آموزش کاشت و پرورش

کاشت سبزی خردل در منزل

کاشت سبزی خردل

آموزش  صفر تا صد کاشت سبزی خردل در منزل

گیاهشناسی

خردل گیاهی یکساله است که ارتفاع آن به ۱۰۰ – ۶۰ سانتیمتر می رسد. برگ ها متناوب با دمبرگ بلند، دارای بریدگی های نسبتا عمیق و پوشیده از کرک می باشند.

خردل، یکی از اعضای خانواده کلم و گیاهی آسان برای رشد است. خردل گیاه فصل‌های خنک است بنابراین در بهار و پاییز بهترین رشد را خواهد داشت. شما می‌توانید بذر خردل را در منزل کشت کرده و هم به صورت نهال  و هم به صورت گیاه کامل برداشت کنید. شما حتی می‌توانید برای شروع کشت خردل در خانه، بذر ارقام مختلف را از فروشگاه فردین کشت تهیه نمایید.

ارقام مختلف فلوریدا, موج سبز و .. در رنگ و فرم های مختلف در فروشگاه موجود است.

بعضی از انواع خردل:

خردل سفید

خردل سفید با نام علمی Brassica alba/ Sinapis alba: این گیاه علفی، یک‌ساله، به ارتفاع تا شصت سانتیمتر، دارای برگ‌های منقسم، گل‌های زرد مطبوع، میوه خورجین و دانه‌های زرد مایل به قرمز است. قسمت مورد استفاده، دانه گیاه است که پس از جویدن تندی ملایمی از آن احساس می‌شود. منشأ این گیاه احتمالا نواحی شرق مدیترانه است و در مرکز و جنوب اروپا، شمال افریقا و اکثر نقاط آسیا می‌روید. در منابع از این گیاه با نام خردل ابیض، اسفند، کَبَر ابیض، حُرْف فارسی/ بابلی و حَرشاء یاد کرده‌اند.

خردل سیاه

خردل سیاه، اسود با نام علمی B. nigra: گیاه علفی، یک‌ساله، به ارتفاع۵/۱ تا متر، دارای برگ‌هایی با بریدگی‌های کمتر از خردل سفید، گل‌های زردِ تقریبآ نامطبوع، میوه خورجین و دانه‌های قرمز تیره است. قسمت مورد استفاده، دانه گیاه است که بو ندارد و طعمش ابتدا تلخ و سپس تند و سوزان است. منشأ خردل سیاه احتمالا خاورمیانه است. این گیاه نیز در بخش وسیعی از کره زمین از جمله هند و محدوده گیاه ـ جغرافیایی ایران می‌روید.

خردل هندی

خردل هندی/ ژاپنی/ قهوه‌ای با نام علمی B. juncea: ارتفاع این گیاه یک‌ساله به یک متر می‌رسد. قسمت مورد استفاده گیاه، دانه‌های قهوه‌ای آن است. احتمالا منشأ آن آسیای مرکزی است. در اروپا و آسیا از جمله هند و افغانستان می‌روید و در بیش‌تر مناطق برای به‌دست آوردن روغن خردل و دیگر مصارف آن کاشته می‌شود.

کاشت سبزی خردل

خردل براق قرمز

نیازهای رشد

خردل گیاهی کم توقع است و در خاک های متوسط بافت حاوی آهک و حاصلخیز به خوبی رشد می یابد. دمای مناسب رشد خردل ۲۵ – ۱۵ درجه سانتیگراد است. نهال های جوان خردل تا ۵ – درجه سانتیگراد را تحمل می کنند.خردل به شوری نسبتا حساس می باشد. PH خنثی و کمی قلیایی برای رشد خردل مناسب تر است. وزیدن باد هم زمان با رسیدگی خردل (خرداد و تیر) باعث ریزش دانه ها می شود.

آماده سازی زمین و کاشت سبزی خردل

کاشت سبزی خردل  با بذر انجام می شود.

بذرهای بسیار ریز خردل را با ماسه مخلوط می کنند و بر سطح زمین آماده شده می پاشند سپس با غلطک سبک به خاک می چسبانند. زمان کاشت سبزی خردل در فروردین ماه است.

زمین را در پائیز شخم می زنند و آن را در اوّل بهار به خوبی دیسک و ماله می زنند. خردل را به صورت های کرتی مسطح و یا ردیفی می کارند. خردل در تناوب با غلات قرار می گیرد. خردل در خاک مرطوب و غنی به بهترین شکل  رشد می کند. برای تهیه خاک غنی برای کاشت خردل، می توانید از کود ارگانیک ورمی کمپوست موجود در سایت  استفاده کنید و روی منطقه کاشت بذر، بصورت یک لایه ی ضخیم حدود ۷-۱۵ سانتیمتر پخش کنید.

با احتیاط کمپوست را با یک چنگال حفاری، در خاک مخلوط  و سپس خاک را نرم و سست کنید. زمان کاشت خردل ها را مشخص کنید. سبزی خردل در دمای خنک  بیشتر رشد می کند و در تابستان به خوبی رشد نمی کند. بذرهای خردل را حدود چهار هفته قبل از آخرین یخبندان بکارید.

سبزی خردل می تواند یخبندان را تحمل کند، که در واقع خنکی هوا به طعم شیرین تر سبزی خردل نیز کمک می کند.

در این مرحله بذرهای خردل را بکارید. بذرهای سبزی خردل را درست زیر خاک ، و تقریباً با فاصله ۵/۱ سانتیمتر از هم بکارید. پس از جوانه زنی بذرها و رشد اولین برگ های گیاه سبزی خردل، آنها را به آرامی از خاک بیرون بکشید. جوانه ها را تقریباً به فاصله سانتیمتر از هم مجدداً بکارید. هر چند که کاشت مجدد جوانه های سبزی خردل ضروری نیست، اما انجام این کار باعث می شود سبزی خردل سریعتر رشد کرده و عملکرد بیشتری داشته باشد.

آبیاری

خردل به آب زیادی نیاز دارد امّا رطوبت مازاد را تحمل نمی کند. سبزی خردل برای رشد، به ۵ سانتیمتر آب در هفته نیاز دارد. در هنگام بارندگی، از مرطوب بودن کافی خاک اطمینان حاصل کنید. حتما باید خاک را به طور یکنواخت و مداوم آبیاری کنید.

علف های هرز

خردل دوره رشد کوتاهی دارد لذا کنترل علف های هرز می تواند به میزان قابل توجهی بر عملکردش بیفزاید. علفهای هرز را از زمین سبزی خردل جمع آوری کنید. هر نوع علف هرزی که در اطراف گیاهان سبزی خردل رشد کرده اند، با دقت از بین ببرید.

هر چند که سبزی خردل به فضای زیاد برای رشد نیاز ندارد، اما هجوم علفهای هرز می تواند باعث آسیب های غیرضروری بخصوص برای جوانه های ضعیف و شکننده ی خردل شود. برای از بین بردن علفهای هرز، آنها را به آرامی با دستتان از زمین بیرون بیاورید ، همچنین اطمینان حاصل کنید که ریشه های علف هرز نیز از بین بروند.

از خردل ها در برابر حشرات محافظت کنید. برای اطمینان از رشد موفقیت آمیز سبزی های خردل، از آنها در برابر حشراتی که ممکن است از گیاه تغذیه کنند، محافظت کنید (به عنوان مثال کرم های کلم، شته کلم و سوسک های کک).  گیاهان را با پارچه یا کاور ردیفی فابریک، بپوشانید. از آنجا که حشرات نمی توانند از زیر این کاورها به سبزی خردل برسند، لذا نمی توانند از خردل تغذیه کنند، یا در آنجا تخم بگذارند تا مجددا تولید مثل کنند.

کوددهی

کود ازته مورد نیاز خردل را به میزان ۱۰۰ – ۵۰ کیلوگرم در هکتار در زمان کاشت مصرف می کنند.

کاشت سبزی خردل

بذر سبزی خردل

آفات و بیماری ها

از آفات و بیماری های مهم خردل می توان به این موارد اشاره کرد: پوسیدگی سیاه(Xanthomonas campestris)، لکه برگی(Alternaria brassicae)، کپک پودری(Peronospora parasitica)، پوسیدگی ساقه و شته است. در همه موارد رعایت بهداشت، حذف گیاهان آلوده، حذف علفهای هرز از راه های جلوگیری شیوع آلودگی است اما اگر گیاه شما دچار آفتی شد به راحتی می توانید از اسپری های ارگانیک استفاده کنید.

انواع ارقام مختلف هم در سایت موجود است که می توانید آنها هم مشاهده و اقدام به خرید کنید.

برداشت

سبزی های خردل را برداشت کنید. باید هنگامی که برگهای سبزی خردل هنوز جوان و ترد هستند، برداشت شوند. برگهای بزرگتر و مسنتر سبزی خردل طعم تلخ تر دارند. می توانید برگهای سبزی خردل را بعد از ۴ هفته بچینید، در واقع زمانی که طول آنها حدود تقریباً ۱۵-۲۰ سانتی متر باشد.

می توانید برگ های بیرونی تر سبزی خردل را برداشت کرده و مابقی بر گها را برای ادامه رشد در زمین باقی بگذارید. از طرف دیگر، می توانید کل گیاه سبزی خردل را از زیر خاک بیرون آورده و همه برگ ها را به طور یکجا برداشت کنید. برگهای زرد رنگی که در سبزی خردل می بینید را حذف کنید.

سبزی های خردل را ذخیره و نگهداری کنید. تمام سبزی خردل را برداشته و آنها را یخچال بگذارید. برگها را می توان تا یک هفته در کشو یخچال نگه داشت. همچنین می توانید سبزی خردل را برای پخت و پز در هفته های بعد فریز کنید.

بذرهای خردل را برداشت کنید. هنگامی که هوا خیلی گرم می شود، سبزی خردل  شروع به بذردهی می کند و یک ساقه گل از گیاه سبزی خردل رشد می کند، که نشان دهنده ی اینست که هیچ برگ جدیدی رشد نخواهد کرد.

در این مرحله یا می توانید سبزی خردل  را بکارید، یا بذرها را همانجا رها کنید. پس از خشک شدن غلاف بذر روی گیاه، می توانید بذرها را جمع کنید. قبل از باز شدن غلاف بذر سبزی خردل، آنها را جمع آوری کنید. بذرهایی که بر روی خاک می ریزند احتمالا پراکنده شده و بعدا به سبزی خردل جدید تبدیل می شوند.

برداشت دانه خردل در مزرعه

خردل را در تیر تا مرداد ماه برداشت می کنند. برداشت باید زمانی انجام پذیرد که حدود ۸۰ – ۷۰ از خورجین ها کاملاً رسیده باشند. محصول خردل را ابتدا با داس درو می کنند سپس در آفتاب خشک می نمایند آنگاه با خرمنکوب دانه ها را جدا می سازند.

برداشت مکانیزه را زودتر انجام می دهند تا ریزش دانه ها کاهش یابند. عملکرد خردل سفید معادل ۱۲۰۰ – ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است. عملکرد خردل های قهوه ای و سیاه تا ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار می رسند.

انواع بذر خردل  از جمله بذر خردل قرمز هیبرید red rake ژاپنی، بذر خردل زرشکی مینیاتوری، بذر خردل تندرگرین در سایت فردین کشت  موجود می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سبزی ارزشمند میتوانید به مقاله خردل در ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

 

گردآوری: حاتمی

کلمات کلیدی: خردل، انواع خردل، کاشت در منزل، سبزی، خردل ژاپنی

برخی منابع:

زراعت گیاهان دارویی، اسماعیل پورکاظم، ۱۳۹۷، صفحه ۵۲-۵۶.

www.zeraatyar.com

www.nargil.ir