مقالات تخصصی

چرا برگ گیاهان آپارتمانی می ریزد؟

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

ریزش برگ در یک گیاهان آپارتمانی ممکن است یک اتفاق نا امیدکننده برای بسیاری از ما باشد. با ریزش برگ گیاه به خوبی رشد نمی کند و ظاهر جالبی ندارد. ریزش برگ برای بسیاری از گیاهان طبیعی است که در برگ های پایین به عنوان بخشی از چرخه زندگی به تدریج رخ می دهد. اما اگر بطور ناگهانی و همزمان تعداد زیادی از برگ های گیاه بریزد، چه باید کرد؟ تشخیص علت ریزش برگ از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که به ما کمک می کند تا نسبت به برطرف کردن علت آن تلاش کنیم. اگر گیاه شما علائم ریزش برگ را دارد احتمالا است یکی از مشکلات زیر را دارد.

علل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

وارد شدن شوک به گیاه

یکی از شایعترین علت های ریزش برگ گیاهان آپارتمانی وارد شدن شوک به گیاه است. شوک غالبا به دلیل تغییر ناگهانی شرایط محیطی ایجاد می شود، مانند زمانی که یک گیاه خانگی را به خارج از منزل خود منتقل کرده اید و با رسیدن فصل سرما دوباره به داخل خانه منتقل می کنید. عکس این قضیه نیز صادق است و ممکن است گیاه دچار شوک شود.

شوک معمولا پاسخی به تغییرات چشمگیر دما، رطوبت، سطح نور یا عادات آبیاری است. به عنوان مثال زمانی که گیاهی از گلخانه خریداری کرده اید و به شرایط خانه شما عادت ندارد اغلب دچار شوک می شود.

متأسفانه در مورد شوک کار زیادی نمی توانید انجام دهید، غیر از اینکه تلاش کنید و شرایط محیطی مناسبی را برای گیاه فراهم کنید تا حداقل زنده بماند. در بیشتر موارد شوک یک وضعیت موقتی است. با سازگاری گیاه به شرایط جدید، دوباره شاداب شده و به رشد خود ادامه می دهد.

رطوبت کم

بسیاری از گیاهان خانگی گونه های گرمسیری هستند و هنگامی که در شرایط خشک و در آب و هوای زمستانی رشد می کنند، ممکن است با ریختن برگ های خود به این مسئله واکنش نشان دهند. اما نگران نباشید این یک واکنش طبیعی است زیرا گیاه در تلاش است با کاهش تعداد برگ ها، رطوبت خود را حفظ کند. قرار دادن گلدان روی زی گلدانی دارای سنگریزه هایی که به طور مداوم مرطوب می شوند، می تواند به تنظیم سطح رطوبت کمک کند. برای جلوگیری از خشک شدن برگ ها می توانید روی گیاهان خود، آب اسپری کنید.

آسیب فیزیکی و ریزش برگ

اگرگیاهان شما در مکان پرتردی از منزلتان هستند ممکن است در اثر برخورد کودکان دچار آسیب فیزیکی شوند و شاخ و برگ آنها بریزد. تا می توانید گیاهان را در گوشه ای از منزل خود که رفت و آمد کمتری دارد قرار دهید و به اندازه کافی برای آنها فضا اختصاص دهید.

آفات

برخی از آفات مانند شپشک ها، شته ها و کنه ها می توانند باعث ریزش برگ ها  شوند. برگ های افتاده را به دقت از نظر علائم آلودگی بررسی کنید. اگر آفاتی می بینید با حشره کش های گیاهی اقدام به مبارزه با آفات کنید.

نور کم

اگر گیاه شما در زمستان برگ های خود را می ریزد، به این معنی است که نور کافی در اختیار گیاه قرار نمی گیرد. نور خورشید در ماه های سرد سال به صورت مایل می تابد به همین دلیل در پاییز و زمستان گیاهان خود را مستقیما جلوی پنجره قرار دهید تا نیاز نوری آنها برطرف شود. اگر پنجره نورگیری ندارید با استفاده از لامپ ها سطح نور در دسترس گیاه را افزایش دهید.

دمای بالا

بسیاری از گیاهان گرمسیری وقتی در معرض دماهای پایین قرار بگیرند شروع به ریزش برگ های سالم می کنند. برعکس این حالت نیز وجود دارد. از قرار دادن گیاهان خود نزدیک بخاری و وسایل گرمایشی خودداری کنید. زیرا گرمای بیش از حد نیز به اندازه دماهای پایین برای گیاهان مضر است.

آبیاری نامناسب

حفظ سطح رطوبت خاک می تواند برای گیاهان داخلی کمی سخت باشد. ریزش برگ می تواند به این دلیل رخ دهد که خاک خیلی مرطوب یا خیلی خشک است. به طور کلی، صبر کنید تا خاک سطح گلدان احساس خشک شود و سپس گیاه را کاملا آبیاری کنید.

کمبود مواد غذایی

اگر قبل از ریزش برگ، ابتدا برگ ها زرد یا سبز کم رنگ می شوند نشانه ای از این است که گیاه شما نسبت به کمبود عناصر غذایی در خاک واکنش نشان می دهد.سعی کنید از کودهای ارگانیک و کودهای حاوی آهن استفاده کنید.

 

کمبود مواد غذایی

یکی از دلایل ریزش و زردی برگ ها کمبود آهن است.

 

برای خرید کود کامل 20-20-20 کلیک کنید.

گیاهان خود را به خوبی بشناسید.

هنگام انتخاب گیاه برای خانه خود، حتما دستورالعمل مراقبت از گیاه را بخوانید. اگرچه تمام گیاهان خانگی به نور، آب، گرما و تغذیه احتیاج دارند، اما ممکن است نیازهای خاصی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، گیاه محبوب فیکوس به محض انتقال گیاه به جایی دیگر برگ های خود را می ریزد. هرچقدر اطلاعات بیشتری در مورد گیاه خود داشته باشید، توانایی مراقبت و لذت بردن از زیبایی آن را برای سال های طولانی تری خواهید داشت.