آموزش کاشت و پرورش

دلایل عدم جوانه زنی بذرها

عدم جوانه زنی بذر

با کمی دقت و صبر در کاشت بذرها، می توان به سادگی بسیاری از گیاهان را پرورش داد. اما همیشه اوضاع آنطور که شما می خواهید پیش نمی رود! گاهی اوقات اغلب ما پس از کاشت بذر با عدم جوانه زنی بذر مواجه می شویم که اتفاق جالب و خوشایندی نیست و در همین ابتدای کار حس شکست به ما دست می دهد. اما تا به حا به دلایل عدم جوانه زنی بذر فکر کرده اید؟ اینکه چه عواملی سبب عدم جوانه زنی بذر می شود؟ دمای شدید و کمبود رطوبت ثابت از دلایل احتمالی جوانه نزدن بذرهاست. در ادامه با ما باشید تا با ددلایل این اتفاق بیشتر آشنا شوید.

عمده ترین دلایل عدم جوانه زنی بذرها

شرایط نگهداری از بذرها

نگهداری بذرها به روش مناسب برای حفظ قدرت جوانه زنی آنها بسیار مهم است. برای جلوگیری از پوسیدگی، بذرها باید دور از مناطق مرطوب نگهداری شوند. زیرا در صورت رطوبت باعث عدم جوانه زنی بذر می شود. همچنین بهتر است که بذرها را در مناطق گرم نگهداری نکنید تا خشک نشوند. بذرها را در یک ظرف دربسته در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

اگر سال گذشته بذرها را خودتان ذخیره کردید:

  • اگر بذرها را خودتان از مزرعه برداشت کرده اید، دقت کنید که هرگز آن‌ها را بدون خشک شدن کامل ذخیره نکنید، زیرا باعث پوسیدگی یا کپک زدن بذرها می‌شود.
  • بذرهایی که ذخیره می کنید باید متعلق به یک گیاه مادر سالم باشد در غیر این صورت با کاشت آنها باعث گسترش عوامل بیماری زا در مزرعه خود می شوید.

جوانه زنی بذر و عوامل موثر بر آن را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کیفیت بذر

عدم جوانه زنی بذر

بیشتر فروشگاه‌ها و نهالستان‌ها بذرهای هیبرید و GMO را می‌فروشند، اما بهتر است شما با بذرهای خالص که GMO نمی باشند شروع به کاشت کنید تا احتمال عدم جوانه زنی بذر به کمترین میزان خود برسد. برای داشتن بهترین و قوی ترین گیاهان، حتما بذر را از یک شرکت بذر مورد اعتماد خریداری کنید. همچنین مراقب تاریخ انقضا باشید، زیرا با کاشت بذرهای تاریخ گذشته بیشتر با عدم جوانه زنی بذر مواجه می شوید.

خواب بذر

خواب بذر شرایطی است که در آن بذرها در شرایط محیطی بهینه جوانه نمی زنند. به عنوان مثال، برخی از بذرهای گیاهانی که در بهار بهترین رشد را دارند، باید قبل از کاشت یک دوره سرما را پشت سر بگذارند تا مشکل عدم جوانه زنی بذر حل شود.

بذرها در صورتی از حالت خواب خود خارج می شوند که عوامل خواب آنها به صورت فیزیکی یا شیمیایی شکسته شود. بذرها اغلب ممکن است دارای یک پوشش ضخیم باشند که خواب فیزیکی را تشکیل می دهد. به همین دلیل توصیه می شود سطح برخی از انواع بذر را از قبل خیس کنید یا خراش دهید. بسیاری از بذرها دارای خواب شیمیایی داخلی هستند که از جوانه زنی جلوگیری می کند. برای رفع عدم جوانه زنی بذر این بذرها، نگهداری آنها در یخچال برای مدت زمان مشخصی به آنها اجازه می دهد تا سطح اکسیژن و انرژی لازم برای جوانه زدن را به دست آورند.

بستر کاشت 

عدم جوانه زنی بذر

بسترهای کاشت مخصوص برای بذر در بازار موجود است. مخلوط‌های از نظر وزنی سبک هستند و دقیقاً آنچه را که بذرها در این شرایط خاص نیاز دارند، فراهم می‌کنند. این بسترها دریافت رطوبت را برای بذر آسان می کنند در حالی که خاک باغچه و سایر مخلوط های گلدانی می تواند برای بذرها در مرحله جوانه زنی بسیار سنگین باشد. می توانید با خاک گلدان ارگانیک شروع کنید.

عمق کاشت 

همانطور که اشاره شد یکی از دلایل عدم جوانه زنی بذر تیمار قبل از کاشت است. برخی از بذرها نیاز به خیساندن قبل دارند، یا برای شکستن خواب باید خراشیده شوند، برخی دیگر را می توان مستقیم کاشت. بسیار مهم است که بذرها در عمق مناسب کاشته شوند. بذرهای پهن و بزرگ باید عمیق تر کاشته شوند در حالی که بذرهای دیگر باید در سطح باشند زیرا به کمک نور می توانند جوانه بزنند.

کاشت متراکم نیز می تواند یکی دیگر از دلایل عدم جوانه زنی بذر باشد. تراکم بیش از حد می تواند مشکلات تغذیه ای مختلفی ایجاد کند. مطمئن شوید که بذرهای کاشته شده پس از رشد با گیاهان نزدیک خود رقابت نمی کنند.

۳ عامل کلیدی در جوانه زدن بذرها را در مقالات فردین کشت بخوانید.

دمای خاک

زمان کاشت یکی از کلیدی ترین عوامل برای موفقیت در جوانه زنی بذر است. مراقب باشید که در زمان کاشت دمای خاک خیلی سرد نباشد. سعی کنید در هنگام کاشت دمای خاک بالای 15 درجه سانتیگراد باشد، زیرا اکثر بذرها برای جوانه زدن به گرما نیاز دارند. علاوه بر این دمای خاک نباید خیلی گرم باشد در غیر این صورت دانه ها پخته می شوند و در نتیجه پس از کاشت شما با عدم جوانه زنی بذر مواجه می شوید.

از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

بذرها جوانه زنی به خاک مرطوب نیاز دارند. خیس کردن خاک با آبیاری بیش از حد باعث کاهش اکسیژن لازم در خاک و پوسیدگی بذرها می شود. میزان آبیاری بسته به نوع بافت و زهکشی آن متغییر است. اما چیزی که برای جلوگیری از عدم جوانه زنی بذر اهمیت دارد این است که به اندازه کافی آبیاری کنید. طوریکه خاک اشباع نشده و خشک هم نباشد.

توصیه می کنیم در بسترهای مرتفع برای حفظ رطوبت در حد متوسط، زهکشی را بهبود بخشید.

عدم جوانه زنی بذر

آفات و بیماری ها

اگر بذرهای خود را در خارج از منزل کاشته اید، این احتمال وجود دارد که به عنوان غذایی برای پرندگان، موش ها و … تبدیل شوند که قادر به خوردن بذرها و دانه ها هستند.

پاتوژن ها ارگانیسم های بیماری زا هستند که اغلب روی بذرها یا درون آن وجود دارند. این پاتوژن ها می توانند بذر یا نشا را از بین ببرند. با این حال، بسیاری از بذور تحت تیمار شیمیایی با قارچ کش ها و حشره کش ها قرار می گیرند تا از آنها در برابر هر گونه حمله بیماری محافظت شود و احتمال عدم جوانه زنی بذر کاهش یابد.

اما تیمار بذر به طور کامل منجر به از بین رفتن پاتوژن ها نمی شود، بلکه فقط احتمال آسیب را کاهش می دهد. برای مثال رطوبت بیش از حد محیطی مطلوب برای قارچ های پاتوژن است که به راحتی باعث از بین رفتن و پوسیدگی بذر می شوند.

تکنولوژیهای نوظهور برای بهبود جوانه زنی بذر و کنترل بیماری ها را در مقالات فردین کشت بخوانید.

با اینکه هر روز یک روز جدید در باغبانی است، اما شروع موقیت آمیز و جوانه زدن اغلب بذرها باعث بیشتر شدن انگیزه شما برای ادامه کار می شود. با رعایت نکات گفته شده در این مطلب می توانید تا حد زیادی از مشکل عدم جوانه زنی بذر جلوگیری کنید. نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه ها با فردین کشت در میان بگذارید.