آموزش کاشت و پرورش

کاشت گوجه فرنگی در تونل پلاستیکی

کاشت گوجه فرنگی در جنوب، معمولاً دو موقع انجام می‌شود. یکی اوایل پاییز و دیگری اواسط تا اواخر زمستان. در حالت اول در اوایل مهر ماه خزانه‌گیری انجام می‌شود. تا آماده شدن نشاها، به زمین اصلی کود داده می‌شود، سپس زمین به جوی و پشته تبدیل می‌گردد. قبل از سرد شدن هوا که معمولاً اواسط تا اواخر آبان می‌باشد، باید نشاکاری صورت گیرد. یکی دو هفته بعد از انتقال، هنگامی که بوته‌ها گرفتند و رشد و نمو خود را شروع کردند، آن‌ها را روی پشته می‌خوابند.

نحوه خوابانیدن بوته به این ترتیب است که زیر هر بوته به اندازه ۴ تا ۵ سانتی‌متر حفر می‌شود و ساقه طوری در این گودال قرار داده می‌شود که فقط برگ‌ها بیرون بمانند. توصیه می‌شود که روی ساقه با کود پوسیده و ماسه پوشانده گردد. این عمل سبب می‌شود که هم رطوبت به اندازه کافی حفظ شود و هم محیط گرمی برای بوته تهیه گردد. این کار موجب گردیده است که به تولید ریشه‌های نا به جا کمک بکند. بعد از اینکه تمام بوته‌ها خوابانیده شدند به کشیدن پلاستیک اقدام می‌گردد.

پلاستیک، معمولاً روی پشته‌ها کشیده می‌شود و به این ترتیب دو خط کاشت گوجه فرنگی زیر پلاستیک می‌رود. حالت دیگر این است که جوی، زیر پلاستیک می‌رود و پشته‌ها آزاد می‌باشند. البته روش اول بیشتر معمول است. پلاستیک‌ها با سیم‌های گالوانیزه ۳ تا ۴ میلی‌متری طوری نگاهداری می‌شوند که شکل تونل ایجاد می‌شود.

در تمام طول زمستان بوته‌ها در زیر پلاستیک قرار دارند. در روزهای آفتابی و گرم سعی می‌شود که یک طرف پلاستیک برداشته شود و یا سر و ته تونل طوری باز شود که تهویه بخوبی صورت گیرد. به محض مساعد شدن هوا پلاستیک برداشته می‌شود. تاریخ این موقع در سال‌های مختلف متفاوت است، ولی برای احتیاط باید تا ۱۵ یا ۲۰ اسفند پلاستیک روی بوته‌ها باشد. به این ترتیب محصول بسیار زودرس خواهیم داشت. نظر به این که هزینه سیم و پلاستیک زیاد است، اغلب زارعین برای کم کردن میزان هزینه به کشت دو محصول در زیر تونل اقدام می‌کنند. به عنوان مثال گوجه فرنگی و خیار، یا گوجه فرنگی و بامیه و یا گوجه فرنگی و لوبیا می‌کارند تا بدین وسیله استفاده بیشتری از سرمایه‌گذاری حاصل شود.

 

زمان دیگر کاشت گوجه فرنگی در جنوب اواسط تا اواخر زمستان است؛ یعنی، اواسط بهمن ماه به بعد. در این صورت کشاورزان مستقیماً اقدام به کشت بذر  می‌کنند. به این طریق محصول زودرس خواهند داشت. البته این کار با ریسک صد در صد انجام می‌شود، چون خطر سرما زدن محصول وجود دارد.

1 دیدگاه در “کاشت گوجه فرنگی در تونل پلاستیکی

  1. صالح هورن گفت:

    سلام.لطف کنین نحوه ی اجرای سازه ی زیر پلاستیک را توضیح ذخیره‌ای سازه را بدون پلاستیک رویش نشان دهید تا ببینم چجوری اجرا شده است.متشکر.

نظرات بسته شده است.