مقالات تخصصی

ویروس موزاییک تمشک

ویروس موزاییک تمشک

پرورش تمشک می تواند برای شما در باغ و خانه سرگرم کننده باشد و با تعداد زیادی از انواع تمشک های خوش طعم که به راحتی در دسترس هستند، می توان درک کرد که چرا باغبان ها اغلب انواع مختلفی را به طور همزمان پرورش می دهند. با این حال، گاهی اوقات، رشد تعداد زیادی از انواع تمشک ها می تواند علیه شما کار کند، به خصوص اگر به طور تصادفی ویروس موزاییک تمشک در باغ خود داشته باشید.

ویروس موزاییک تمشک

ویروس‌های گیاهی ذرات عفونی بسیار ریز هستند که از یک پوشش پروتئینی و هسته‌ای از اسید نوکلئیک تشکیل شده‌اند. آنها ابزاری برای پراکندگی خود ندارند، اما توسط ناقلین به سرعت گسترش می یابند. هنگامی که ویروس‌ها به داخل سلول‌های گیاهی نفوذ می‌کنند، سیستم‌های سنتز پروتئین و اسید نوکلئیک سلول‌ها را در اختیار می‌گیرند و آن‌ها را برای تولید ویروس بیشتر در اختیار خویش می گیرد.

ویروس‌ها اغلب از طریق مواد تکثیر شده منتقل می‌شوند، اما بسته به ویروس، می‌توانند از طریق ناقل‌های حشرات یا کنه، گرده، انتقال مکانیکی از طریق دست‌ها و ابزار آلوده یا ناقل‌های نماتد در خاک نیز منتقل شوند.

ویروس موزاییک تمشک یکی از شایع ترین و مضرترین بیماری های تمشک است، اما توسط یک پاتوژن ایجاد نمی شود. مجموعه موزاییک تمشک شامل بسیاری از عوامل ناقل منتقل می شود به همین دلیل است که علائم موزاییک در تمشک می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

ویروس موزائیک تمشک معمولا باعث کاهش رشد و کاهش قابل توجه کیفیت میوه می شود و بسیاری از میوه ها قبل از رسیدن به زمین میفتند.

ویروس موزاییک تمشک

علائم، پیشگیری و کنترل

پس از آلوده شدن تمشک به ویروس موزائیک علائم روی برگ ها به وضوح دیده می شود. لکه هایی با هاله‌های زرد یا لکه‌های نامنظم زرد در سراسر برگ‌ها دیده می شوند. با گرم شدن هوا، علائم موزاییک در تمشک ممکن است به طور کامل ناپدید شوند، اما این بدان معنا نیست که بیماری از بین رفته است. در واقع هیچ درمانی برای ویروس موزاییک تمشک وجود ندارد.

ویروس‌های گیاهی به عاملی به نام ناقل نیاز دارند تا آن‌ها را وارد گیاه کنند. اکثر ویروس‌های تمشک از طریق شته ها منتقل می شوند اما با ابزارهای باغبانی مانند قیچی هرس نیز منتقل می شود. تعداد زیادی ویروس وجود دارد که تمشک را به تنهایی یا به صورت ترکیبی آلوده می کند. اغلب علائم با عفونت های متعدد بدتر می شوند.

ویروس موزاییک تمشک توسط شته های بسیار بزرگ و سبز رنگی که به نام شته های تمشک Amophorophora agathonica شناخته می شوند، منتقل می شود. بنابراین اولین قدم در راه جلوگیری از گسترش ویروس ها، ریشه کن کردن ناقلین است. به محض اینکه شته ها را روی تمشک ها دیدید اقدام به سم پاشی کنید. سمپاشی هفتگی تا زمانی که شته ها از بین بروند ادامه دهید. این کار از گسترش ویروس موزاییک تمشک جلوگیری می کند.

کنترل ویروس موزاییک تمشک

شما عزیزان می توانید  بذر بلک بری آمریکایی، بذر رزبری پولکا درشت و بذر رزبری زرد آمریکایی  را از فردین کشت تهیه کنید.

برای کاشت از ارقام مقاوم مانند تمشک های بنفش و سیاه Black Hawk، Bristol و New Logan. تمشک قرمز Canby، Reveille و Titan استفاده کنید. برخی از نهال ها که توسط نهالستان های معتبر ارائه می شود، گواهی نهال های سالم را به مشتری ارائه می کنند که این نهال ها عاری از ویروس و سایر بیماری های گیاهی هستند.

اگر علائم ویروس موزاییک تمشک در باغ خود دیدید سریعا نسبت به حذف گیاهان آلوده اقدام کنید تا ویروس گسترش پیدا نکند.

هنگام هرس مراقب استریل بودن ابزار باشید. پس از اینکه گیاهی را هرس کردید برای گیاه بعدی قیچی هرس را استریل کنید. برای استریل کردن ابزار از محلول وایتکس و آب استفاده کنید. در یک طرف پلاستیکی 9 پیمانه آب و یک پیمانه وایتکس بریزید و ابزار را به مدت 15 دقیقه در داخل محلول ضد عفونی قرار دهید.

علف های هرز را کنترل کنید، که ممکن است به عنوان میزبان جایگزین برای برخی از ویروس های تمشک مانند ویروس موزاییک تمشک عمل کنند.

در صورت امکان از کاشت مجدد تمشک در همان محل خودداری کنید. از آنجایی که تعیین اینکه کدام ویروس بر اساس علائم وجود دارد (چون اینها بسیار متغیر هستند) عملی نیست، عاقلانه است که فرض کنیم ممکن است برخی تمشک ها توسط سایر ویروس ها نیز آلوده شده اند. بنابراین هنگام کاشت از عاری بودن منطقه نسبت به ویروس اطمینان حاصل کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به تمشک مطالبی را مطالعه کنید.