عمومی

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم این توانایی را دارند که به هر فضایی زندگی بیافزایند. برخی از گیاهان زیبایی خاصی دارند، برخی دیگر آلاینده های هوا را می کاهند. بنابراین وجود گیاهان برای هر خانه ای ضروری است.

یکی از دلایلی که بساری از افراد گیاهان آپارتمانی مقاوم را برای نگهداری در خانه انتخاب می کنند، کم بودن تعداد آفاتی است که به این گیاهان آسیب می زنند. دلیل اصلی این امر هم سمی بودن برگ های این گیاهان است. این بدان معناست که بیشتر این گیاهان برای حیوانات و گاهی اوقات حتی بچه‌های کوچک نیز سمی هستند، بنابراین اگر حیوان خانگی یا نوزادان و کودکان زیر دو سال دارید، در انتخاب گیاهان آپارتمانی باید دقت ویژه ای داشته باشید.

چند نمونه از گیاهان آپارتمانی مقاوم

یکی از مواردی که باید در مورد گیاهان آپارتمانی مقاوم باید خددمت شما عزیزان مشخص کنیم این است که هیچ گیاه آپارتمانی از آلوده شدن به حشرات یا کنه ها مصون نیست. هنگامی که از مقاومت به آفات صحبت می کنیم، منظورمان این است که … گیاهان ذکر شده در این مقاله نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی کمتر مشکل آفات دارند.

به یاد داشته باشید که مهمتر از همه، قدرت و مقاومت گیاه شما در برابر حشرات مستقیماً با سلامت کلی آن در ارتباط است، بنابراین اگر می‌خواهید آنها را عاری از آفت نگه دارید، وقت بگذارید. تا نیازهای خاص هر یک از گیاهان آپارتمانی را برآورده کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها همه چیز مورد نیاز برای رشد و شکوفایی را دارند.

آنچه گیاهان آپارتمانی برای رشد نیاز دارند را در مقالات فردین کشت بخوانید.

1. سانسوریا

سانسوریا تقریباً از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی هستند. این گیاه آپارتمانی زیبا برگ های چرمی در طرح های متنوع بار رنگ های زرد و سبز هستند. به صورت عمودی رشد می کنند و ارتفاع آنها اغلب به بیش از 30 سانتی متر می رسد.

یک نقطه آفتابی برای رشد سانسوریا عالی است. اما این گیاه آپارتمانی مقاوم می تواند در خانه هایی که پنجره رو به جنوب نیز ندارند هم رشد کند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

این گیاهان را بیش از حد آبیاری نکنید. آبیاری بیش از حد تنها راه از بین بردن گیاهان آپارتمانی مقاوم مانند سانسوریاست. هفته ای یکبار آبیاری در تابستان و ماهی یکبار آبیاری در زمستان برای داشتن گیاهان شاداب کافی است.

به دلیل برگ های سخت، حشرات قادر به تغذیه از برگ های سانسوریا نیستند. مراقب باشید که کودکان و حیوانات خانگی برگ های سانسوریا را نخورند.

2. آگلونما

گیاه همیشه سبز چینی فوق العاده مقاوم به بیماری است و حشرات تمایل به تغذیه از این گیاه را ندارند. برگ‌های سبز رنگی دارد و گل‌های سفیدی شبیه زنبق خواهد داشت.

آگلونما تقریبا هر نوری را می تواند تحمل کند. هرچه رنگ نقره ای یا زرد در برگ ها بیشتر باشد، گیاه شما به نور بیشتری نیاز دارد. گونه های سبز تیره می توانند در سایه رشد کنند. اما هرگز گیاهان آپارتمانی مقاوم را را در معرض آفتاب قرار ندهید. می توانید در بالکن و یا تراس بگذارید که شش تا هشت ساعت در روز از نور آفتاب استفاده کنند. اما اگر همچین فضایی ندارید نگران نباشید. به راحتی می توانید آگلونما در خانه خود داشته باشید و از پرورش آن لذت ببرید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

این گیاه دمای 25 درجه سانتی گراد را برای رشد می پسندد و رطوبت دوست است. هر هفت روز یک بار آبیاری کنید. می توانید خاک پای گیاه را کمی مرطوب نگه دارید اما گاهی هم اجازه دهید تا خاک پای بوته بین دو آبیاری خشک شود.

تنها چیزی که می تواند به این گیاه صدمه بزند، قرار گرفتن در معرض باد مستقیم است. اگر برگ‌های آگلونمای شما شروع به زرد شدن کردند، سعی کنید گیاه خود را به مکان جدیدی منتقل کنید تا در شرایط بهتری قرار گیرد.

آگلونما نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی مقاوم برای حیوانات خانگی سمی است، بنابراین بهتر است آن را دور از دسترس آنها یا در خانه هایی که حیوانات خانگی ندارند پرورش یابند.

نحوه سازگاری گیاهان آپارتمانی با شرایط محیطی را می توانید با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

3. دراسنا

احتمالا با این گیاهان بلند و سخت آشنا هستید. دارای برگ های چرمی شکل نیزه ای بلند هستند و در رنگ های زیادی در بازار وجود دارند. می تواند به راحتی در داخل خانه حتی در شرایطی کمتر از حد ایده آل زنده بماند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

دراسناها به نور فیلتر شده زیادی نیاز دارند. برخی در زیر نور فلورسنت به خوبی رشد می کنند. از آنجایی که هیبریدهای مختلف زیادی وجود دارد، از کارشناسان گلخانه بخواهید که به شما در انتخاب مناسب گیاهان آپارتمانی مقاوم کمک کنند. برای پروش دراسنا خاک را مرطوب نگه دارید، اما نه اشباع از آب نباشد. این گیاهان رطوبت را دوست دارند، بنابراین برای آشپزخانه یا حمام انتخاب عالی هستند. این برگ های چرمی حشرات را دفع می کنند، اما برای حیوانات خانگی سمی هستند.

مشکلات گیاهان آپارتمانی را می توانید در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

4. سیترونلا

این گیاه از خانواده گل شمعدانی است که توسط گیاه شناس هلندی با دورگیری از شمعدانی های آفریقایی و چمن سیترونلا پرورش داده شده است. برگ های این گیاه بوی سیترونلا می دهد که دافع پشه است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

می توانید یک برگ را له کرده و روی پوست خود بمالید تا به طور طبیعی یک ماده دافع پشه ها داشته باشید. سیترونلا نیز از گیاهان آپارتمانی مقاوم به حساب می آید زیرا به خوبی در شرایط داخلی بسیاری از خانه رشد می کند. از آفتاب کامل گرفته تا سایه روشن را تحمل می کند. سیترونلا را می توانید در گلدان، ایوان یا پاسیو خود پرورش دهید. برگ های گیاه سیترونلا دارای رایحه قوی مرکبات است که به طور طبیعی پشه ها را دفع می کند.

5. یشم

یکی دیگر از جذاب ترین و متفاوت ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم یشم است. . در انواع و رنگ های زیادی وجود دارد. چیزی که بین همه آنها مشترک است برگ های آبدار گوشتی که حشرات بدلیل شیره سمی و مزه دار آن را دوست ندارند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان یشم به سرعت رشد می کنند. گاهی اوقات آنقدر سریع رشد می کنند که خیلی سریع باید گلدان را عوض کنید. البته می توانید با هرس کردن میزان رشد آن را کنترل کنید. آفتاب دوست هستند اما در نور متوسط نیز رشد می کنند. تقریبا هر دمایی را تحمل می کنند.

6. بروملیاد

بروملیاد از مناطق گرمسیری آمریکا می آیند. این گیاهان آپارتمانی مقاوم دارای برگهای ضخیم و گوشتی هستند که جویدن آنها برای حشرات دشوار است. گیاهان آناناس در این خانواده گیاهان قرار می گیرند، اما نوع تزئینی آن در داخل خانه بهتر عمل می کند. می توانید بروملیادها را به راحتی آبیاری کنید. بروملیاد ار گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی است که قادر است برای هفته ها بدون آب زنده بماند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

این گیاهان در زیر نور مصنوعی نیز رشد می کنند اما در زیر نور طبیعی روشن تر و رنگارنگ تر می شوند. این گیاهان برای حیوانات خانگی یا کودکان سمیت زیادی ندارند.

به چه چیزی باید توجه کرد:

برای داشتن گیاهان آپارتمانی مقاوم سالم، آبیاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آبیاری بیش از حد می تواند توانایی گیاه را برای انتقال موثر آب و مواد مغذی مختل کند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی و کلروز شود. این حالت گیاه را در وضعیت استرس قرار می دهد

نور کم باعث رشد ساق پا می شود که اغلب گیاهان ضعیف‌تر و بافتی نرم‌تر از حد معمول دارند. در این حالت گیاهان مستعد حمله آفات هستند.

رطوبت و دما نیز نقش مهمی در سلامت کلی گیاهان آپارتمانی مقاوم دارند. ناتوانی در برآورده کردن نیازهای رشدی یک گیاه یا نوسانات شدید دما و رطوبت باعث وارد شدن استرس به گیاه شما می شود. همچنین، آب و هوای بیش از حد گرم یا مرطوب می تواند باعث افزایش احتمال برخی آفات و بیماری ها شود.

حتی تراکم بیش از حد گیاهان در کنار هم می تواند بر سلامت آنها تأثیر بگذارد. گیاهانی که خیلی نزدیک به هم قرار می‌گیرند ممکن است مجبور باشند برای منابع (مانند نور خورشید) رقابت کنند و ممکن است از ریزاقلیم ضعیفی که سطح رطوبت بالاتر از حد معمولی دارند و گردش هوای ضعیفی رنج ببرند، که هر دو می‌توانند باعث افزایش آفات و بیماری ها شوند. هنگامی که گیاهان روی هم قرار می گیرند، خطر گسترش آلودگی به گیاهان دیگر بسیار محتمل است

همانطور که می بینید، مراقبت صحیح از گیاه حتی گیاهان آپارتمانی مقاوم کمک زیادی به گیاه شما می کند تا قوی و سرزنده باشد. بنابراین حتی باید از گیاهان آپارتمانی مقاوم نیز به خوبی مراقبت کنید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان به چه صورتی است؟ شما عزیزان می توانید با کلیک روی لینک این مطلب کاربردی را مطالعه کنید.