آموزش کاشت و پرورش

بهترین و بدترین گیاهان همراه برای بامیه

گیاهان همراه بامیه

کاشت چند گیاه زراعی در کنار یکدیگر یک روش ارگانیک برای کنترل آفات و بیماری ها در باغ سبزیجات است. این روش می تواند به سالم ماندن باغ شما و افزایش عملکرد سبزیجات شما کمک کند. اگر چه مقالات علمی زیادی در این مورد وجود ندارد اما بسیاری از کشاورزان، شخصا برخی روش ها را آزموده و تجربه های خوبی در این مورد کسب کرده اند. در مورد کاشت گیاهان همراه در کنار بامیه نیز اطلاعات ارزشمندی وجود دارد. اگر شما هم علاقمند به کاشت چندین گیاه در باغچه خود هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

برای مشاهده و خرید بذر انواع بامیه کلیک کنید.

بهترین گیاهان همراه برای بامیه

بامیه گیاهی است که تا حدودی نسبت به خشکی مقاوم است اما در هوای گرم باید هفته ای یکبار آبیاری شود. خاک با زهکشی خوب برای بامیه مناسب است. کاشت گیاهانی مانند خیار، خربزه، بادمجان و فلفل دلمه ای که نیازهای یکسانی با گیاه بامیه دارند انتخاب مناسبی برای کاشت هستند.

خیارها مانند بامیه عاشق آب و خاک غنی هستند، بنابراین این گیاهان کنار همدیگر به خوبی رشد می کنند. خیار برای رشد به آفتاب زیادی نیاز دارند پس سعی کنید فاصله ای میان گیاهان قرار دهید.

انواع فلفل باعث دفع آفات بامیه می شوند بنابراین کاشت این گیاهان در نزدیکی بامیه، برای این گیاه بسیار سودمند خواهد بود.

خرید بذر صیفی جات

برای ورود به دنیای صیفیجات کلیک کنید.

خربزه می تواند یک گیاه همراه خوب برای بامیه باشد. خربزه نیز مانند خیار، به آفتاب و آب کافی احتیاج دارد، بنابراین هنگام کاشت خربزه در نزدیکی بامیه ها مطمئن شوید که بامیه ها بیش از حد در سایه قرار نمی گیرند. در ضلع شرقی بامیه بکارید تا خربزه از آفتاب صبحگاهی بهره مند شود، یا می توانید در ضلع غربی بکارید تا از آفتاب عصرگاهی استفاده کند.

کاشت ریحان در نزدیکی بامیه نیز بسیار مفید است. به دلیل اینکه رایحه قوی ریحان تعدادی از آفات از جمله شته، کنه تارتن دو لکه ای و سفیدبالک را دفع می کند. ارتفاع بامیه به ۱۸۰ سانتی متر می رسد. بنابراین می تواند توانند سایه ای برای گیاهان لطیفی مانند ریحان را تا حدودی فراهم کند.

گلهای یکساله نیز از جمله دیگر گیاهانی هستند که می توان در کنار بامیه کاشت.  این گل ها علاوه بر زیبایی، به جذب گرده افشان هایی مانند زنبور عسل کمک می کند و از اینرو گرده افشانی گل های بامیه نیز به خوبی انجام می شود که در نتیجه این امر شما محصول بیشتری نیز برداشت خواهید کرد.

بدترین گیاهان همراه برای بامیه

نماتدهای انگل گیاهی با تغذیه از ریشه های جوان بامیه سبب آسیب و خسارت جدی روی محصول می شوند. کاشت سیب زمینی شیرین، انگور و کدو در کنار بامیه توصیه نمی شود. چرا که این گیاهان اغلب میزبان های مناسبی برای نماتدهای انگل گیاهی هستند. حداقل یک سال قبل از کاشت بامیه در خاکی که این محصولات کاشته شده است، خودداری کنید.

بامیه به عنوان یک همدم خوب

ساقه های محکم بامیه برای گیاهان حساسی مانند فلفل به عنوان یک بادشکن عمل کرده و از شکستن بوته های فلفل جلوگیری می کنند.

بامیه و کاهو دو گیاهی هستند که به خوبی در کنار یکدیگر رشد می کنند. ریشه های نسبتا سطحی کاهوها برای به دست آوردن مواد مغذی مورد نیاز با گیاه بامیه رقابت نمی کنند و در مقابل گیاهان بامیه با ایجاد سایه از کاهوهای حساس، در برابر نور خورشید محافظت می کنند. شما می توانید سبزیجاتی مانند جعفری، ترخون، پیازچه و گشنیز را در کنار بامیه ها با خیال راحت و به خوبی پرورش دهید.

یک پیشنهاد خوب

کاشت محصولات زود رسی مانند نخودفرنگی در کنار بامیه یک گزینه مناسبی برای حداکثر استفاده از فضای باغچه است. نخود فرنگی های شما قبل از اینکه بامیه بزرگ شود، آماده برداشت خواهند بود، فقط پس از برداشت نخودفرنگی ها، بوته های آنها را حذف کنید تا فضای کافی برای رشد بامیه ها وجود داشته باشد.