مقالات تخصصی

6 دلیل پوک شدن غلاف نخود فرنگی

پوک شدن غلاف نخود فرنگی

شاید شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید نخود فرنگی های مورد نیاز خودتان را در مزرعه کوچکتان بکارید و از طعم تازه و دلچسب نخود فرنگی لذت ببرید. اما همیشه کاشت گیاهان و پرورش آنها آنطور که فکر می کنید به خوبی پیش نمی رود و مشکلاتی برای گیاه پیش می آید یکی از این مشکلات مواجهه شدن با پوک شدن غلاف نخود فرنگی است. اما تا به حال به دلیل پوک شدن غلاف نخود فرنگی فکر کرده اید که چه عواملی باعث این مشکل می شود؟ اگر جواب تان منفی است در ادامه با فردین کشت همراه باشید تا به مهمترین دلایل این موضوع بپردازیم.

6 دلیل پوک شدن غلاف نخود فرنگی

1. گیاهان نابالغ

گاهی اوقات در کشاورزی مشکلات به توضیح پیچیده نیاز ندارند و این یکی از آن مواقع است!! بیشتر اوقات، دلیل پوک شدن غلاف نخود فرنگی شما این است که هنوز بالغ نشده اند.

غلاف ها قبل از تشکیل نخودهای درونی ایجاد می شوند. به عنوان یک قاعده کلی، می توانید فرض کنید که نخود فرنگی های شما سه هفته پس از ظاهر شدن گل ها، بالغ شده و آماده برداشت خواهند بود. اما هر گیاهی در آب و هوا و موقعیت متفاوت است، بنابراین شما نمی توانید دوره برداشت یکسانی برای آنها در نظر بگیرید.

در واقع، بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا نخود فرنگی ها آماده هستند این است که یکی از غلاف ها را باز کنید. وقتی به غلاف نگاهی بیندازید، نخودهای نابالغ کوچک خواهند بود. با بالغ شدن غلاف، نخودها پر می‌شوند، بنابراین سعی کنید چند روز دیگر به غلاف‌ها زمان بدهید. البته شاید خیلی از شما به این فکر کنید که نخود فرنگی ها وقتی تازه هستند بسیار خوشمزه و لطیف اند و وقتی کاملا بالغ می شوند طعم آنچنان خوشایندی ندارند.

پوک شدن غلاف نخود فرنگی

با کلیک روی لینک درباره گیاه نخود فرنگی بیشتر بدانید.

2. کمبود مواد معدنی

در حالی نخود فرنگی از گیاهانی نیستند که نیاز به تغذیه سنگینی داشته باشند اما در خاک های فقیر که مواد غذایی آن تخلیه شده است پوک شدن غلاف نخود فرنگی را شاهد هستید. وقتی گیاهان به اندازه کافی نیتروژن، گوگرد، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن یا منگنز دریافت نکنند، غلاف ها پوک می شوند و یا نخودهای کمتری تشکیل می شود.

بهتر است قبل از هر گونه کوددهی حتما آزمایش خاک انجام دهید اما معمولا می توانید نخود فرنگی ها را با کود متعادل تغذیه کنید. نخود فرنگی به فسفر نیاز دارد، اما به نیتروژن نیاز ندارد، زیرا خودشان تولید می کند.

3. آبیاری کافی نیست!

نخود فرنگی ها در زمان گلدهی و تشکیل غلاف به آب زیادی نیاز دارند. ببنابراین اگر در این زمان آبیاری صحیحی انجام نشود و دسترسی کافی به آب نداشته باشند، نمی توانند مواد مغذی را در سراسر گیاه جابه جا کنند و این بدان معناست که قادر به تولید دانه نخواهند بود و در نهایت این کم آبی باعث پوک شدن غلاف نخود فرنگی می شود. خاک باید دائما مرطوب باشد. اگر انگشت خود را در خاک فرو کردید و متوجه شدید که خشک است، باید آبیاری کنید.

شرایط کاشت تا برداشت نخود فرنگی را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

4. آفات

آفات متعددی وجود دارند که به داخل غلاف می روند و نخودهای داخل آن را می خورند، از جمله کرم ساقه‌خوار اروپایی ذرت و سوسک لوبیا. اگر غلاف‌های را شکافتید و دانه‌های پوسیده یا بدون نخود در داخل آن پیدا کردید، بیرون غلاف را به دقت بررسی کنید تا ببینید سوراخ‌هایی وجود دارد یا نه؟ اگر سوراخ های کوچکی دیدید، مطمئن باشید که توسط یکی یا هر دوی این آفات مورد حمله قرار گرفته است.

ماده بالغ سوسک لوبیا در غلاف تازه تشکیل شده یک تخم می گذارد و پس از تفریخ تخم، نخودهای داخل آن را می خورد. پس از بلوغ، سوراخ خروجی را از غلاف می جود و روی زمین می افتد. برای کنترل این آفت، باید به طور مرتب گیاهان را بررسی کنید و در صورت آلودگی شدید و پوک شدن غلاف نخود فرنگی  بهتر است از سموم پایریتروئید برای کنترل لارو و حشرات کامل استفاده کنید.

پوک شدن غلاف نخود فرنگی

همانطور که ممکن است از نام آن حدس زده باشید، کرم ساقه‌خوار اروپایی ذرت ذرت را ترجیح می دهند. اما زمانی که ذرت وجود نداشته باشد، به ویژه در پاییز پس از برداشت، این آفت به سمت نخود می روند. این لاروها غلاف را سوراخ می‌کنند و از نخود فرنگی های در حال رشد تغذیه می کنند.

هنگام سم پاشی فقط به خاطر داشته باشید که به زنبورها آسیب نرساند، بنابراین زمانی که زنبورها در اواج فعالیت هستند سم پاشی نکنید.

5. هوای خیلی گرم

نخودها به شدت خودگرده افشان هستند، به این معنی که حتی یک نسیم کوچک می تواند باعث شود که برچه به اندازه کافی حرکت کند تا گرده ها را به کلاله منتقل کند. گلها حتی برای گرده افشانی نیازی به باز شدن کامل ندارند.

هنگامی که گیاهان از تنش گرمایی رنج می برند، زنده ماندن گرده و مقدار گرده ای که به لوله گرده می رسد کاهش می یابد. این بدان معناست که نخودها ممکن است بارور نشوند و بنابراین احتمال پوک شدن غلاف نخود فرنگی افزایش می یابد.

برای کنترل گرمای هوا کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید، اما اگر می‌دانید که موج گرما در راه است و گیاهان شما در حال رشد هستند یا گل‌های بالغ دارند، در گرم‌ترین بخش‌های روز روی آن‌ها را با پارچه بپوشانید. البته این راه حل برای جلوگیری از پوک شدن غلاف نخود فرنگی فقط برای باغچه های خانگی و سطح کشت کم امکان پذیر و عملی است.

پوک شدن غلاف نخود فرنگی

6. نیتروژن بیش از حد

حبوباتی مانند نخود فرنگی، نیتروژن را در خاک تثبیت می کنند. این بدان معناست که آنها می توانند نیتروژن موجود در جو را از طریق گره های موجود در ریشه خود با کمک باکتری های مفید جذب کنند و آن را به شکل محلول تبدیل کنند که می توانند به عنوان کود مورد استفاده قرار دهند. به همین دلیل است که برخی از باغداران از حبوبات به عنوان یک محصول پوششی برای افزایش نیتروژن در خاک به روش طبیعی و بدون کودهای شیمیایی استفاده می کنند.

همه اینها به این معنی است که اکثر گیاهان نخود کمبود نیتروژن ندارند. بنابراین اگر یک کود نیتروژن دار به خاک اضافه کنید، گیاهان این ماده مغذی بیش از حد خواهند داشت که می تواند منجر به افزایش رشد رویشی و پوک شدن غلاف نخود فرنگی شود.

امیدواریم، این مقاله به شما کمک کند تا دلایل پوک شدن غلاف نخود فرنگی را بشناسید و محصول خوب و پرباری برداشت کنید.

برداشت و انبارداری نخود فرنگی را در مقاالات فردین کشت بخوانید.