عمومی

علائم کوددهی زیاد چگونه است؟

علائم کوددهی زیاد

کود دادن به گیاهان باعث تقویت ریشه ها و ساقه ها و شاخ و برگ های گیاه می شود. گیاهانی که در خاک های غنی کاشته می شوند نیز باید برنامه صحیحی برای کوددهی داشته باشند. علائم کوددهی زیاد ممکن است در هر نوع خاک و برای هر نوع گیاهی رخ دهد. آنچه که اهمیت دارد تشخیص صحیح و به موقع و البته برطرف کردن مشکل گیاه تان است. در این مطلب بیشتر درباره علائم کوددهی زیاد برای شما همراهان همیشگی فردین کشت توضیح داده ایم.

علائم کوددهی زیاد

علائم کوددهی زیاد زمانی اتفاق می افتد که گیاه بیش از حد یا زیاد تغذیه شود. کودها حاوی نمک هایی هستند که پس از جذب مواد مغذی توسط ریشه در خاک تجمع یافته و در آن باقی می مانند و در نهایت باعث آسیب به گیاه می شوند. بیشتر کودهای گیاهان آپارتمانی محلول در آب هستند و سریع یا آهسته در خاک آزاد می شوند. اثرات کوددهی بیش از حد با فرمول های سریع رهش نسبتا زود ظاهر می شود، در حالی که علائم ناشی از فرمول های آهسته رهش ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا ظاهر شوند.

آیا بذرها برای جوانه زدن به کوددهی نیاز دارند؟ برای پاسخ به این سوال روی لینک کلیک کنید.

در این قسمت علائمی را ذکر می کنیم که نشان دهنده کوددهی زیاد در گیاهان آپارتمانی شماست:

رسوبات سفید روی خاک:

پوشش سفیدی در سطح خاک، داخل یا خارج گلدان یا شاخ و برگ و ساقه ظاهر می شود که نشان دهنده تجمع نمک است. این سفیدی یک نشانه اولیه از کوددهی زیاد است.

قهوه ای شدن نوک و حاشیه برگ:

قهوه ای شدن نوک و لبه های برگ نشان دهنده آبیاری نادرست و یا علائم کوددهی زیاد است. وقتی بعد از مصرف کود این حالت را مشاهده کردید، به احتمال زیاد ریشه ها نمک اضافی را می گیرند و این باعث می شود شاخ و برگ خشک و شکننده شود.

علائم کوددهی زیاد

توقف رشد:

رشد گیاه کند می شود یا به طور کامل متوقف می شود. برگ های جدید رشد نمی کنند یا زرد، قهوه ای شده و می ریزند. گیاهان جوانه های گلی می دهند که قبل از باز شدن می ریزند. تجمع نمک رطوبت را از ریشه ها دور می کند، فتوسنتز را کند می کند و رشد جدید را مهار می کند.

پژمرده شدن:

یکی دیگر از علائم کوددهی زیاد شل شدن برگهاست که در نهایت اگر اقدامی انجام نشود برگ ها می ریزند. ساقه ها سفتی خود را از دست می دهند، ریشه ها خشک یا سیاه شده و قادر به تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای زنده ماندن نیستند.

نحوه رفع علائم کوددهی زیاد

وقتی علائم کوددهی زیاد را مشاهده کردید باید خیلی زود برای نجات گیاه اقدام کنید.

گلدان را بشویید.

نوک و حاشیه برگ های خشک و قهوه ای رنگ اولین علائم کوددهی زیاد است. چندین بار گلدان را با آب خنک و تمیز بشویید و اجازه دهید آب آن تخلیه شود.

کوددهی گیاهان گلدانی به چه صورتی باید باشد؟ جزئیات بیشتر را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

نکته

منابع آب شهری حاوی املاح شیمیایی هستند که به تجمع نمک ها کمک می کنند. اگر گیاه شما به کندی رشد می کند یا به طور مداوم رسوبات نمکی در آن ایجاد می شود، سعی کنید از آب مقطر یا باران برای آبیاری استفاده کنید یا آب لوله کشی را بجوشانید و قبل از استفاده برای آبیاری اجازه دهید 24 ساعت خنک شود.

علائم کوددهی زیاد

رسوبات سفید روی خاک، سطح گلدان و شاخ و برگ را می توان با تعویض گلدان برطرف کرد. چندین بار با آب شستشو دهید تا ریشه ها کاملا شسته شوند. سپس گیاه را به یک گلدان تازه با خاک جدید منتقل کنید. اگر هیچ نشانه دیگری از علائم کوددهی زیاد وجود ندارد، برنامه تغذیه عادی را با کود رقیق شده با نصف رقت از سر بگیرید.

هنگامی که رسوبات سفید روی سطح خاک می بینید، می توانید چند سانتی متر بالای خاک را بردارید و آن را با مخلوط گلدان تازه جایگزین کنید.

نکات آموزنده و طلایی در مصرف کودها را در مقالات فردین کشت بخوانید.

ریشه های آسیب دیده را هرس کنید.

رشد کم و پژمردگی نشان‌دهنده ریشه‌های آسیب‌دیده است که در نهایت پوسیده می‌شود و باعث می‌شود گیاه شما از بین برود. گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک اضافی گلدان را تکان دهید. ریشه ها را بررسی کنید و ریشه های آسیب دیده را هرس کنید.. به آرامی با آب خنک و تمیز ریشه ها را بشویید و در گلدان جدید بکارید. برنامه آبیاری منظم داشته باشید اما از کود دادن خودداری کنید و به گیاه زمان زیادی برای بهبودی بدهید.

هنگامی که جوانه ها و برگ های جدید ظاهر می شوند، کوددهی خود را کاهش دهید یا آن را رقیق کنید. اگر رشد برگ های جدید بعد از حدود یک ماه ظاهر نشود، گیاه احتمالا در معرض پوسیدگی ریشه قرار گرفته است و باید دور انداخته شود.

چند توصیه:

علائم کوددهی زیاد

  • اکثر گیاهان آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری اند، اما این بدان معنا نیست که همه آنها برای سالم ماندن به مقدار یکسانی از مواد مغذی نیاز دارند. در مورد گیاه خود و نحوه تغذیه آن اطلاعاتی کسب کنید.
  • با یک فرمول رقیق شده شروع کنید و مراقب علائم کمبود مواد مغذی باشید. افزایش کوددهی آسان تر از تلاش برای کاهش علائم کوددهی زیاد در یک گیاه آسیب دیده است.
  • قبل از افزودن کود ابتدا آبیاری کنید. ریشه های مرطوب مواد مغذی را موثرتر جذب می کنند.
  • از خیس کردن برگ ها و ساقه ها با هر کود خودداری کنید مگر آنکه بتوان آن کود را به صورت محلول پاشی استفاده نمود.
  • قسمت بیرون گلدان های سفالی را به طور منظم هر سه یا چهار ماه یکبار با آب خنک و تمیز چندین بار بشویید.
  • گیاهان را در ابتدای فصل رشد کود دهید، سپس کوددهی را در ماه های زمستان متوقف کنید تا گیاه یک دوره استراحت طبیعی داشته باشد.

بهترین زمان کوددهی در طول روز چه زمانی است؟ این مطلب کاربردی را می توانید با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.