آموزش کاشت و پرورش

چگونه کدو ستاره ای بکاریم؟

کدو ستاره ای

اگرچه کدو سبز ممکن است بهترین کدو تابستانی شناخته شده باشد، اما کدو ستاره ای با ظاهری جالب در بین باغبان های خانگی محبوب تر است. کوچک، گرد و به نوعی مسطح استف بعضی افراد آن را کدو بشقاب پرنده نیز می نامند. این کدو لطیف را می توانید به روش های مختلفی به صورت خام یا پخته مصرف کنید. سرشار از ویتامین A، مقدار توجهی از ویتامین C، فیبر، پتاسیم و منگنز است. با ما همراه باشید تا در این مطلب چگونگی کاشت این کدو با شکل جالب را برای شما عزیزان شرح دهیم.

نیازهای محیطی کدو ستاره ای

کدو ستاره ای در تابستانی بهترین رشد را دارد و بیشترین میوه را در آفتاب کامل می‌دهند، اما می‌توانند در مکان‌هایی که در سایه قرار دارند نیز محصول نسبتا خوبی تولید کنند.

این کدو در خاک غنی و با زهکشی خوب بهترین عملکرد را دارد. در اکثر خاک ها رشد می کند، اما pH خاک کمی اسیدی، از 6.1 تا 6.5 را ترجیح می دهد.

بوته های کدو ستاره ای را در هنگام تولید گل و کدو به خوبی آبیاری کنید. این گیاه اگر خشکسالی بیش از حد را تجربه کنند گل ها و میوه های خود را می ریزند. مالچ کردن به خنک و مرطوب نگه داشتن سیستم ریشه کم عمق این گیاه کمک می کند. استفاده از کاه به عنوان مالچ برای خشک و تمیز نگه داشتن کدو عالی است.

کدو ستاره ای در دمای 18 تا 23 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد. این گیاه در گرمای شدید تابستان ممکن است به کندی رشد کرده و محصول کمی تولید کند اما به محض اینکه از شدت گرمای هوا کم شد، به رشد و محصول دهی مطلوبی می رسد.

برای برداشت محصولی بهتر و پربار شدن بوته های کدو، در زمان گلدهی و باردهی، هر چهار هفته یکبار با کمپوست یا با کود NPK10-10-10 بوته ها را تقویت کنید.

گیاهان کدو دارای گل های نر و ماده هستند و هر دو باید برای گرده افشانی حضور داشته باشند. داشتن چندین گیاه احتمال گرده افشانی را افزایش می دهد. گل های نر حامل گرده هستند که باید به گل های ماده برسند.

کاشت کدو ستاره ای

 

کاشت کدو ستاره ای

 

مانند هر کدوی تابستانی، کدو ستاره ای ها معمولاً در بهار و در نوبت دوم کشت در تابستانی کاشته می شوند. بذر به سرعت جوانه می زند و رشد می کند. جوانه زنی تا برداشت 45 تا 70 روز طول می کشد.

برای کاشت به خاک گرم و بدون خطر سرمازدگی نیاز دارد. بنابراین تا زمانی که تاریخ یخبندان در منطقه شما تمام نشده است، نمی توانید در باغ بذر کدو را بکارید. از آنجایی که زمان بلوغ این کدوها نسبتاً کوتاه است، واقعاً لازم نیست بذرها را در داخل خانه بکارید و نشاها را منتقل کنید.

اگر می خواهید برای کاشت کدو ستاره ای نشاکاری را انتخاب کنید، حدود 3 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان منطقه خود بذر آن را در داخل خانه بکارید. بذر ها را در عمق حدود 2 سانتی متری قرار دهید. در جا گرم و پر نور بذرها به خوبی جوانه می زنند و مراقب خشک شدن خاک باشید تا جوانه ها از بین نروند.

شما عزیزان می توانید بذر کدو دلمه سبز تیره ایتالیایی، بذر کدو خورشتی هیبرید فوق پربار آمریکایی و بذر کدو خورشتی دلمه سبز روشن پاکت اورجینال و بذر انواع کدو را از سایت فردین کشت تهیه نمایید.

انتخاب محل کاشت

کدو ستاره ای را اغلب روی تپه ها می کارند. مکانی با آفتاب کامل و خاک غنی و با زهکشی خوب را انتخاب کنید. بهترین فاصله برای کاشت 60 تا 90 سانتی متر است. دو تا سه بذر در هر تپه قرار دهید و آنها را در عمق حدود 2 سانتی متری بکارید. پس از جوانه زنی گیاهان ضعیف را تنک کنید به طوریکه روی هر تپه یک گیاه باقی بماند.

اگر بذر کدو ستاره ای را به صورت ردیفی می کارید، سعی کنید فاصله بین ردیف ها را در حدود 90 سانتی متر تنظیم کنید. اگر فضای کافی دارید به گیاهان خود فضای زیادی اختصاص دهید زیرا این نوع کدو فضای زیادی را اشغال می کند.

چگونه کدو ستاره ای را در گلدان پرورش دهیم؟

 

کدو ستاره ای در گلدان

 

این کدو هنگام رشد بوته نسبتاً فشرده ای دارد. اگر فضای محدودی دارید اما می خواهید کدوی تابستانی را بکارید این نوع کدو انتخاب عالی است.

یک ظرف یا گلدان نسبتاً جادار و دارای سوراخ زهکشی انتخاب کنید تا به گیاه فضای مناسبی برای رشد گل های نر و ماده بدهد. گلدان را با کمپوست، خاک گلدان، یک مشت ماسه و مقداری پرلیت پر کنید تا ترکیبی سبک و با زهکشی خوب ایجاد شود.

یک یا دو بذر جوانه زده را در 5 سانتی متری از سطح خاک قرار دهید و به آرامی بپوشانید، سپس روی آن را به آرامی مالچ پاشی کنید. سپس آبیاری کنید و گلدان را در مکانی آفتابی یا نیمه آفتابی قرار دهید. (اگر یکی از گیاه ها به نظر می رسد که رشد نمی کند، می توانید آن را قطع کنید تا به گیاهان دیگر انرژی بیشتری بدهید.)

گلدان را هفته ای یک یا دو بار آبیاری کنید. مطمئن شوید زمانی که گیاهان شروع به گلدهی می کنند، هیچ گونه خشکی یا شرایط خشکی را تجربه نمی کنند. یک یا دو هفته یک بار از کود NPk استفاده کنید و در هشت هفته، احتمالاً می توانید اولین کدو را برداشت کنید.

نحوه پرورش کدو تنبل در گلدان و کاشت کدو سبز در گلدان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

برداشت

 

کدو ستاره ای

 

این کدوهای جذاب ظرف 45 تا 70 روز آماده برداشت هستند. زمان که قطر کدوها به 5 تا 10 سانتی متر رسید، زمان برداشت فرا رسیده است. کدوهای خود را هر روز بررسی کنید، زیرا می توانند ظرف چهار روز پس از گلدهی به اندازه بزرگ شوند که آماده برداشت شوند. در صورت حساس بودن دستانتان توصیه می شود هنگام برداشت از دستکش استفاده کنید.

کدو ستاره ای خشک، شسته نشده تا سه یا چهار روز در یک کیسه پلاستیکی یا کاغذی باز در کشوی کریسپر خود در دمای حدود 4 تا  7 درجه سانتی گراد قابل نگهداری هستند.

سوالات متداول

آیا کشت کدو ستاره ای آسان است؟

بله، کدوهای تابستانی، مانند کدو ستاره ای، در صورتی که گرده افشانی موفقیت آمیز داشته باشند اساسا به خوبی رشد می کنند. شما می توانید با انتقال گرده از گل های نر به گل های ماده به گرده افشانی کمک کنید. می‌توانید به راحتی آنها را از هم تشخیص دهید زیرا گل‌های نر روی ساقه‌های سبز رنگ بلندتر و نازک‌تری رشد می‌کنند. گل های ماده روی ساقه‌های ضخیم‌تری که بیشتر در وسط گیاه قرار دارند رشد می‌کنند.

بهترین گیاهان همراه برای کدو ستاره ای کدامند؟

گیاهان همراه خوب برای کدو عبارتند از خیار، تربچه، نخود، لوبیا، کدو تنبل، ذرت، گل همیشه بهار، و گل نسترن. گل ها به دفع آفات باغ کمک می کنند.

شما عزیزان می توانید درباره این نوع کدو مطالبی هم از ویکی پدیا مطالعه کنید.