عمومی

فواید گاک برای بدن

فواید گاک

اخیرا مقالات علمی مختلفی درباره فواید گاک منتشر شده است که از این میوه به عنوان یک منبع بالقوه کاروتنوئیدها، به ویژه لیکوپن و β-کاروتن نام برده می شود. کاروتنوئیدها و سایر مواد فعال زیستی شناخته شده از این میوه از جمله فنلیک ها، فلاونوئیدها و مهار کننده های تریپسین با بسیاری از فعالیت های زیستی مفید مانند خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی در ارتباط هستند. علاوه بر کاربرد سنتی، محصولات تجاری مانند پودر گاک و روغن آن به عنوان رنگ دهنده های طبیعی و مکمل های دارویی استفاده می شود.

گاک یک گیاه دو پایه است، که پایه نر و ماده جداگانه ای دارد و می توان آن را از بذر، شاخه و ریشه تکثیر و کشت کرد. گاک معمولاً در تابستان گل می دهد و میوه ها تقریباً 9 یا 10 هفته پس از گرده افشانی می رسند. طور معمول از پاییز تا زمستان هنگامی که پوست آن به رنگ نارنجی تیره یا قرمز تبدیل شد، میوه ها برداشت می شوند.

گاک

برای خرید بذر میوه گاک کلیک کنید.

فواید گاک

گاک واقعا یک میوه شگفت انگیز است که از دانه تا پوست آن دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های ضد پیری هستند. لیکوپن موجود در گاک 70 برابر لیکوپن بیشتر از گوجه فرنگی، بتاکارتن آن 10 برابر بیشتر از هویج است. مطمئناً می توانید همه مواد مغذی را با خوردن یک رژیم غذایی کامل و پر از سبزیجات و میوه های تازه دریافت کنید. اما با خوردن گاک، همه اینها را فقط در یک میوه ساده می توان یافت. این مواد مغذی طیف گسترده ای از مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی مغز،چشم، پوست و قلب دارند.

1-  با سرطان مبارزه می کند.

میوه گلک از چندین ماده مغذی تشکیل شده است که مانع از سرطان می شود. همچنین سرعت تقسیم سلول های سرطانی را کاهش می دهد. اخیراً مشخص شده است که این میوه حاوی پروتئین خاصی است که در جلوگیری از تکثیر سلول های نقش مهمی دارد.

2-  با کم خونی مبارزه می کند.

میوه گاک شامل مقادیر فراوانی آهن و همچنین ویتامین C و اسید فولیک است که  برای مقابله با کم خونی بسیار مفید است. پیشنهاد می شود علت کم خونی را بیابید و بسته به شرایط خود، مصرف این میوه را شروع کنید. مصرف منظم این میوه برای غلبه بر کم خونی، فوق العاده مفید است.

3- به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

خوردن میوه گاک برای کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند و همچنین برای کسانی که سابقه کلسترول بالا در خانواده خود دارند توصیه می شود. با مصرف هفتگی این میوه به کاهش کلسترول بالای بدن خود کمک کنید.

4-  از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

همانطور که ذکر شد این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است بنابراین به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. با مصرف گاک و  ورزش منظم، سلامت قلب شما تضمین می شود. گاک حاوی مقادیر زیادی روغن امگا 3 و 6 است که به عنوان ماده مغذی پیشگیری کننده از بیماری های قلبی عروقی و ترمیم آسیب DNA اثبات شده است.

5-  از مهمترین فواید گاک،بهبود بینایی

تقریباً 70٪ افراد از خستگی چشم که ناشی از کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند است، رنج می برند. 30 درصد از  بزرگسالان در ایالات متحده بیش از 9 ساعت روزانه با دستگاه های دیجیتال کار می کنند. مصرف یک رژیم غذایی غنی از کاروتنوئیدها، به ویژه لیکوپن، بتاکاروتن، ویتامین A و لوتئین ، می تواند به جلوگیری از کاهش بینایی، کاهش خشکی چشم و حتی بهبود دید در شب کمک کند. کاروتنوئیدهای موجود در گاک از سلول های چشم در برابر نور مضر که باعث پیر شدن و تحلیل رفتن چشم و پوست ما می شود محافظت می کند. از دیگر فواید گاک جلوگیری از مشکلات بینایی و آب مروارید است.

6-  با افسردگی مبارزه می کند.

افسردگی یک بیماری جدی در قرن حاضر است که در آن فرد بسیار غمگین، ناامید است و اغلب قادر به ادامه روال عادی زندگی خود نیست. امروزه بسیاری از افراد در سراسر جهان از این مشکل رنج می برند. با مصرف مداوم میوه گاک به جنگ با افسردگی بروید. زیرا سرشار از سلنیوم، مواد معدنی و ویتامین ها است که برای سیستم عصبی بسیار ضروری هستند.

7- جوانی را حفظ می کند و از پیری جلوگیری می کند.

جدا از سایر فواید گاک، این میوه از پیری جلوگیری می کند و ظاهر جوانی فرد را با کند کردن فرآیند پیری حفظ می کند. سلامت پوست بازتاب مستقیم سلامتی بقیه اعضای بدن است. داشتن یک رژیم غذایی خوب و غنی از میوه ها و سبزیجات نه تنها باعث سلامت جسم و ذهن می شود، بلکه باعث سلامت پوست نیز می گردد. وقتی احساس خوبی داشته باشید بسیار زیبا به نظر می رسید. اما تأثیر رژیم غذایی بر روی پوست فراتر از این گفته هاست. کاروتنوئیدها و ویتامین های A ، E و C مود در گاک می توانند به مرور از تجزیه کلاژن (پروتئین تقویت کننده پوست ) که پوست را محکم و جوان نگه می دارد، جلوگیری کنند.