آموزش کاشت و پرورش

پرورش لیمو در گلدان

پرورش لیمو در گلدان

درخت لیمو ترش یکی از زیباترین درخت ها برای پرورش در گلدان و فضای داخلی خانه است به شرطی که شرایط محیطی مناسب برای رشد آن را فراهم کنید در این صورت لیموهای خوش طعم را برداشت می کنید که طعم و مزه غذاهای شما را دلچسب تر می کند. در این مطلب هر آنچه را که شما برای پرورش لیمو در گلدان نیاز دارید را برای شما همراهان خوب مجموعه فردین کشت بیان می کنیم.

پرورش لیمو در گلدان

آیا می خواهید لیمو پرورش دهید، اما کمبود فضا مانع این کار می شود؟ اگر مشکل شما این است، کاشت لیمو در گلدان ایده ای هوشمندانه است که می توان آن را در حیاط، تراس یا حتی داخل خانه بکارید و از گل های معطر و زرد رنگ آن لذت ببرید. حتی شما می توانید لیمو را در بالکن نیز پرورش دهید! بیایید نگاهی به نحوه رشد یک درخت لیمو در گلدان داشته باشیم!

پرورش درخت لیمو از بذر کاری مشکل و زمانبر است زیرا میوه دهی تا 4-5 سال طول می کشد. در عوض شما می توانید نهال های لیمو ترش را برای کاشت در گلدان مناسب می باشند را از نهالستان های معتبر خریداری کنید.

برای این کار بهتر است از ارقام مناسب برای کاشت در گلدان استفاده کنید تا مشکلی در رشد گیاه به جود نیاید. یک گیاه لیمو سالم خریداری کنید که حداقل 2-3 سال سن داشته باشد تا مجبور نباشید منتظر شروع گلدهی و باردهی آن باشید.

 

نهال لایمکوات

نهال لایمکوات

 

شما عزیزان می توانید نهال لایمکوات باردار (لیمو ترش چهار فصل) سه ساله، نهال‌کامکوات باردار (نارنگی مینیاتوری) سه ساله و نهال لیمو گلابی پرمحصول ۲ ساله گلدانی را از نهالستان فردین کشت تهیه نمایید.

چگونه می توان یک درخت لیمو را در گلدان پرورش داد؟

گلدانی را انتخاب کنید که 25 درصد بزرگتر از اندازه ریشه لیمو باشد. گلدان سفالی گزینه  ایده آل است؛ زیرا برخلاف گلدان های پلاستیکی، متخلخل است. این موضوع به درخت لیمو کمک می کند تا به خوبی رشد کند زیرا دوست ندارد که خاک اشباع از آب باشد.

کیفیت و نوع خاک گلدان نیز یک عامل مهم برای رشد لیمو است. بنابراین از مخلوط خاک گلدان با زهکشی خوب و مقدار زیادی مواد آلی و کودهای حیوانی پوسیده استفاده کنید.

اگر در بالکن یا هر فضای کوچک دیگر درخت لیمو پرورش می دهید، مراقبت خارهای آن باشید و گیاه را در گوشه ای نگه دارید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت لیمو در گلدان

 

پرورش لیمو در گلدان

محل

همه گیاهان خانواده مرکبات عاشق آفتاب کامل هستند، حدود 7 تا 8 ساعت نور خورشید ضروری است. اگر در داخل خانه درخت لیمو پرورش می دهید، گلدان را نزدیک پنجره ای قرار دهید که نور زیادی دریافت می کند. همچنین می توانید کمبود نور مستقیم را با چراغ های رشد مصنوعی برطرف کنید.

خاک

لیموترش در خاکی که زهکشی خوبی دارد بهترین عملکرد را دارد. سطح pH خاک باید حدود 5.5 تا 7 باشد؛ زیرا این گیاه خاک کمی اسیدی را به خاک خنثی ترجیح می دهد. همچنین می توانید از نسبت مساوی از خاک باغ، کوکوپیت و کمپوست استفاده کنید.

آبیاری

درخت لیمو برای تولید میوه های سالم به آبیاری مداوم نیاز دارد. دادن بیش از حد یا کم آب به آن می تواند منجر به شکوفه و ریزش میوه شود و گاهی اوقات ممکن است گیاه نیز بمیرد. قبل از آبیاری، لایه بالای 2 اینچی (5 سانتی متر) خاک را از نظر رطوبت بررسی کنید. در روزهای بادی و گرم، به آبیاری مکرر و خاک کمی مرطوب نیاز دارد.

رطوبت

اگر در داخل خانه درخت لیمو پرورش می دهید، برای رشد نیاز به رطوبت خاصی دارد: رطوبت50 ایده آل است. می توانید با قرار دادن آن روی سینی دارای سنگریزه یا استفاده از مرطوب کننده، رطوبت را حفظ کنید.

تعویض گلدان

درخت لیمو خود را هر چند سال یکبار در ابتدای بهار گلدانش را عوض کنید (در آب و هوای گرم، زمستان بهترین فصل است). اندازه گلدان شما باید مطابق مقیاس درخت شما باشد. از انتخاب گلدان های بزرگ یا کوچک خودداری کنید.

نحوه پرورش 

هنگام پرورش درخت لیمو در گلدان در مناطق گرمسیری، نیازی به مراقبت زیاد از سرما ندارید، اما در مناطق سردسیر در زمستان های سرد مراقبت خاصی لازم است. دمای زیر 1- درجه سانتیگراد برای درخت لیمو خطرناک است ، به جز گونه لیموترش “مایر” ، که تا 4- درجه سانتیگراد سرما را تحمل می کند.

 

پرورش لیمو

 

دمای انجماد گیاهان مرکبات را از بین می برد. دمای مطلوب حدود 10 تا 28 درجه سانتی گراد است. برای زمستان گذرانی، هنگامی که درجه حرارت به زیر 2 درجه سانتی گراد می رسد، گیاه خود را در داخل خانه یا در گلخانه نگهداری کنید.

برای مطالعه نکات کاربردی در کاشت نهال لیمو ترش، کلیک کنید.

هرس کردن

هرس درخت لیمو بهتر است در هنگام شروع رشد جدید در بهار (فوریه-مارس) انجام شود. همچنین می توانید این کار را در پاییز یا اواخر زمستان در مناطق بدون یخبندان انجام دهید.

قبل از هرس مراقب باشید، فقط شاخه های بیمار یا مرده یا شاخه هایی که جریان هوا را کاهش می دهند هرس کنید. از آنجا که لیمو غذای اضافی را در برگ های خود ذخیره می کند و هرس بیش از حد می تواند منجر به تضعیف گیاه شود.

کود برای پرورش لیمو در گلدان

همه گیاهان خانواده مرکبات تغذیه کننده سنگین هستند. لیمو برای تولید میوه های آبدا ، شاخ و برگ های سرسبز و شکوفه های معطر به کود نیاز دارد. از کودهای مرکبات ویژه برای هر گونه استفاده کنید. در صورت در دسترس نبودن، از کودهای NPK 12-6-6 یا 20-20-20 استفاده کنید.

به دنبال کودی باشید که حاوی ریزمغذی ها، به ویژه آهن، منگنز و روی باشد. با استفاده از کود محلول در آب یک بار در ماه در فصل رشد، درخت لیمو را تقویت کنید.

آفات و بیماری ها

آفاتی مانند شپشک، کنه و شته ها گهگاه به سمت درخت لیمو شما جذب می شوند. مراقب آنها باشید. در صورت مشاهده آلودگی، از صابون حشره کش، روغن چریش یا آفت کش استفاده کنید.

برداشت

زمان برداشت بستگی به نوع لیمو در حال رشد و شرایط آب و هوایی شما دارد.. برای تعیین اینکه آیا میوه رسیده است، ببینید آیا میوه سنگین، نرم و زرد شده باشد.

نکات تکمیلی

درخت لیمو خود را در نقطه ای با وزش باد کمتر نگه دارید؛ زیرا از بادهای شدید خوشش نمی آید. با این حال، شما باید جریان هوای خوبی را فراهم کنید.

اگر برای زمستان گلدان به داخل خانه می برید یا برای تابستان به بیرون منتقل می کنید، به آرامی آن را عادت دهید تا از شوک جلوگیری کنید.

همچنین می توانید پیوند را انجام دهید تا دو یا چند گونه را از یک درخت واحد بدست آورید.

از خیساندن شاخ و برگ برای تامین رطویت گیاه خودداری کنید.