آموزش کاشت و پرورش

هرس گوجه فرنگی

هرس گوجه فرنگی

در مورد هرس و هرس نکردن گوجه فرنگی اختلاف نظر وجود دارد و واقعیت این است که اگر این کار را نکنید، مشکلی ایجاد نمی شود. افراد زیادی به هیچ وجه مایل به هرس گوجه فرنگی ها نیستند و با این حال گوجه فرنگی های خوبی پرورش می دهند. گوجه فرنگی از آن دسته گیاهانی نیست که برای رشد به شاخه زنی یا هرس نیاز داشته باشد، اما هرس زیرکانه می تواند کیفیت میوه ها را بهبود بخشد.

چرا باید گوجه فرنگی هرس شوند؟

دلیل اصلی هرس گیاهان گوجه فرنگی این است که به گیاه شما کمک می کند انرژی خود را به جای تولید شاخ و برگ بیشتر به سمت تولید میوه هدایت کند. شاخ و برگ هایی که بریده نشده اند در نهایت به شاخه های جدیدی تبدیل می شوند که سبب افزایش رشد رویشی می شوند. اکثر تولید کنندگان باتجربه توصیه می کنند که بوته ها را هرس کنید تا گیاه در اوایل فصل میوه بزرگتری تولید کند. این کار علاوه بر افزایش کیفیت میوه های تولیدی، گیاهان را در برابر آفات و بیماری ها محافظت می کند.

بذر گوجه فرنگی تریکو

برای مشاهده و خرید بذر انواع گوجه فرنگی که دارای بیشترین قوه نامیه می باشند، کلیک کنید.

هنگامی که یک بوته به درستی هرس شود، تمام شاخ و برگ ها به خوبی نور کافی دریافت می کنند و گیاه قادر به فتوسنتز موثرتر و رشد و تولید میوه بیشتری است.

بوته هایی را که قصد هرس آن را دارید مشخص کنید.

لازم نیست تمام بوته های گوجه فرنگی را هرس کنید. به دلیل اینکه تمام بوته ها همزمان میوه نمی دهند. گاها هرس بی موقع باعث کاهش شاخه های گل دهنده شود. اما اگر در زمان درستی هرس کنید بیشتر بوته ها به جای تولید تعداد زیادی شاخ و برگ و گوجه فرنگی های کوچک، چندین گوجه فرنگی بزرگ تولید می کنند.

مسلما هرس در این گیاه اهمیت زیادی ندارد، فارغ از اینکه کدام نوع گوجه فرنگی را پرورش می دهید؛ اگر قصد داشتن میوه های بزرگ و کنترل رشد رویشی بوته های خود نیستید، نباید نگران هرس باشید.

چگونه گوجه فرنگی را هرس کنیم.

اگر تصمیم دارید بوته های گوجه فرنگی باغچه خود را هرس کنید، به دنبال جوانه های کوچکی که در بین شاخه هایی به شکل «V»  انگلیسی هستند باشید که اگر هرس نشوند، در نهایت این جوانه های کوچک به شاخه های کاملا بزرگ تبدیل می شوند. تعداد زیاد شاخ و برگ سبب ضعیف شدن بوته و کاهش رشد زایشی می شود و در این وضعیت بوته ها برخلاف فضای زیادی که اشغال می کنند میوه کمی خواهند داشت.

برای هرس، کافی است به راحتی این جوانه ها را حذف کنید. جوانه های کوچکی که طولشان کمتر از ۵ سانتی متر است را می توانید به راحتی با انگشتان خود جدا کنید، اما برای حذف جوانه های بزرگتر بهتر است از قیچی باغبانی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا از بوته ای به بوته دیگر، قیچی را با محلول ضدعفونی معمولی (حاوی ۹ قسمت آب و ۱ قسمت وایتکس) ضدعفونی کنید.

برای هرس بهتر است شاخه هایی که به صورت آویزان هستند و زمین را لمس می کنند، حذف شوند. برگ هایی که زمین را  لمس می کنند ممکن است در معرض باکتری ها، قارچ ها و عفونت های ویروسی باشند که می توانند تبدیل به عامل آلودگی برای سایر گیاهان شوند.

اگرچه هرس یک کار خسته کننده است اما می توانید این کار را در هنگام آبیاری یا وجین علف های هرز انجام دهید و محصول با کیفیت تری برداشت کنید.