آموزش کاشت و پرورش

نحوه پرورش کدو تنبل در گلدان

کاشت کدو تنبل در گلدان

پرورش کدو تنبل در گلدان بسیار مفید است و به شما امکان می دهد از برداشت تازه  این محصول در طول سال لذت ببرید. کدو تنبل به دلیل طعم و ظاهر تزئینی آن ارزش زیادی دارد. پرورش کدو تنبل در ظروف چندان دشوار نیست و به مراقبت خاصی احتیاج ندارد و در واقع گیاه کم توقعی است که با هر آب و هوایی سازگار می شود! در این مقاله نحوه رشد آسان کدو تنبل در گلدان را می توانید بیاموزید!

کاشت کدو تنبل در گلدان

اگر ظرف مناسبی دارید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید کدو تنبل را در گلدان و در حیاط خود پرورش دهید. پرورش کدو تنبل در گلدان در مقایسه با سایر سبزیجات کار سختی نیست و  بسیار آسان است و با بسیاری از انواع  آب و هواها سازگار است.

کدو تنبل را در گلدان در فصل بهار هنگامی که تمام خطر یخبندان برطرف شده و دمای خاک به 18 درجه سانتی گراد رسیده است، بکارید. بهتر است کاشت کدو تنبل را از بذر شروع کنید، اما می توانید از نشاهایی که در گلدان های تجزیه پذیر رشد می کنند برای کاهش تلفات استفاده کنید.

برای پرورش کدو تنبل در گلدان، به یک ظرف بزرگ معمولا حداقل 20-25 گالن برای نگهداری گیاهان کدو احتیاج دارید. گیاهان کدو تنبل شما به یک سیستم پشتیبانی و قیم برای کمک به رشد بهتر نیاز دارند.

کدو تنبل تغذیه کننده های سنگین هستند، بنابراین قبل از کاشت حتما مقدار زیادی کمپوست به خاک اضافه کنید. سپس، برنامه ریزی کنید تا در طول فصل رشد کود دهید. بسته به رقم کدو تنبلی که انتخاب می کنید، می تواند 90-120 روز پس از کاشت به بلوغ کامل برسد.

همه باید حداقل یکبار کدو تنبل را پرورش دهند! تماشای بزرگ شدن این میوه های بزرگ نارنجی هر روز سرگرم کننده است. بچه ها از پرورش کدو در باغشان کاملاً لذت می برند.

 

کدو تنبل

 

مهم نیست کجا باغبانی می کنید، چه حیاط خلوت در حومه شهر و چه حیاط کوچک در وسط شهر، می توانید کدو تنبل را در گلدان پرورش دهید.

برای کاشت مراحل زیر را دنبال کنید:

1- بدانید چه زمانی می توانید کدو تنبل بکارید.

کسانی که در آب و هوای نیمه گرمسیری یا گرمسیری زندگی می کنند می توانند کدو تنبل را در طول سال پرورش دهند.

2- یک ظرف مناسب برای گیاهان کدو تنبل خود تهیه کنید.

مهمترین قسمت کاشت کدو تنبل در گلدان، انتخاب گلدان با اندازه مناسب است. اگر اندازه مناسب را انتخاب نکنید، گیاه شما می میرد. زیرا به فضای زیادی برای گسترش ریشه ها نیاز دارد.

اندازه ایده آل برای گلدان 10 گالن برای ارقام کدو تنبل های کوچکتر است. اگر می خواهید ارقام بزرگتری پرورش دهید، پس یک گلدان بزرگتر، معمولا 15-25 گالن انتخاب کنید.

گلدان ها باید  50 تا 60 سانتی متر عمق داشته باشند و عرض آن ها نیز به همین اندازه باشد تا بتواند کدو تنبل در حال رشد را در خود جای دهد. برخی باغداران موفق به پرورش کدو تنبل در استخرهای پلاستیکی کودکان به عرض 180 سانتی متر می شوند. این مورد منحصر به فرد و ارزان است!

مطمئن شوید که ظروف دارای زهکشی مناسب هستند. کدو تنبل حالت آب ایستاده در خاک را دوست ندارد، بنابراین مطمئن شوید که کف طرفی که انتخاب می کنید دارای سوراخ های زیادی باشد تا آب خارج شود. اگر ظروف سوراخ ندارند، اغلب می توانید از مته برای قرار دادن سوراخ ها در آن استفاده کنید.

3- گلدان را طوری قرار دهید که روزانه 4-6 ساعت نور دریافت کند.

گلدان ها بزرگ هستند و جابجایی آنها دشوار است پس بهتر است قبل از شروع به پرورش کدو تنبل، بهترین مکان را برای آن پیدا کنید. کدو تنبل به آفتابی ترین مکان در حیاط شما نیاز دارد.

 

 

این گیاهان باید حداقل شش ساعت در روز نور خورشید دریافت کنند. اگر سعی کنید گیاهان خود را در منطقه ای با سایه زیاد پرورش دهید، رشد کلی گیاه کند می شود و ممکن است رطوبت بیش از حد گیاه حفظ شود و منجر به ایجاد بیماری های قارچی شود.

4- خاک را برای کاشتن گلدان کدو آماده کنید.

کدو تنبل پس از رشد به اندازه های بزرگی می رسد، بنابراین می توانید حدس بزنید که تغذیه کننده های سنگینی هستند. این گیاهان به مواد مغذی زیادی احتیاج دارند، بنابراین داشتن خاک با محتوای هوموس بالا بسیار مهم است. به همین دلیل است که باید از خاک گلدانی که با کمپوست غنی کرده اید استفاده کنید. همچنین، کمپوست آب را هم حفظ می کند.

نگران افزودن کود یا کود زیاد نباشید. به مقدار زیادی کود برای رشد کدو تنبل نیاز دارید. قبل از کاشت کود را در خاک خود مخلوط کنید، سپس بکارید تا پس از کاشت کود بیشتری در سطح خاک قرار دهید.

حتما محدوده pH خاک موجود در ظرف خود را بررسی کنید. کدو تنبل اسیدیته بین 6 تا 7.2 را ترجیح می دهد.

5- بذر کدو یا نهال را در ظروف بکارید.

در بیشتر موارد، بهتر است بذرها را مستقیما در گلدان بکارید تا اینکه نشاکاری کنید. در صورت خرید نشا، حتما خیلی سریع آنها را به مکان اصلی منتقل کرده و بکارید تا از شوک پیوند جلوگیری شود.

بذر کدو یا نهال را در ظروف بکارید. اگر این کار را در داخل خانه انجام می دهید، سعی کنید از گلدان های زیست تخریب پذیر استفاده کنید. این امر کاشت نشا را آسان تر می کند زیرا نیازی به جدا کردن نشا از سینی کشت ندارید.

 

کاشت بذر کدو تنبل

 

3 یا 4 بذر در هر گلدان بکارید، هر بذر را 1-2 سانتی متر در عمق خاک بکارید. اگر آنها را عمیق تر بکارید، بیرون آمدن آنها از خاک دشوارتر می شود. معمولاً 5 تا 10 روز طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند. سپس بسته به اندازه، هنگامی که دومین مجموعه برگهای  واقعی ظاهر می شوند، ضعیف ترین نشاها را حذف کنید.

6- ایجاد سیستم پشتیبانی

 

سیستم پشتیبانی کدو تنبل

اندازه کلی این گیاهان را در نظر بگیرید. شما نیاز به نصب یک نرده قوی و بزرگ دارید که بتواند بوته کدو تنبل را پشتیبانی کند. معمولا نمی خواهید اجازه دهید بوته ها در امتداد زمین یا حیاط شما رشد کنند، زیرا بوته ها مستعد بیماری ها گیاهی می شوند.

همانطور که میوه ها رشد می کنند ، برای نگه داشتن آنها باید اسلینگ درست کنید. در غیر این صورت، آنها آویزان می شوند و به طور بالقوه میوه ها از بین می رود.

نحوه مراقبت از کدو تنبل در گلدان

آبیاری مکرر ضروری است.

یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که گیاهان خود را زود به زود آبیاری کنید. درست مانند خربزه یا کدو.

کدو تنبل عاشق خاک مرطوب است، بنابراین به طور عمیق و منظم آبیاری کنید. در عین حال، باید مطمئن شوید که در سطح پایه آبیاری می کنید و آب به شاخ و برگ گیاه نمی رسد.

مالچ اطراف گیاهان

مالچ کردن گیاهان کدو تنبل ایده ای فوق العاده است. این کار را زمانی انجام دهید که گیاهان شما چند اینچ ارتفاع دارند. مالچ پاشی به رشد گیاهان کدو تنبل کمک می کند زیرا سرعت تبخیر آب را از خاک کند می کند و رطوبت بیشتری را حفظ می کند.همچنین می تواند دمای خاک را در اواخر بهار کم کند و خاک را در تابستان کمی خنک تر نگه دارد.

 به یاد داشته باشید که کود دهی ضروری است.

همانطور که قبلا ذکر شد، کدو تنبل تغذیه کننده های سنگین هستند و اگر می خواهید برداشت مناسبی داشته باشید، انتظار زیاد از کود استفاده کنید.

اگر توصیه های استفاده از مقدار زیادی کمپوست در ظرف را رعایت کرده اید، در مرحله کاشت این مرحله را به طور مناسب پوشش داده اید. همچنان که گیاه شما بزرگتر می شود، از کود متعادل در مراحل اولیه رشد استفاده کنید.

سپس  با رشد بیشتر بوته مقدار نیتروژن مورد استفاده در گیاه خود را کاهش دهید و از کود NPK با نسبت عناصر 5-15-15 استفاده کنید که سرشار از پتاسیم و فسفر با نیتروژن کمتر است.

از کود 5-15-15 هر هفته در میان استفاده کنید. زمان استفاده از این کود زمانی است که گیاه بزرگ است و گل تولید می کند.

برداشت کدو تنبل

کدو تنبل پس از 90-120 روز پس از کاشت (بسته به انواع و شرایط رشد) آماده برداشت است. کدو تنبل  نارس نیز برای استفاده در دستور العمل های لذیذ و بسیاری از غذاها انتخاب می شوند.

برای چیدن کدو تنبل بالغ، ببینید آیا سفت است و رنگ یکنواخت و شدیدی به خود گرفته است؟ (نارنجی برای اکثر ارقام متداول). کدو تنبل را با انگشت شست خود فشار دهید – اگر پوست سفت است و توخالی به نظر می رسد، زمان چیدن میوه فرا رسیده است. پوست نیز باید در برابر فشار ناخن مقاومت کند. به طور خلاصه، باید بین کاشت کدو و برداشت در بلوغ کامل حدود 100 روز طی شود.

برای چیدن کدو تنبل، آن را با دقت از قیچی یا چاقوی تیز از شاخه جدا کنید. با این حال، بیش از حد به میوه برش ندهید. برای افزایش عمر مفید، یک ساقه بلند (حدود 10 سانتی متر) بگذارید. کدو تنبل خود را در منطقه ای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید.

نوشته های مشابه