عمومی

دمای خاک و اهمیت آن در کاشت

دمای خاک

دمای خاک عاملی مهمی در جوانه، رشد و میوه دهی گیاهان است. یادگیری نحوه بررسی دما به کشاورزان کمک می کند تا بداند چه زمانی برای کاشت بذر مناسب است. داشتن اطلاعاتی در مورد درجه حرارت خاک به شما در تعیین زمان دقیق کاشت بذر، نشا و کوددهی کمک می کند. تعیین این دما آسان است و به شما کمک می کند تا یک باغ سرسبز و زیباتری داشته باشید.

دمای خاک چیست؟

دمای خاک به معنی اندازه گیری گرما در خاک است. دمای ایده آل خاک برای کاشت اکثر گیاهان 18-24 درجه سانتیگراد (65 تا 75 درجه فارنهایت) است. این دما در شب و روز ممکن است متفاوت باشد و هر دو برای رشد گیاهان مهم هستند.

نحوه بررسی دما

اکثر مردم نمی دانند که چگونه دمای خاک را بررسی کنند یا از چه ابزاری برای اندازه گیری دقیق استفاده کنند. سنسورهای پیشرفته مورد استفاده یا دماسنج ها روش معمولی برای این کار است. دستگاه های مخصوصی برای اندازه گیری دما وجود دارد که توسط کشاورزان و شرکت های نمونه برداری استفاده می شود. برخی از دماسنج ها دارای مخزن جیوه ای می باشند که پس از خارج کردن از خاک، دما قرائت می شود و برخی دیگر به صورت دیجیتال بوده و دما را در صفحه ای که دارند نمایش می دهند، اما شما با داشتن دماسنج معمولی نیز می توانید دما را اندازه بگیرید.

تعیین دمای خاک

استفاده از دماسنج ویژه برای تعیین دما

برای اندازه گیری دما، شما باید در شب و روز اقدام به این کار کنید. قرائت دما برای کاشت بذرها در عمق 2/5 – 5 سانتی متر و برای کاشت نشا در عمق 10-15 سانتی متر خاک انجام می شود. دماسنج را در قسمت لبه یا حداکثر عمق قرار دهید و آن را برای 1 دقیقه نگه دارید. این کار را به مدت 3 روز متوالی انجام دهید.

دمای مناسب برای کاشت

 درجه حرارت مناسب برای کاشت بسته به انواع محصول متفاوت است. کاشت قبل از آن زمان باعث کاهش میوه، کاهش رشد گیاه و جلوگیری یا کاهش جوانه زنی بذر می شود. برای کاشت گیاهانی مانند گوجه فرنگی، خیار و نخود دمای خاک باید حداقل 16 درجه سانتی گراد باشد.

مناسب ترین دما برای جوانه زنی بذر برخی سبزیجات

کاهو، کلم پیچ، اسفناج، نخود فرنگی: 4/4  درجه سانتی گراد یا گرمتر

پیاز، تره فرنگی، شلغم، سوئیس چارد: 10 درجه سانتی گراد یا گرمتر

کلم بروکلی، کلم، گل کلم، هویج، لوبیا، چغندر: 15/5  درجه سانتی گراد یا گرمتر

گوجه فرنگی، کدو، ذرت، خیار، خربزه، فلفل: 21  درجه سانتی گراد یا گرمتر

دمای واقعی خاک

محدوده بین حداقل دمای برای رشد گیاه و دمای مطلوب، دمای واقعی خاک است. به عنوان مثال، گیاهانی مانند بامیه برای جوانه زنی نیاز به درجه حرارت بیشتری دارند. بنابراین قبل از کاشت هر گیاهی اطلاعاتی در مورد دمای لازم برای جوانه زنی آن کسب کنید تا بذرها کاشته شده به خوبی جوانه زده و کاشت موفق تری تجربه کنید.