آموزش کاشت و پرورش

پرورش فلفل دلمه رنگی

کشت بذر فلفل دلمه رنگی یکی از محصولات محبوب گلخانه ای یکی از کشتهای درامدزا در کشت های گلخانه ای است که در شرایط گلخانه ای می تواند به خوبی رشد کند. فلفل هایی که رشد آهسته ای دارند میوه بیشتری نسبت به دیگر محصولات گلخانه ای مانند گوجه، خیار و بادمجان و … دارند. گلخانه های با فنآوری مدرن، از حرارت زیاد و کنترل گسترده بر شرایط آب و هوایی برای بهینه سازی محیط رشد استفاده می کنند. در چنین شرایطی فلفل با سرعت و بازده بالا رشد می کند، در محیط گلخانه از بذر فلفل دلمه رنگی که تولید بیشتری دارند برای تولید میوه بیشتر در فواصل بلند مدت استفاده می شود.

دو یا چهار ساقه فلفل هرس می شود و برای رشد عمودی استفاده از داربست بهترین راه حل است. فلفل در حال رشد دو ساقه دارد و وقتی که بزرگ تر می شود چهار ساقه خواهد داشت. فلفل هایی که دو ساقه دارند تحت شرایط گرمتر انعطاف پذیرتر هستند. در گلخانه های ساده تر با کنترل کمتر بر شرایط آب و هوایی، فلفل ها بیشتر دچار تنش می شوند. شرایط استرس زا قدرت گیاه فلفل را کاهش می دهد بنابراین در این شرایط بایدبذر فلفل دلمه رنگی را انتخاب کرد که در مقابل این تنش ها مقاومت داشته باشد. از تکنیک های صحیح تولید مثل داربست سبد و یا داربست های دیگر برای تولید در گلخانه های با فن آوری ساده در فواصل های کوتاه استفاده کنید.

روش کشت بذر فلفل دلمه رنگی:

بذر فلفل دلمه رنگی را به مدت ۶ تا ۸ هفته در سینی نشا بکارید و بعد آن ها را به گلدان منتقل کنید. دمای خاک برای جوانه زنی بذر فلفل دلمه رنگی ایده آل باید ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی گراد باشد. هنگامی که اولین برگ حقیقی نمایان می شود آن را به گلدان  منتقل کنید. عمق خانه های سینی نشا حداقل ۵ سانتی متر و برای ایجاد سیستم ریشه ای قوی ۱۰ سانتی متر باید باشد. درجه حرارت مناسب برای رشد گیاه فلفل در طول روز ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد و در طول شب ۲۰ درجه سانتی گراد باید باشد. دادن مواد مغذی به گیاه فلفل دلمه رنگی باعث بارور شدن و سبز و سالم نگه داشتن گیاه می شود. PHمناسب برای رشد گیاه۵٫۲ است. زمانی که فلفل از سینی نشا به گلدان یا زمین منتقل می شود به خصوص در هفته اول حفظ درجه حرارت به اندازه ۲۳ درجه سانتی گراد در طول روز و ۲۱ درجه سانتی گراد در طول شب باعث ترویج رشد گیاه و استقرار ریشه می شود.

بذر فلفل دلمه رنگی
اگر مدت زمان رشد فلفل خیلی طول بکشد مثلا ۴ ماه، شما توانایی فراهم کردن مواد مغذی خاک را قبل از کاشت نخواهید داشت. دادن کود مایع به گیاه و مواد مغذی اضافی ضروری است. از تست بافت گیاهی برای نظارت بر سلامت گیاه و اضافه کردن مواد مغذی در صورت لزوم استفاده کنید.

بوته های  فلفلی که دو ساقه دارند در هر متر مربع ۳ یا ۴ بوته بکارید و بوته های فلفل که چهار ساقه دارند در هر متر مربع ۲ بوته بکارید.  فاصله بین ردیف، بین ۱ تا ۱٫۵ متر  و فاصله بوته ها از یکدیگر بین ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر بر حسب نوع کشت است. و میزان متوسط بذر در هکتار ۲۵ هزار می باشد.

آب و هوا مناسب کشت بذر فلفل دلمه رنگی

فلفل دلمه به طور طبیعی رشد آهسته ای دارد و برای رشد سریع تر به دمای بالا نیاز دارد. ۷ تا ۱۰ روز بعد از انتقال گیاه به گلخانه، درجه حرارت در طول شب ۱۷ تا ۱۸ درجه سانتی گراد و درجه حرارت در طول روز ۲۳ تا ۲۴ درجه سانتی گراد باید باشد. برای رشد سریع تر درجه حرارت در طول شب باید ۱۹ درجه سانتی گراد باشد. درجه حرارت بالاتر در طول شب باعث ترویج رشد رویشی و رشد برگ می شود. اجازه ندهید درجه حرارت در طول شب از ۱۶ درجه سانتی گراد کمتر شود همچنین نباید از ۲۰ درجه سانتی گراد هم بالاتر باشد زیرا فلفل دچار مشکل در میوه دهی می شود، بنابراین در شب های گرم تابستان حفظ درجه حرارت مطلوب ضروری است.
نیاز آبی فلفل دلمه ای در حدود ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ میلیمتر می‌باشد به طوری که رطوبت کم باعث ریزش گل و رطوبت زیاد باعث ریزش برگ می‌شود. مى‌توان فلفل را در ردیف سبزى‌هاى پرتوقع از نظر مواد غذائى قرار داد. و حداکثر محصول با داشتن جیره غذایی کامل که احتیاجات گیاه را در طول مدت رشد در نظر داشته باشد و به تقسیط در اختیار گیاه قرار بگیرد، بدست می آید.

هرس فلفل دلمه رنگی

زمانی که قرار است اولین میوه ایجاد شود، فلفل به صورت یک ساقه رشد می کند. اولین فلفل قبل از این که رشد کند باید حذف شود. همچنین توصیه می شود که گره های دوم و سوم هم حذف شود. اما اگر شرایط بهینه باشد حذف اولین گره کافی است. هر گره بعد از تقسیم اولیه در یک برگ، به یک فلفل و دو شاخه تبدیل می شود. بعضی از فلفل ها گاهی اوقات چند شاخه در هر گره تشکیل می دهند، اما فلفل گلخانه ای دو شاخه تشکیل می دهد. در هر گره بعد از تقسیم اولیه شاخه قوی تر را برای ادامه رشد انتخاب کنید و شاخه دیگر را حذف کنید. هرس هر دو هفته و یا بعد از رشد گیاه به اندازه ۱۵ سانتی متر از آخرین هرس انجام می شود. اگر میوه ای تغییر شکل داد آن را حذف کنید.
بذر فلفل دلمه رنگی
برداشت:

زمان برداشت با توجه به زمان کاشت ۶ تا ۱۰ هفته پس از نشاءکارى شروع شده و فاصله برداشت ها بسته به شرایط محیطی تغذیه گیاه دارد. زمانی که فلفل به رنگ نهایی رسید، با استفاده از چاقو فلفل را از ساقه جدا کنید. مواظب باشد به بوته آسیبی وارد نشود زیرا باعث ورود پاتوژن ها می شود.

 

نوشته های مشابه