیو

برای تهیه این گیاه می‌توانید از دو راه اقدام کنید. راهکار اول تهیه بذر این گیاه و پرورش آن توسط خود شماست و راهکار دوم خرید کاسنی فرنگی آماده است. برای خرید کاسنی فرنگی توجه داشته باشید آن‌هایی را انتخاب کنید که هیچ‌گونه تغییر رنگ یا لکه بر امتداد لبه برگ‌های‌شان نداشته باشند. آندیو باید سنگین باشد و برگ‌ها تراکم زیادی داشته باشند. آندیو را در یک کیسه پلاستیکی در کشوی شیشه‌ای یخچال قرار دهید.

کاشت گیاه کاسنی فرنگی

برخی از نکات برای کاشت گیاه آندیو عبارتند از:

·       همانند کاهو، کاسنی فرنگی نیز محصول فصل سرما است. هوای گرم موجب سبزتر شدن این گیاه و تلخ‌تر شدن طعمش می‌شود.

·       بهترین زمان برای کاشت این گیاه اواخر تابستان و اوایل پاییز می‌باشد.

·       آندیو نیاز به نور کامل آفتاب دارد. این گیاه همچنین می‌تواند تنها 2 تا 3 ساعت در روز از نور خورشید بهره ببرد و همچنان یک گیاه خوراکی تولید کند، اما سر گیاه کامل شکل نمی‌گیرد.

·       خاک این گیاه باید همواره مرطوب باشد. در صورتی که از خاک سنگین برای کاشت استفاده می‌کنید، یک بستر بلند (حدود ۸ اینچ) و فضایی حدود ۳ فوت برای کشت این گیاه در نظر بگیرید.

·       خاک را با کمپوست ترکیب کنید و دانه‌ها را با فاصله یک اینچ از یکدیگر بکارید. نهال‌های پیوندی را نیز با فاصله ۷ الی ۸ اینچ از یکدیگر بکارید.

·       برای اینکه بذرها بهتر جوانه بزنند می‌توانید آن‌ها را با خاک گلدان یا ماسه بپوشانید تا دائما مرطوب بمانند.

با گیاه کاسنی فرنگی آشنا شدید. نکاتی که درباره خواص این گیاه باید بدانید این است که آندیو کم کالری است و به بهبود هضم کمک می‌کند، به شما در مدیریت سطح کلسترول کمک می‌کند، به تنظیم قند خود کمک می‌کند و برای دیابت مفید است، موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود و به بهبود بینایی و سلامت مغز منجر می‌شود. مصرف این گیاه در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار مفید است. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

برای خرید بذر انواع کاسنی فرنگی مانند کاسنی فرنگی رز ایتالیایی، کاسنی فرنگی سفید صورتی ایتالیایی، کاسنی فرنگی سان پاسکوال و …. با ما در ارتباط باشید.