آموزش کاشت و پرورش

کشت و کار نعنا ترنجی

نعنا ترنجی یا برگاموت یکی از گیاهان محلی محبوب در آمریکای شمالی است. این گیاه به دلیل  شکوفه‌های زیبایش در رنگ‌های قرمز، صورتی، بنفش یا سفید در میان گل‌ها نیز محبوب است. این گل همچنین یک گرده افشان عالی برای باغچه شما است. در ادامه این مطلب با چگونگی پرورش نعنا ترنجی آن آشنا خواهید شد.

انواع بذر های نعنا نظیر نعنا انگلیسی، نعنا یورو گاردن، نعنا سیاه و … را در سایت براحتی ثبت سفارش نموده و تهیه نمایید.

پرورش نعنا ترنجی 

چگونگی کاشت 

گیاه نعنا ترنجی را می‌توانید در بهار یا پاییز بکارید. توجه داشته باشید که مکانی که برای کاشت نعنا ترنجی انتخاب می‌کنید باید در معرض نور کامل خورشید باشد. این گیاه منحصرا مکان‌های سایه‌دار را در مناطقی که تابستان‌های بسیار گرمی دارند، تحمل می‌کند. نعنا ترنجی همچنین یک خاک مرطوب و غنی را ترجیح می‌دهد.

بیشتر گونه‌های گیاه نعنا ترنجی بین 2 تا 4 فوت قد دارند، اما انواع کوتوله نیز وجود دارد که کمتر از 10 اینچ ارتفاع دارد. انواع کوتوله برای کاشت در گلدان و یا در کنار دیگر گل‌های شما بسیار عالی است. چرا که می‌توانید از شکوفه‌های شکیل و لوله مانند گل نعنا ترنجی لذت ببرید. گیاهان را در فاصله ۱۸ تا ۲۴ اینچ از یکدیگر در خاک خوش زهکشی شده بکارید. مکان کاشت نعنا ترنجی باید گردش هوای مناسبی داشته باشد، در غیر این صورت در برگ‌های آن کپک ایجاد می‌شود.

مراقبت از نعنا ترنجی 

پس از کاشت این گیاه، خاک را مرتبا مرطوب نگه دارید اما آن را غرق در آب نکنید. پس از اولین نشانه‌های سرما در پاییز، گیاه را حدود ۲ اینچ کوتاه کنید. هر دو تا سه سال، گیاه نعنا ترنجی را پیوند بزنید تا از سالم و قوی بودن آن اطمینان حاصل کنید. گیاه نعنا ترنجی مستعد کپک پودری است و به صورت یک غبار خاکستری روی جوانه‌ها ظاهر می‌شود و در هوای مرطوب و گرم روی برگ‌ها قرار می‌گیرد. اگر گیاه نعنا ترنجی شما کپک زده است، می‌توانید آن را با یک اسپری قارچ کش درمان کنید. این مشکل همچنین با کاشت نعنا ترنجی در جایی که گردش هوای مطلوبی داشته باشد، حل می‌شود.

مالچ و کوددهی 

خاک غنی از مواد مغذی ارگانیک می‌تواند آنچه را که در سال اول و دوم پس از کاشت نعنا ترنجی مورد نیاز است، به آن بدهد. اما اگر خاک به طور مرتب با کمپوست یا کود پوسیده اصلاح نشود، می‌توانید از اضافه کردن یک کود آلی متعادل بهره مند شوید. مالچ ایده خوبی برای نعنا ترنجی است زیرا عاشق خاک مرطوب می‌باشد.

انواع پیشنهادی برای کاشت 

  • Monarda didyma: قرمز روشن است و ۳ تا ۴ فوت ارتفاع دارد.
  • fistulosa: در اواخر تابستان شکوفه‌های صورتی مایل به بنفش می‌دهد.
  • pringlei: تا 18 اینچ رشد می‌کند و از کپک پودری مصون است.

با چگونگی کاشت گیاه نعنا ترنجی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. توجه داشته باشید که نعنا ترنجی گیاهی بسیار مقاوم است و نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد. اما کپک پودری را که مهم‌ترین دشمن این گیاه است، به هیچ عنوان دست کم نگیرید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید و تیم فردین کشت را همراهی بنمایید.