آموزش کاشت و پرورش

کاشت شیرین بیان

شیرین بیان

اگر عاشق پرورش گیاهان دارویی هستید، در این مقاله شما را با نحوه پرورش شیرین بیان آشنا می کنیم. پرورش شیرین بیان و مراقبت از گیاه شیرین بیان آسان است.

کاشت شیرین بیان

شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra)، که به معنی ریشه شیرین در یونانی است. بومی دریای مدیترانه و بخش هایی از جنوب غربی آسیا و به ویژه شبه قاره هند است، جایی که به آن “مولتی” می گویند ، یک گیاه چند ساله است که بیش از یک متر و نیم رشد می کند. برای ریشه های آن کشت می شود، گیاه دارای سیستم ریشه گسترده است. ریشه ها 1 – 1.2 متر عمق دارند و می توانند تا 10 متر در خاک عمیق و نفوذ پذیر گسترش یابند. رشد شیرین بیان در گلدان نیز امکان پذیر است.

کاربرد 

شیرین بیان

ریشه های این درختچه قسمتی است که معمولاً مصرف می شود. ریشه شیرین بیان علاوه بر داشتن طعم شیرین، خواص دارویی مانند ضد التهاب و خلط آور دارد و برای سلامتی نیز مفید است. این دارو در داروهای سنتی چینی، آیورودا و یونانی نیز استفاده می شود.

شرایط مورد نیاز برای رشد ریشه شیرین بیان

موقعیت

این درختچه برای رشد مناسب باید در محلی آفتابی باشد، اما اگر در مناطق گرمسیری شیرین بیان پرورش می دهید، آن را در محلی بکارید که بعد از ظهر سایه می گیرد.

خاک

خاک سبک و غنی از هوموس برداشت ریشه ها را تسهیل می کند و رطوبت را حفظ می کند. خاک کمی شنی که زهکشی خوبی داشته باشد اما رطوبت را با سطوح pH خنثی تا کمی قلیایی حفظ می کند.

آبیاری

پرورش شیرین بیان نیاز به آبیاری منظم و فراوان در طول دوره رشد دارد. آبیاری منظم و عمیق لازم است تا خاک همیشه مرطوب باشد. در زمستان، آبیاری باید کاهش یابد.

مراقبت از گیاه

مراقبت از گیاه شیرین بیان ساده است، فقط باید در مورد چند نیاز اساسی مراقب باشید. این گیاه چند ساله علفی مقاوم در برابر سرما است و می تواند درجه حرارت را تا 15- درجه سانتیگراد تحمل کند.

مالچ کردن

مالچ برای حفظ رطوبت در خاک مورد نیاز است.

کود

شیرین بیان نیاز به کود ندارد اگرچه، اگر خاک ضعیف باشد  کود را هنگام کاشت یا مالچ اطراف پایه گیاه با کمپوست مخلوط کنید.

دما

دمای متوسط ​​را بین 60 تا 85 درجه فارنهایت (15 تا 30 درجه سانتیگراد) ترجیح می دهد. سرمازدگی، باد شدید یا دمای بسیار گرم می تواند به گیاه آسیب برساند.

نحوه پرورش شیرین بیان

 

کاشت شیرین بیان

 

تکثیر شیرین بیان آسان است. می توان آن را از طریق قلمه، تقسیم یا به وسیله بذر تکثیر کرد.

پرورش از بذر

بذرها را حداقل 24 ساعت در آب ولرم خیس کنید و سپس بذرها را در مخلوط خاک حاصلخیز بکارید. بذرها را در عمق 2 سانتی متری بکارید. روی بذرها را با خاک بپوشانید و آن را آبیاری کنید و مرطوب نگه دارید تا بذرها جوانه بزنند. جوانه زنی پس از 2 هفته رخ می دهد. دامنه دمایی مطلوب برای جوانه زنی حدود 20 درجه سانتی گراد است. بین هر دو گیاه 60  فاصله بگذارید.

گیاه شیرین بیان را در بهار یا پاییز تقسیم کنید. هر بخش باید حدود یک جوانه رشد داشته باشد. اگر گیاه را در پاییز تقسیم می کنید، قسمت ها باید بلافاصله دوباره کاشته شوند یا می توانید آنها را برای کاشت بهاره ذخیره کنید.

شیرین بیان باید در بهار یا تابستان کاشته شود. در آب و هوای گرم نیمه گرمسیری یا گرمسیری رشد شیرین بیان در سال تقریبا پس از اوج تابستان امکان پذیر است.

در سایت فردین کشت بذر بابونه رومی چندساله، بذر رازیانه ایتالیایی غده ای پاکت اورجینال، بذر گل گاو زبان اروپایی و بذر بادرنجبویه معطر آمریکایی و انواع متنوعی از گیاهان دارویی موجود می باشد.

نحوه پرورش  در زمین

شیرین بیان را روی زمین در هر زمینی که خاک عمیق و با زهکشی خوب و عاری از سنگ می باشد بکارید.

گودالی به عرض 60 و عمق 50 سانتی متر حفر کنید و سپس آن را با خاک پر کنید. اگر خاک غنی از خاک رس است، با افزودن کود و ماسه آن را اصلاح کنید.

کاشت  در گلدان

یک گلدان بزرگ (حداقل به قطر 20 سانتی متر) با رنگ روشن انتخاب کنید تا دما برای رشد ریشه ها زیاد نشود. مخلوطی از 1 قسمت ماسه 1 قسمت کمپوست و 1 قسمت لوم درست کنید. در مناطق سردتر، گلدان را در زمستان در داخل خانه نگه دارید.

گیاهان همراه شیرین بیان

همراهان خوب: مرزنجوش، رزماری و گل همیشه بهار.

همراهان بد:  سیر، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، پیاز و تره فرنگی.

آفات و بیماری ها

معمولاً از آفات و بیماری ها عاری می ماند. کنه دو نقطه ای ممکن است به شاخ و برگ ها حمله کند، به ویژه در تابستان های خشک. سمپاشی برگها با آب به جلوگیری از حمله کنه ها کمک می کند. سفیدک و حلزون ها نیز می توانند مشکل ساز باشند.

برداشت 

ریشه شیرین بیان پس از دو سال کاشت آماده برداشت است. گیاه را در پاییز برداشت کنید. ریشه های افقی را با یک بیل تیز استخراج کرده و گیاه را دوباره بکارید تا دوباره رشد کند. ریشه های اصلی را حفظ کنید تا به گیاه آسیب نرسانید. پس از خشک شدن ، ریشه شیرین بیان می تواند برای چند ماه نگهداری شود.