آموزش کاشت و پرورش

کاشت برگ بو با 2 روش

کاشت برگ بو

برگ بو درخت و یا درختچه ای همیشه سبز است که می توان آن را به صورت درخت تک تنه یا درختچه چند تنه پرورش داد. کاشت برگ بو آسان است و حتی در گلدان نیز به خوبی رشد می کند. برگ بو دارای برگ های بیضی شکل بزرگ و نوک تیز است که به رنگ سبز براق با بافت چرمی روی گیاه دیده می شود. از برگ های معطر آن به عنوان یک طعم دهنده و معطر کننده غذا در آشپزی استفاده می شود. این گیاه بومی مدیترانه است و در مناطق بومی خود جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد.

گیاهشناسی

مراقبت از درخت برگ بو در داخل یا خارج از منزل تا حدودی آسان است. اندازه گیاهان گلدانی معمولا بین 120 تا 240 سانتی متر ارتفاع دارند، به خوبی با هرس و شکل دهی می توان آن را به شکل دلخواه درآورد. اما گیاهانی که هرس نشوند تا ارتفاع 9 تا 18 متر نیز رشد می کنند.

این درخت در بهار دارای گل‌های زرد کوچکی است که در پاییز به توت‌های بنفش تیره تبدیل می‌شوند. برگ بو دوپایه است (به این معنی که گیاهان دارای جنسیت خاصی هستند، نر یا ماده). گل های گیاهان ماده باید توسط یک گیاه نر نزدیک گرده افشانی شوند تا میوه تولید شود.

شرایط رشدی

اگر درخت برگ بو خود را در داخل خانه پرورش می دهید، در زمستان آن را در نزدیکی یک پنجره آفتابی نگه دارید. از قرار دادن گیاه در معرض هوا و گرمای وسایل برقی و مجاری گرمایشی و تهویه خودداری کنید. برای کاشت برگ بو در فضای باز مکان نیمه سایه جای مناسبی است اما مناطقی با آفتاب کامل را نیز تحمل می کنند. در مناطقی که تابستان های گرم و خشک دارند، محلی که سایه بعد از ظهر دارد برای کاشت برگ بو ایده آل است.

اگر این درخت را برای استفاده از برگ های آن در آشپزی پرورش می دهید، در صورتی که حداقل بخشی از سال در آفتاب کامل باشد بهترین برگ ها را تولید می کند.

کاشت برگ بو

برای کاشت برگ بو خاک متوسط باغ (لومی، شنی و حتی رسی) بستر مناسبی برای پرورش این گیاه هستند. نکته مهم این است که خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. گیاهان گلدانی را می توان در یک مخلوط گلدانی تجاری معمولی نیز پرورش داد.

ریشه های برگ بو بسیار کم عمق هستند و آبیاری مکرر ممکن است در طول دوره های خشک در تابستان ضروری باشد. این گیاه را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند، اما از غرقاب کردن خاک جدا خودداری کنید که می تواند باعث پوسیدگی ریشه ها شود. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا حدودی خشک شود اما اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود.

کاشت برگ بو در آب و هوای مدیترانه ای و مناطقی که آب و هوای مشابه با آن منطقه را دارند بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. اما می توانید در مناطق معتدل نیز این گیاه را در گلدان بکارید و در ماه های سرد به اداخل خانه بیاورید.

چه نهال هایی در مناطق گرمسیری بکاریم؟ این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

از آنجایی که برگ بو رشد کندی دارد، وقتی در فضای باز رشد می کند، نیازی به کود زیادی ندارد. با این حال، گیاهانی که در گلدان رشد می کنند، به کود اضافی نیاز دارند. با استفاده از کودهای آلی متعادل، مانند امولسیون ماهی و NPK گیاهان خود را در بهار کوددهی کنید.

برگ بو را در تابستان با قیچی هرس کنید. درختانی که سن زیادی دارند هرس های شدید را تحمل می کنند. اما گیاهان جوان را بهتر است هر دو سال یکبار هرس کنید. نیمی از ساقه ها را در سال اول و بقیه را در سال دوم هرس کنید.

کاشت برگ بو

کاشت برگ بو

برای کاشت برگ بو می توانید از قلمه های این گیاه استفاده کنید. با برداشتن قلمه های چوب نرم و ریشه زایی آن نسبتاً آسان این گیاه را می توانید تکثیر کنید، اما این گیاه کند رشدی دارد، پس صبور باشید. در اینجا نحوه کاشت برگ بو با استفاده از قلمه را خدمت شما عزیزان فردین کشت ذکر می کنیم:

در تابستان، از شاخه های سالم، سبز و انعطاف پذیر هنگام هرس کردن قلمه های 15 سانتی متری بردارید.

گلدان های کوچک را با ماسه درشت و مرطوب پر کنید، سپس نوک هر قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید، سپس آن را در ظرف بکارید.

روی ظروف را با کیسه های پلاستیکی بپوشانید و کیسه ها را با کش محکم کنید.

ظروف را در مکانی گرم قرار دهید تا نور غیر مستقیم دریافت کنند. گاهی اوقات قرار دادن ظروف بر روی یک تشک گرمایشی در حین ریشه زدن می تواند به افزایش رشد ریشه ها کمک کند.

در عرض یک یا دو ماه، قلمه ها باید ریشه داشته باشند، که می توانید آن ها را شناسایی کنید، زیرا هنگام کشیدن قلمه ها از خاک مقاومت احساس می کنید در این مرحله از کاشت برگ بو با استفاده از قلمه، کیسه های پلاستیکی را می توانید برداید. تا زمانی که قلمه به اندازه کافی برای کاشت در گلدان دائمی یا یک باغ در فضای باز آماده شود.

کاشت برگ بو

نکات مهم برای کاشت نهال میوه را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

کاشت برگ بو از بذر امکان پذیر است، اما آسان نیست. با توجه به اینکه برگ بو گیاهای دو پایه است بنابراین برای کاشت برگ بو شما نیاز به بذر دارید که از پایه ماده به دست آمده است. اگر بذرها را از فروشگاه های بذر می خرید نیازی به جمع آوری میوه های کوچک ارغوانی ندارید.

برای کاشت برگ بو از بذرف قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. یک سینی کشت را با بستر کاشت بدون خاک پر کنید، سپس بذرها را با فاصله حدود 5 سانتی متری روی مخلوط پخش کنید و آنها را به آرامی در مخلوط فشار دهید. سینی بذر را در مکانی قرار دهید که حداقل هشت ساعت نور خورشید و دمای 25 درجه سانتی گراد دریافت کند.

گاهی اوقات بذرها پس از 10 روز جوانه می زنند و گاهی اوقات نیز باید مدت زمان بیشتری انتظار بکشید تا شاهد جوانه زدن برگ ها باشید. پس از جوانه زدن بذرها، صبر کنید تا گیاهان اولین برگ های واقعی خود را دربیاورند و سپس آنها را در گلدان های بزرگتر بکارید. ممکن است چندین سال طول بکشد تا این گیاهان کند رشد به اندازه مناسبی برسند.

نکاتی برای کاشت درختان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

چگونه برگ بو را برداشت کنم؟

برگ های بالغ را می توان در هر زمان برای استفاده در آشپزخانه چید. قبل از برداشت برگ ها، گیاهان باید حداقل دو سال سن داشته باشند. برگ ها را روی کاغذ روغنی بگذارید و اجازه دهید به مدت دو هفته در جای گرم و خشک باقی بمانند تا کاملا خشک شوند.

برگ های بالغ را می توان به صورت تازه استفاده کرد، اما وقتی خشک می شوند، روغن ها غلیظ تر می شوند. این برگ ها معمولا در خورش‌ها، کباب‌ها، دلمه‌ها و سوپ‌هایی با زمان پخت نسبتا طولانی و همچنین برای ترشی و چای استفاده می‌شود.