آموزش کاشت و پرورش

کاشت گل آهار و معرفی آن

کاشت گل آهار

معرفی گل آهار

نام فارسی: گل آهار

نام علمی: Zinnia elegans

خانواده: Asteraceae

گل آهار یکی ازگل‌های بسیار زیبای گلدانی و باغچه به‌حساب می‌آید و به دلیل رنگ‌های شاد و گرمی که دارد جلوه‌ای زیبا به محیط می‌بخشد. گل آهار گیاهیست یکساله و گاهی دو ساله که بومی منطقه جنوب غربی ایالات متحده آمریکاست و دارای ۲۰ گونه مختلف است که هر کدام از انواع این گیاهان زینتی دارای ویژگی های خاص و جالبی هستند.

گل اهار در رنگ‌های سفید، کرم، زرد، سبز، پرتقالی، صورتی، قرمز، برنزی، نارنجی، خرمایی، بنفش، ارغوانی و یاسی می‌روید. به دلیل رشد آسانی که گل آهار دارد هر کسی می تواند به سادگی به پرورش و نگهداری آن بپردازد. گل آهار به نور بسیار زیادی نیاز دارد و درصورتی‌که آن را در گلدان می‌کارید گلدان را به مکانی نورگیر منتقل کنید. هوای نیمه‌خشک برای این گیاه بسیار مناسب بوده و آبیاری و رطوبت زیاد برای این گیاه مضر است.

ساقه هایی راست و برافراشته دارد که به آسانی شکسته می شوند. بزرگی گلها بین ۵ الی ۱۵ سانتی متر بوده و یا به صورت ساده یا مضاعف در انتهای ساقه قرار می گیرد. گلها ساده یا دارای پرهای زیاد می باشد که بسته به گونه های مختلف رنگهای متنوعی دارد.

معمولا گیاه آهار بعد از گل دهی در فصل رشد یعنی تابستان از بین می رود، این گیاه رشد خزنده ای دارد و بیشتر گل هایی که می دهد به رنگ زرد، نارنجی و سفید است.

برای کاشت گل آهار که از طریق بذر آن انجام می شود باید بذر را از همان ابتدا در زمین اصلی بکارید زیرا بذر این گیاه نسبت به جابجایی بسیار حساس می باشد، همچنین زمانی که می خواهید بذر ها را در داخل خاک قرار دهید باید فاصله ۲ بذر از هم به اندازه ۲۰ سانتی متر باشد.

ارقامی که سابقا در ایران کاشته می شد پا بلند، کم پر یا نیمه پر بود که جلوه خاصی نداشتند ولی در سالهای اخیر در اروپا و آمریکا گونه های پا کوتاه و گل درشت کاشته می شود که گلهای آن بسیار جالب توجه و زیباست.

کاشت گل آهار

گلدان زیبای گل آهار

ارقام مختلف گل آهار

با توجه به ارتفاع، رنگ و شکل، انواع بسیار زیادی از گل آهاری برای انتخاب وجود دارد. به دلیل اینکه به‌دست آوردن بذر از گیاهان آهاری بسیار راحت است، سعی کنید به ارقام مرسومی توجه کنید که با گذشت هر سال می‌توانند بذرهای قابل قبولی تولید کنند. با این حال، همچنان موقع انتخاب گیاه آهاری مد نظرتان برای کاشت، گزینه‌های زیادی در اختیار دارید مثل رقم آهار پابلند رنگارنگ ایتالیایی، آهار پا کوتاه گلدانی و یا آهار مینیاتوری که در سایت فردین کشت موجود می باشد.

گلها با ارتفاع و رنگهای مختلفی را با هم ترکیب کنید؛ خودتان را با گزینه‌های زیادی که این گیاهان در اختیار شما قرار می‌دهند سرگرم کنید، بدون اینکه زحمت گیاهان بد قلق دیگر را به دوش بکشید.

تعدادی از ارقام جالبی که می‌توانید آنها را امتحان کنید به شرح زیر است:

اِنوی:

گلهای سبز روشن و براق

کاروسل:

چند‌رنگه و تنومند

رپی کاکتوس بزرگ قرمز:

دارای حسی عالی و پر از گلبرگهای بزرگ و سوزنی

ویل راجرز:

با شکوفه‌های بزرگ و قرمز خیره‌کننده

نیازهای گل آهار:

دما:

گل آهار می توانند دمایی به اندازه ۲۸ تا ۳۰ درجه را به خوبی تحمل کنند. اما زمانی که می خواهید گیاهتان را از گلدان به زمین اصلی منتقل کنید باید دمای هوای بیرون ۱۰ درجه سانتی گراد باشد، معمولا زمانی که دمای هوا افزایش پیدا می کند جثه گل ها کوچکتر و رشد گیاه هم متوقف می شود. گرمای بیش از حد هوا، گلدهی و قطر گل ها را کاهش می دهد و حتی می تواند منجر به توقف گلدهی نیز بشود

گل اهار خشکسالی و کم آبی را حتی در روزهای گرم سال تحمل می کند اما برای رشد مطلوب به رطوبت کافی نیاز دارد. باید توجه داشت که هوای بسیار مرطوب و شرجی نیز، به گیاه لطمه می زند.

چنانچه سطح خاک دچار خشکی شود گیاه پژمرده خواهد شد، و همچنین از زیبایی و کیفیت گلدهی گیاه هم کاسته می شود، از این رو شما باید برای نگهداری گل آهار در فصل تابستان که دمای هوا بسیار بالا است گیاه را در فاصله زمانی کم آبیاری کنید تا گرمای زیاد باعث پژمردگی گیاه نشود.سعی کنید خاک گیاه همیشه از یک رطوبت نسبی برخوردار باشد چرا که به رشد بهتر و سرحال بودن آن کمک می کند، در مقابل آبیاری که می کنید نباید به گونه ای باشد که خاک کاملا خیس شود زیرا باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود.

نور:

آهار نور مستقیم را می پسندد و نور کم باعث رشد علفی گیاه و تولید ساقه های نازک و کاهش گلدهی می شود، برای نگهداری گل آهار باید نیاز نوری به اندازه ۸ ساعت در طول روز فراهم شود که با کاشت آن درفضای آزاد این نیاز برطرف می شود.

توجه داشته باشید نور کم گل آهار را مستعد به ابتلای بیماری های قارچی می کند. اگر شدت نور بالا باشد باعث سوختگی برگها و ریزش گلها و کم عمر شدن گل های گیاه می شود، پس سعی کنید از همان ابتدا بذر ها را در مکانی مناسب بکارید.

خاک:

برای کاشت و نگهداری گل آهار باید از خاک با زهکشی بسیار بالا استفاده کنید، همچنین غنی بودن خاک به رشد هر چه بیشتر گیاه کمک می کند، برای این کار می توانید از کودهای پوسیده و همچنین خاک برگ استفاده کنید، معمولا مناسب ترین خاکی که می توانید برای کاشت گل آهار استفاده کنید مخلوطی از خاک معمولی و خاک برگ می باشد.

کوددهی:

 برای تقویت گیاه خود در طول فصل رشد میتوانید هر یک ماه یکبار از کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید.

کاشت گل آهار

زیبایی فوق العاده آهار مینیاتوری

تکثیر گل آهار :

کشت مستقیم بذر:

در این روش بذرها در اوایل بهار در زمین اصلی کشت می شوند و از آنجایی که بذر مصرفی زیاد است حتما باید عمل تنک کردن در مرحله ۲ تا ۳ برگی صورت گیرد، در غیر این صورت گیاه دچار خوابیدگی می شود.

گل آهار با بیشتر خاک ها سازگار است، ولی خاک های غنی با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. خاک های لومی شنی برای گل آهار مناسب هستند.

PH مناسب برای رشد گل آهار ۵/۵ تا ۷/۵ است. اگر خاک با کمپوست مخلوط شده باشد، گل آهار با سرعت بیشتری رشد می کند. شما میتوانید حتی در منزل هم به راحتی کمپوست بسازید که در مقاله ی تولید کمپوست در منزل قابل مطالعه است.

بذرها را  در عمق ۰/۵ سانتی متری بکارید. با توجه به نوع آهار، فاصله بذرها را از هم ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر در نظر بگیرید.(در بیشتر گونه ها، فاصله دانه ها از هم را ۱۵ سانتی متر و فاصله ردیف های دانه ها را ۵ سانتی متر از هم در نظر می گیرند). جوانه زنی گل آهار در دمای ۲۳ تا ۲۶ درجه سانتی گراد بهتر انجام می شود. خاک باید مرطوب نگه داشته شود .

کاشت گل آهار در فضای بیرون

ساده‌ترین روش برای شروع پرورش گل آهار کاشت مستقیم آنها در بیرون و محل نهایی‌شان است. گل آهار برای رشد مناسب به خاک و هوایی با درجه حرارت ۲۱ سانتیگراد نیاز دارد، لذا قبل از کاشت بذرها صبر کنید تا بهار کاملا از راه برسد. به محض جوانه زدن، آنها را وجین کنید تا قوی‌ترینشان رشد کند. فضای کافی بینشان ایجاد کنید تا هوا بین گلهای بالغ جریان یابد و از بروز بیماری جلوگیری شود.

کاشت گل آهار

کاشت بذر آهاری در فضای داخلی

اگر دوست دارید فصل کاشت را اندکی زودتر شروع کنید و هر چه سریع‌تر نظاره‌گر رنگهای بهاری باشید، می‌توانید از نفرتی که گل آهاری در مورد جابجا شدن دارد به نفع خودتان استفاده کنید. بذرها را یک ماه قبل از آخرین یخبندان در گلدانهای حاوی خاک مخصوص باغچه و کود گیاهی بکارید. به محض اینکه خاک به اندازه کافی برای گیاه آهاری گرم شد، برای جابجایی آسان، کل گلدان را در خاک قرار دهید.

دفع علف های هرز، تنک کردن گیاه، آبیاری منظم و حفظ زهکشی مناسب خاک، و تغذیه مناسب خاک می تواند به رشد مناسب آن کمک کند.

از بیماری های مهم گل آهار که کشت و کار آن را محدود می کند سفیدک پودری(Eryziphe cichoracearum) می باشد. بیشترین آلودگی در اواخر تابستان و اوایل پائیز رخ میدهد. استفاده از قارچ کش به صورت پیشگیرانه می تواند در کنترل آن مؤثر باشد.

قارچ های پینیوم و فیتوفتورا باعث پوسیدگی ریشه این گیاه شوند که علامت آن سیاه شدن ریشه و پایین ساقه است. در شرایط زهکشی نامطلوب همراه با آبیاری زیاد این حالت بیشتر اتفاق میافتد.

استفاده از قارچ کش های اتازول یا متالاکسیل در خاک یا محلول پاشی گیاه با Fosetyl-Al می تواند در کنترل بوته میری و پوسیدگی ریشه ناشی از این قارچ ها مؤثر باشد.

برداشت گل آهار

گل آهار ۶۰ تا ۷۰ روز بعد از کاشت گل می دهد، که این مدت زمان به مناسب بودن شرایط بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گل زیبای آهار میتولنید به ویکی پدیا مراجعه کنید.

 

گرد آوری: حاتمی

کلمات کلیدی: گل آهار، کاشت، تکثیر، نور، کوددهی، خاک