عمومی

بذر یا نشا؟

بذر یا نشا

هنگام کاشت باغ سبزیجات در بهار احتمالا شما هم به این موضوع فکر کرده اید که بذر یا نشا سبزی ها را بکارید. اگرچه بذرها در مقایسه با نشاها ارزان نیستند، اما در تصمیم گیری عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شود.

کاشت برخی گیاهان طریق بذر، ممکن است زمان طولانی برای استقرار نیاز باشد. برای گیاهانی که رشد آنها مدت زمان زیادی لازم دارد کاشت نشا بهترین گزینه است. بیشتر افراد برای کاشت گیاهانی مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان از نشا آنها استفاده می کنند چرا که جوانه زنی این گیاهان زمان زیادی می برد و کاشت نشا باعث استقرار هر چه زودتر گیاهان می شود و گیاهان برای مقابله با عوامل نامساعد محیطی و آفات و بیماری ها توان بیشتری خواهند داشت.

نحوه انتخاب بین بذر و نشا

هنگام انتخاب بین کاشت بذر یا نشا به سه سوال اساسی باید توجه کرد:

آیا جوانه زدن سبزیجات از بذر به راحتی صورت می گیرد؟

آیا فصل رشد به اندازه کافی طولانی است که در صورت کاشت بذر، سبزی ها به خوبی رشد کند؟

آیا رشد نشا در زمین اصلی امکان پذیر است؟

پاسخ به این سه سوال نحوه کاشت باغ سبزیجات شما را تعیین می کند. پاسخ های شما تا حدی به آب و هوای منطقه ای شما بستگی دارد. در نیمکره جنوبی که فصل رشد طولانی است، زمان کافی برای پرورش گوجه فرنگی و فلفل از بذر وجود دارد، اما در نیمکره شمالی که فصل رشد فقط پنج ماه است، در برخی موارد کاشت نشا بهترین انتخاب برای سبزی هاست.

بسته بذر اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما در انتخاب خود کمک کند:

به عنوان مثال زمان رسیدن به بلوغ این مطلب را به شما می گوید که چه مدت بعد از جوانه زدن بذر، گیاه به بلوغ می رسد. اگر گیاهی در ۷۵ روز به بلوغ برسد، یعنی تا قبل از آن زمان محصولی برداشت نخواهید کرد.

همچنین در روی بسته بذر بسیاری از گیاهان بهترین زمان کاشت را نیز توصیه می کنند. اینکه که چه موقع باید بذرها را نسبت به آخرین تاریخ سرما در منطقه خود بکارید. حتی ممکن است بیان کنند که بذرها باید هشت هفته قبل از آخرین سرما در داخل خانه کاشته شوند.

همگی این اطلاعات را ما در سایت فردین کشت برای شما گردآوری کردیم و برای هر یک از بذرها و یا نشاها توصیه هایی برای کاشت آن محصول داریم.

نشا گوجه گلابی

برای مشاهده و خرید نشا انواع سبزی و صیفی کلیک کنید.

بهتر است که بذر گیاهان زیر را بکارید:

لوبیا، چغندر، هویج، ذرت، خیارها، سیر، کاهو، بامیه، نخود فرنگی، کدو تنبل، تربچه، شلغم و هندوانه

سبزیجاتی که غالباً به عنوان نشا کاشته می شوند:

اگرچه تقریبا می توان هر سبزی را از طریق بذر پرورش داد، اما سبزیجاتی که رشد آهسته تری دارند اغلب به عنوان نشاهایی که از قبل کاشته شده اند به زمین اصلی منتقل می شوند.

ریحان، کلم بروکلی، کلم، کلم چینی، گل کلم، کرفس، پیازچه، بادمجان، تره فرنگی، جعفری، خردل، فلفل، گوجه فرنگی ها و کدو سبز

سبزیجاتی که از ریشه یا پیاز تکثیر می شوند:

تعداد انگشت شماری از سبزیجات وجود دارد که معمولا از طریق بذر یا نشا تکثیر نمی شوند، بلکه از تقسیمات ریشه ای یا پیازها کاشته می شوند:

کنگر فرنگی: با تقسیمات ریشه رشد می کند.

مارچوبه: از ریشه های ۱ ساله کاشته می شود.

سیب زمینی: به وسیله غده های جوانه دار سیب زمینی تکثیر می یابد.

ریواس: از تاج های ریشه کاشته می شود.

بهتر است قبل از زمان کاشت در مورد اینکه می خواهید بذر یا نشا را بکارید تصمیم بگیرید و گیاهان خود را در اسرع وقت در زمین بکارید تا آنها زمان کافی برای سازگار شدن با هوای گرم را داشته باشند و به بهترین صورت رشد کنند.