آموزش کاشت و پرورش

کاشت تا برداشت فلفل دلمه در گلخانه

فلفل دلمه گلخانه ای (Capsicum annuum L) متعلق به تیره بادمجانیان (Solanaceae) می باشد. دارای حداقل ۳۰ گونه بوده و جوانه زنی اش به صورت برون خاکی و اپی ژیل است. دارای ریشه اصلی عمیق بوده و از ریشه های فرعی ضعیفی برخوردار است. فلفل گیاهی خود بارور بوده و زنبور ها هم می توانند در افزایش تشکیل میوه نقش داشته باشند. ارتفاع بوته فلفل کوتاه بوده و میوه آن به سه رنگ قرمز، زرد و نارنجی پرورش می یابد. رنگ قرمز فلفل مربوط به ماده آلکالوئیدی کاپسایسین است.

معمولا از اواسط نیمه دوم انتقال نشاء به زمین اصلی آغاز شده و برداشت محصول نیز در نیمه دوم اسفند و یا اوایل فروردین سال بعد شروع می شود و تا آذر سال بعد ادامه پیدا می کند. دمای بین ۱۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد برای رشد و نمو فلفل دلمه گلخانه ای مناسب می باشد و در صورت افزایش دما به بالاتر از ۳۵ درجه گل ها ریزش کرده و لکه های سوخته در نوک میوه مشاهده می شود. کاهش دما به زیر ۱۵ درجه باعث ریزش غنچه و برگ ها شده و پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد. مناسب ترین دما در طول روز بین ۱۸ الی ۳۰ درجه و در شب ۱۶ الی ۱۸ درجه می باشد. بطور کلی دمای مناسب جهت رشد رویشی ۲۱ الی ۲۳ درجه و برای رشد زایشی کمتر از ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

نور در پرورش فلفل دلمه گلخانه ای بسیار مؤثر است و میزان نور تکمیلی مورد نیاز در روز به مدت ۱۶ ساعت و به میزان ۱۲۵ میکرو مول بر متر مربع بر ثانیه می باشد، که این شرایط باعث افزایش عملکرد محصول و زود رسی میوه فلفل می شود. میزان دی اکسید کربن مورد نیاز در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ppm می باشد. بهترین میزان رطوبت نسبی گلخانه در حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد است. افزایش یا کاهش رطوبت باعت گسترش بیماری های قارچی و باکتریایی و همچنین ریزش گلها می شود. بهترین pH مورد نیاز فلفل در حدود ۷ می باشد.

تولید محصول فلفل دلمه گلخانه ای به روش نشاء کاری بالاتر از روش کشت مستقیم بذر می باشد. بذر های جوان تازه برداشت شده فلفل تا ۶ هفته در خواب به سر می برند و پس از آن شرایط برای جوانه زنی مناسب می باشد. صفر جوانه زنی گیاه برابر ۱۰/۹ درجه سانتی گراد بوده و جوانه زنی بذر در دمای پایین تر از ۲۵ درجه اتفاق می افتد. بذور تازه برداشت شده به مدت ۲ تا ۳ هفته در دمای ۲۴ درجه به مدت ۲۰ روز قادر به جوانه زنی می باشند.

عمق کشت بذر فلفل در خزانه بین ۱/۵ تا ۲ سانتی متر است و کشت بذر در اواخر آبان ماه انجام می گیرد. بذر فلفل می بایست در حدود ۷ الی ۱۰ روز شروع به سبز شدن نماید. مدت زمان تهیه نشاء معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ هفته متغیر است. کشت بذر ها در خزانه در میان پیت ماس در دمای ۲۵ الی ۲۶ درجه انجام می گیرد. انبار کردن بذر باعث افزایش جوانه زنی به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد می شود.

زمان انتقال نشاء به زمین اصلی هنگامی است که اولین جوانه گل ظاهر شده است. پس از گذشت ۱۰ هفته از زمان کشت بذر در سینی نشاء، انتقال نشاء به داخل گلدان صورت می گیرد. EC خاک می باید در حدود ۲/۵ میکروموس بر سانتی متر بوده و بعد از انتقال نشاء دمای محیط به ۲۱ درجه کاهش داده شود و هر دو روز یکبار آبیاری نشاء ها انجام گیرد. زمان انتقال نشاء به گلخانه باید گیاه فلفل حدود ۶ تا ۷ برگ داشته باشد. تعداد بوته فلفل در هر متر مربع به ۲ تا ۳/۵ بوته می رسد. تراکم کمتر و بیشتر از این حد باعث کاهش عملکرد و نیز کیفیت محصول تولیدی خواهد شد.

کاشت عمیق نشاء تا رشد اولین برگ حقیقی پس از ۳۰ روز باعث افزایش ماده خشک و تعداد گل در گیاه فلفل می شود. بستر کشت در هنگام انتقال باید مرطوب باشد و محلول های غذایی در حدود یک روز قبل از کشت به زمین اصلی اضافه شود. دمای محیط کشت اصلی بین ۲۰ تا ۲۱ درجه ثابت نگه داشته می شود. رطوبت محیط روی ۷۵ تا ۸۰ درصد تنظیم شده و میزان دی اکسید کربن باید به ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ppm برسد.

از زمان گل دهی تا رنگ گرفتن میوه در فلفل دلمه گلخانه ای معمولا ۲۲ هفته به طول می انجامد، و از کشت نشاء تا هنگام برداشت ۶ تا ۱۰ هفته زمان نیاز می باشد.برداشت محصول معمولا یک بار در هفته و گاها تا ۳ بار انجام می شود. برداشت زمانی انجام می گیرد که ۸۵ درصد رنگ میوه کامل شده باشد. برداشت محصول در طول دوره رشد بین ۷ تا ۱۲ بار انجام می گیرد. عملکرد فلفل در واحد سطح بین ۵ تا ۶ کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. فلفل های درشت تر از بازار پسندی بیشتری برخوردار می باشند و برداشت آن با چاقوی تیز صورت می گیرد.

طبقه بندی فلفل از لحاظ اندازه عبارت است از فلفل بسیار بزرگ که طول آن بیش از ۸۰ میلیمتر است، فلفل بزرگ به طول ۷۰ تا ۸۰ میلیمتر، فلفل متوسط به طول ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر و فلفل کوچک به طول ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر. ریزش میوه نارس از گیاه نشان دهنده بی میلی گیاه نسبت به حفظ میوه هایش می باشد.

همچنین تولید بیش از حد گل و میوه باعث ریزش آن ها می شود. ناقص شدن میوه نیز به دلیل دمای پایین (کمتر از ۱۴ درجه) رخ می دهد. فلفل های رنگی در دمای ۷ الی ۸ درجه و فلفل سبز در دمای ۱۰ درجه و رطوبت نسبی ۹۰ درصد قابلیت انبار داری داشته و با از دست دادن رطوبت میوه سفت خواهد شد.

محصولات مرتبط

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “کاشت تا برداشت فلفل دلمه در گلخانه

  1. م.هاشمی گفت:

    با سلام مقاله تان خوب است ولی متاسفانه بدلیل عدم امکان نمایش عکس های مرتبط موضوع در مقاله، باعث عدم برداشت کامل میشود، ضمنا اعداد از قبیل درجه حرارت، رطوبت، میزان برداشت و غیرو شاید احتیاج به بررسی مجدد و دقت لازم داشته باشد. آرزوی به روزی و موفقیت برایتان دارم

نظرات بسته شده است.