آموزش کاشت و پرورش

معرفی سبزی ارزشمند شوید

کاشت و برداشت شوید

شوید (Anethum graveolens L.) بومی جنوب اروپا و شرق آسیا (Eurasia) است . با کاشت و برداشت شوید در مصر قدیم ، یونان و رم این گیاه ارزشمند گیاهی شناخته شده بوده و قرنها است که در بسیاری از کشورهای اروپایی کاشت و برداشت شوید صورت می گردد . امروزه  در بسیاری از کشورها کاشت و برداشت شوید متداول است و جهت تولید بذر ، به عنوان گیاه ادویه ای ، در هند ، اروپا و آمریکا کشت می گردد . و همچنین کاشت و برداشت شوید در انگلستان ، مجارستان ، آلمان و چند کشور اروپایی دیگر از جمله جمهوریهای تازه استقلال یافته شوروی سابق رواج دارد.

البته ناگفته نماند که قبلا روش کاشت شوید را در این مقاله کشت شوید بیان کرده ایم که با مطالعه آن می توانید به اطلاعات ارزشمندی دست یابید.

کاشت و برداشت شوید

اگر چه هم برگ و هم بذر شوید مصرف خوراکی دارند ، اما اغلب شاخ و برگ آن مصرف بیشتری دارند . اگر کاشت و برداشت شوید برای تولید شاخ و برگ کاشته شود آن را اصطلاحاً Dill weed می نامند . برگ و بذر شوید به عنوان طعم دهنده غذا مورد استفاده قرار می گیرند . برگهای تازه و خشک شده ، به عنوان طعم دهنده در سالاد ، سوپ و سس مورد استفاده قرار می گیرند . همچنین برگ و بذر شوید جهت طعم دادن گوشت ، ماهی و نان به کار می روند . برگ و بذر شوید به علت ترکیبات طعم دهنده متعدد ، دارای طعم های متفاوتی می باشند اینجاست که کاشت شوید اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

ارزش غذایی و دارویی

شوید منبع خوبی برای آهن ، کلسیم ، منیزیم و فیبر غذایی است . شوید ضد نفخ ، ضد چربی ، ضد اسپاسم ، شیرزا ، خواب آور ، ضد میکروب و اشتهاآور است . همچنین باعث رفع مشکلات تنفسی می گردد و نیز خاصیت ضد سرطانی دارد .

 

گیاه شناسی

در کاشت و برداشت شوید باید به این نکته توجه کرد که شوید گیاهی یک ساله و روز بلند است ، اگر چه برخی انواع عادت رشد دو ساله دارند و به صورت یک گیاه دو ساله کشت می شوند . ارتفاع گیاه به یک متر می رسد . ساقه بلند و توخالی آن صاف به رنگ سبز مایل به خاکستری است . برگ ها مرکب و رنگ برگ ها سبز مایل به آبی می باشد . برگهای پایینی طویل و کمی پهن تر از برگهای بالایی هستند . برگهای بالغ پایینی به طول 50 و عرض 25 سانتی متر می رسند . برگچه ها به قطعات باریک زیادی تقسیم می شوند . معمولاً ریشه مستقیم و میله ای شکل و ترد است و طویل نمی شود .

گلدهی شوید در تابستان اتفاق می افتد . گل آذین آن یک چتر مرکب نسبتاً پهن و باز است . گل های زرد مایل به سبز در چترهای بزرگ تشکیل می شوند . میوه ها در ابتدا سبز و سپس قهوه ای تیره می شوند . بذرها بیضوی به طول 5-4 سانتی متر کمی بالدار ، معطر و طعم تند دارند . هر گرم بذر شامل 500-400 بذر می باشد .

شرایط محیطی مطلوبکاشت و برداشت شوید

شوید در محدوده دمای 26-6 درجه سانتی گراد رشد می کند . رشد شوید در دمای 20 درجه سانتی گراد و آفتاب کامل مطلوب است .

خاک

شوید در خاک لومی و با زهکشی خوب و 6=PH به خوبی رشد می کند . نیاز آن به مواد غذایی متوسط تا زیاد است . در این گیاه مشکل تجمع نیترات وجود دارد .

کاشت و برداشت شوید

ازدیاد

شوید با کشت مستقیم بذر تکثیر می شود . روش کشت در ایران کرتی است و بذر با دست و به صورت مسلسل پاشیده می شود . میزان بذر مصرفی در روش کرتی 80 کیلوگرم در هکتار است .

برداشت و انبار مانی

برداشت شوید با دست صورت می گیرد . شوید و کلیه سبزیهای برگی تیره چتریان ، در دمای پایین و رطوبت نسبی بالا ، بندرت بیش از 14-10 روز قابل نگهداری هستند .

نوشته های مشابه