مقالات تخصصی

دلیل ایجاد لکه های سیاه روی موز چیست؟

لکه سیاه موز

موز بومی منطقه گرمسیری آسیاست و بزرگترین گیاه چند ساله علفی در جهان است و به دلیل میوه محبوبش پرورش می یابد. این گیاه از تیره Musaceae مستعد ابتلا به تعدادی بیماری هستند که بسیاری از آنها منجر به ایجاد لکه های سیاه روی میوه موز می شود. چه چیزی باعث ایجاد لکه سیاه در موز می شود و آیا روش هایی برای درمان لکه های سیاه روی میوه موز وجود دارد؟ برای مطالعه بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

لکه های سیاه معمولی روی موز

بیماری لکه سیاه در موز را نباید با لکه های سیاه روی میوه درخت موز اشتباه گرفت. لکه های سیاه و قهوه ای در قسمت بیرونی میوه موز رایج است. به این نقاط معمولا کبودی گفته می شود. این کبودی ها به این معنی است که میوه رسیده است و اسید داخل آن به قند تبدیل شده است. به عبارت دیگر، موز در اوج شیرینی خود قرار دارد. این مورد فقط یک ترجیح برای اکثر مردم است. برخی از مردم موزها را کمی زودتر برداشت می کنن.برخی دیگر وقتی میوه تازه از سبز به زرد تبدیل می شود و برخی دیگر شیرینی ناشی از لکه های سیاه روی پوست میوه های موز را ترجیح می دهند.

لکه های سیاه روی موز

بیماری لکه سیاه در موز

 حال اگر موز پرورش می دهید و نقاط تیره روی خود گیاه مشاهده می کنید، به احتمال زیاد گیاه موز شما دارای بیماری قارچی است.

سیگاتوکا سیاه یکی از بیماریهای قارچی است که توسط Mycosphaerella fijiensishd  ایجاد می شود. در آب و هوای گرمسیری بیشتر دیده می شود. این بیماری یک بیماری لکه برگی است که در واقع منجر به ایجاد لکه های تیره روی شاخ و برگ می شود. این لکه های تیره در نهایت بزرگ شده و کل برگ آسیب دیده را در بر می گیرد. برگ قهوه ای یا زرد می شود.

این بیماری لکه برگ باعث کاهش تولید میوه می شود. برگ های آلوده را بردارید و شاخ و برگ گیاه را هرس کنید تا گردش هوا بهتر انجام شود و به طور منظم از قارچ کش استفاده کنید.

شما عزیزان می توانید بذر انواع درخت میوه را با یک کلیک در سایت فردین کشت مشاهده کنید.

آنتراکنوز یکی دیگر از دلایل سیاهی موز

آنتراکنوز باعث ایجاد لکه های قهوه ای در پوست موز می شود. این بیماری به صورت نواحی بزرگ قهوه ای و یا سیاه و ضایعات سیاه روی میوه سبز رنگ ظاهر می شود.

 Anthracnose به عنوان قارچ (Colletotrichum musae) در شرایط مرطوب گسترش می یابد و از طریق بارندگی پخش می شود. برای مزارع تجاری مبتلا به این بیماری قارچ ، قبل از حمل، میوه را در قارچ کش شستشو داده و آغشته می کنند تا آلودگی گسترش پیدا نکند.

سایر بیماری های موز که باعث ایجاد لکه های سیاه می شود.

بیماری پاناما یکی دیگر از بیماریهای قارچی است که توسط قارچ Fusarium oxysporum ایجاد می شود، یک عامل بیماری زای قارچی که از طریق آوندهای چوبی وارد درخت موز می شود. سپس در سراسر آوندها رکت کرده و در ک گیاه پخش می شود و کل گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد.

اسپورهای در حال گسترش به دیواره آوندها می چسبند و جریان آب را مسدود می کنند و این به نوبه خود باعث پژمردگی و مرگ برگ های گیاه می شود. این بیماری بسیار جدی است و می تواند کل گیاه را خشک کرده و از بین ببرد.

 عوامل بیماریزای قارچی آن می توانند نزدیک به ۲۰ سال در خاک زنده بمانند و کنترل آنها بسیار دشوار است. بیماری پاناما آنقدر جدی است که تقریباً صنعت موز تجاری را از بین برد. در آن زمان، بیش از ۵۰ سال پیش، رایج ترین موز کشت شده Gros Michel نام داشت، اما پژمردگی Fusarium یا بیماری پاناما همه چیز را تغییر داد.

این بیماری در آمریکای مرکزی شروع شد و به سرعت به اکثر مزارع تجاری جهان گسترش یافت که راه حل آن سوزاندن درختان بود.

شما می توانید نهال آناناس MD۲، نهال آووکادو بذری گلدانی یکساله و نهال زیتون میشن آمریکایی پر بار دوساله را از نهالستان فردین کشت تهیه کرده و از پرورش این نهال های زیبا و پربار لذت ببرید.

کنترل بیماری

 امروزه فوزاریوم مشابهی به نام نژاد گرمسیری ۴ وجود دارد. درمان لکه سیاه موز دشوار است. اغلب، هنگامی که یک گیاه موز به بیماری مبتلا می شود، می توان پیشرفت بیماری را کنترل نمود. گیاه را هرس کنید تا گردش هوا داشته باشد، مراقب آفات، مانند شته ها باشید. باید به طور مداوم از قارچ کش ها برای مبارزه با بیماری های لکه سیاه موز که باعث ایجاد لکه های سیاه روی میوه می شود استفاده کنید.