مقالات تخصصی

6 دلیل اصلی خشک شدن گیاهان آپارتمانی

خشک شدن گیاهان آپارتمانی

حقیقت این است که زنده نگه داشتن گیاه در یک گلدان کوچک برای سالها و سالها غیرطبیعی است. در طبیعت، گیاهان یک سیستم اکولوژیکی کامل دارند. آنها می توانند رطوبت و مواد مغذی بی پایانی را از زمین بگیرند، در مناطقی رشد کنند که شرایط نوری برای آنها ایده آل است، و نیازی به یک انسان ندارند که آنها را آبیاری کند. مادر طبیعت از آن مراقبت می کند. در ادامه دلایل اصلی خشک شدن گیاهان آپارتمانی را برای شما شرح می دهیم.

6 دلیل اصلی خشک شدن گیاهان آپارتمانی

هنگامی که گیاهان در گلخانه رشد می کنند، در بهترین شرایط رشد می کنند که باعث رشد سریع آنها می شود. نور بدون مانع از همه جهات، آب مناسب و کود. از آنجایی که شرایط نور بسیار ایده آل است، گیاهان به سرعت فتوسنتز می کنند. به همین دلیل، آنها نیاز به آبیاری مداوم دارند. پس از اینکه گیاه از گلخانه به خانه می آورید، ناگهان در معرض شرایط نامناسب (معروف به تاریکی) قرار می گیرد. زمانی که گیاه را به خانه می آورید، هفته ها در شوک به سر می برد و ممکن است قبل از اینکه فرصتی برای نشان دادن ریزه های مراقبت از گیاه خود داشته باشید، علائم پژمردگی را نشان دهند.

اما با درک اولیه از نور، آب و خاک، می توانید گیاهان خود را به مسیر درست برگردانید و آنها را برای مدت طولانی در داخل خانه رشد دهید.

1. گیاهان به دلیل بی توجهی می میرند.

گاهی اوقات فراموش می کنید گیاهان خود را آبیاری کنید. همه ما انجام می دهیم. نکته اینجاست که بیشتر گیاهان هفته ای یک بار به آب نیاز دارند. برخی از گونه ها اگر آبیاری را حذف کنید از بین می روند.

استثناهای زیادی برای این قاعده وجود دارد. برای مثال، اگر یک کاکتوس 1.5 متری دارید، می‌توانید ماه‌ها بدون آبیاری آن را رها کنید. اما به عنوان یک قاعده کلی، بیشتر گیاهان می خواهند حداقل هفته ای یک بار بررسی شوند. مسئولیت پذیر بودن به این معنی نیست که گل های شما باید تمام وقت آزاد شما را بگیرد.

خشک شدن گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن گیاهان به په صورتی است؟

2. روش های آبیاری نامناسب

آبیاری بیش از حد:

آبیاری بیش از حد یکی از دلایل اصلی از بین رفتن گیاهان آپارتمانی است. از آنجایی که شرایط روشنایی در خانه هرگز به خوبی گلخانه نیست، گیاه به کندی فتوسنتز می کند. وقتی به طور مداوم آبیاری می کنید، گیاه فرصت جذب آب از طریق برگ ها را ندارد. این به راحتی می تواند منجر به پوسیدگی ریشه، کپک، زرد شدن برگ ها، باکتری ها یا حشرات شود.

اگر فراموش می کنید گیاهی را آبیاری کنید، از گلدان های سفالی خودداری کنید و به جای آن از گلدان های چینی یا پلاستیکی استفاده کنید. گلدان های سفالی اجازه می دهند تا آب علاوه بر رویه از کناره های گلدان نیز تبخیر شود، بنابراین خیلی سریعتر خشک می شوند.

گلدان‌هایی با سوراخ‌های زهکشی متعدد در پایین:

بسیاری از مردم فکر می کنند این گلدان ها برای گیاهانشان مضر است و به محض رسیدن به خانه آنها را در گلدان های تزئینی (بدون سوراخ زهکشی در پایین) قرار می دهند. وقتی گلدان ها زهکشی ندارند، پس از آبیاری، آب جایی برای خارج شدن ندارد. این کار باعث کاهش اکسیژن رسانی ریشه و در نتیجه سلامت کلی ریشه را به خطر می اندازد. مگر اینکه حرفه ای باشید، همیشه یک سوراخ زهکشی در گلدان خود داشته باشید.

اینکه گیاهان شما چقدر نور می گیرند، تعیین کننده اصلی سرعت جذب رطوبت در خاک است. قبل از آبیاری باید رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر 3 سانتی متر بالای خاک از آخرین آبیاری شما هنوز مرطوب است، احتمالاً برای آبیاری آماده نیست و ممکن است بیش از حد آبیاری شده باشد. هیچ گیاهی دوست ندارد برای مدت طولانی خیس بماند. برخی دوست دارند همیشه مرطوب باشند، کاملا خشک شوند یا در نیمه بین دو آبیاری خشک شوند. بهترین قانون سرانگشتی؟ انگشت خود را در خاک قرار دهید تا سطح رطوبت را ارزیابی کنید.

چرا برگ گیاهان آپارتمانی می ریزد؟ را با یک کلیک بخوانید.

 آب سرد منجمد و خشک شدن گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای آبیاری احتیاج به آب با دمای اتاق دارند. اگر از آب سرد یخ زده استفاده کنید، می تواند به ریشه ها شوک وارد کند. یک ترفند خوب این است که یک شب قبل از آبیاری، ظرف آبیاری خود را پر کنید.

اشباع نشدن یکنواخت خاک:

برای حفظ جریان هوا در خاک و اطراف ریشه ها و پاکسازی کلر یا باکتری های تجمع یافته، آبیاری یکنواخت خاک بسیار مهم است. این کار را می توان با آبیاری گیاه از بالا، ریختن آب به آرامی روی هر اینچ مربع انجام داد. یا اگر گلدان شما سوراخ زهکشی دارد (که باید باشد)، می توانید کاسه بزرگتری را پر از آب کنید و گلدان را داخل آن قرار دهید. این گیاه از طریق سوراخ های گلدان آب را از ته می مکد. اگر بعد از یک ساعت یا بیشتر در ظرف آب باقی ماند،  باقی مانده ها را بیرون بریزید تا ریشه ها برای مدت طولانی در آب نمانند.

3. نور کافی نیست

نور مستقیم خورشید در واقع صدها برابر روشن‌تر از نور محیط در یک اتاق با نور مصنوعی است، اما چشم انسان به طرز شگفت‌انگیزی تطبیق‌پذیر است و باعث می‌شود تغییرات در سطوح نور کوچک به نظر برسد. ممکن است متوجه نباشید که نقطه گیاه شما به اندازه کافی روشن نیست.

اکثر گیاهان به نور مستقیم یا روشن غیر مستقیم نیاز دارند. کاکتوس ها و ساکولنت ها گیاهان بیابانی هستند و نور مستقیم را دوست دارند. این به این معنی است که هیچ چیزی نباید منبع نور را پنهان کند، احتمالا در یک پنجره رو به جنوب یا غرب کاملا آفتاب می گیرند. (نور مستقیم خورشید حداقل به مدت شش ساعت در روز).

گیاهان گرمسیری معمولا نور روشن و غیر مستقیم را دوست دارند. این بدان معنی است که گیاهان در یک اتاق نورگیر هستند اما پرتوهای نور فیلتر می شوند. به عنوان مثال، هنگامی که یک گیاه گرمسیری در گلخانه در حال رشد است، یک پارچه شفاف وجود دارد که سقف گلخانه را برای محافظت از آنها می پوشاند.

اگر یک اتاق به خصوص تاریک دارید و گیاه به نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد، هرگز در آن فضا رشد نمی کند

گیاهانی که به نور بیشتری نیاز دارند، لاغر، شل، رنگ پریده یا می ریزند و در نهایت می میرند. اگر در حال رشد است اما برگ های جدید کم رنگ و ضعیف است، احتمالاً نور کافی دریافت نمی کند.

راه حل ها:

گیاهانی را انتخاب کنید که بیشتر به عنوان گیاهان آپارتمانی برگی فروخته می شوند. بیشتر آنها به آهستگی در زیر یک تاج جنگل بارانی ضخیم استوایی رشد می کنند. آنها می توانند از تاریکی نسبی یک اتاق نشیمن جان سالم به در ببرند و به خوبی رشد کنند.

اگر به نظر می رسد که گیاه شما به نور بیشتری نیاز دارد، آن را به مکان پر نوری منتقل کنید. پرده ها را باز نگه دارید!  نورگیرها یا پنجره های رو به جنوب بهترین نور را برای گیاهن فراهم می کنند. به دنبال آن، پنجره های رو به غرب و سپس پنجره های رو به شرق در اولویت قرار می گیرند. (پنجره های رو به غرب بهتر از شرقی هستند زیرا آسمان در بعد از ظهر کمتر ابری است.) پنجره های رو به شمال کمترین نور را دارند.

گیاهان را تا حد امکان به‌ندرت جابه‌جا کنید تا برگ‌های آن‌ها بتوانند خود را به سمت نور هدایت کنند. اگر گیاهان را دوباره جابجا کنید یا بچرخانید، ممکن است برگ‌های مسن‌تر از بین بروند و گیاه مجبور شود برگ‌های جدیدی که رو به نور هستند تولید کند.

4. کود زیاد و رابطه آن با خشک شدن گیاهان آپارتمانی

 

کوددهی زیاد

اکوسیستم ها وقتی برگ ها و شاخه های مرده پوسیده می شوند، مواد مغذی را بازیافت می کنند. برگ‌های مرده گیاه آپارتمانی دور ریخته می‌شود، بنابراین کود جایگزین چیزی می‌شود که از دست رفته است. اما بیشتر مردم گیاهان خود را بیش از حد کود می‌دهند و ریشه‌ها را می‌سوزانند. گیاهان آپارتمانی همچنین می توانند با گذشت زمان بیش از حد بارور شوند زیرا آب تبخیر می شود و مواد جامد را باقی می گذارد.

گیاهی که بیش از حد بارور شده می تواند پژمرده شود، حتی زمانی که آبیاری می شود، برگ ها ممکن است نرم شوند و نوک برگ ها قهوه ای شود.

چگونگی استفاده از نمک اپسوم در گیاهان آپارتمانی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

راه حل ها:

بیشتر خاک های گلدانی با مقدار زیادی مواد آلی یا کود اضافه شده هستند و برای مدت طولانی به کود اضافی نیاز ندارند. دستورالعمل های روی بسته کود را به دقت دنبال کنید و در صورت شک کمتر از مقدار توصیه شده استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کودی که استفاده می کنید برای گیاهان آپارتمانی مناسب است.

کودهای جامد یا آهسته رهش را انتخاب کنید.

5. گیاه شما پوسیدگی ریشه دارد.

خشک شدن گیاهان آپارتمانی و پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه، زوال ریشه های گیاه، برای گیاهان شما ویرانگر است. پوسیدگی ریشه زمانی اتفاق می‌افتد که آب در کف گلدان کاشت شما جمع می‌شود، بنابراین ریشه‌ها نمی‌توانند اکسیژن دریافت کنند و اساسا گیاهان شما را غرق می‌کند. اگر گیاهان آپارتمانی شما در گلدانی بدون سوراخ زهکشی کاشته شوند، اگر خاک به اندازه کافی زهکشی کافی نداشته باشد، یا اگر گیاهان خود را زیاد آبیاری کنید، ممکن است اتفاق بیفتد.

چگونه می توان فهمید که گیاه شما پوسیدگی ریشه دارد؟

اگر متوجه ساقه‌های موزون روی گیاه و برگ‌های آویزان غمگین، اغلب با لکه‌های تیره شدید، ممکن است گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه شود.  توصیه می کنیم که گیاه خود را از گلدان بیرون بکشید تا ریشه ها را بررسی کنید. اگر آنها لزج هستند و در اثر لمس از هم جدا می شوند، ریشه های گیاه آپارتمانی شما پوسیده است.

آیا گیاه دارای پوسیدگی ریشه را می توان نجات داد؟

بله، اگر به موقع تشخیص داده شود. ابتدا ریشه های پوسیده را بردارید، سپس ریشه های سالم باقی مانده را با الکل رقیق شده اسپری کنید تا از گسترش پوسیدگی بکاهید. هنگام کاشت مجدد، از گلدان با زهکش و خاک با زهکشی خوب استفاده کنید.

چگونه از پوسیدگی ریشه و خشک شدن گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنیم؟

ابتدا مطمئن شوید که گلدان های شما دارای زهکشی مناسب هستند. سپس گیاهان خود را فقط زمانی آبیاری کنید که به آب نیاز دارند. یک قانون کلی خوب این است که قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا 3 سانتی متر بالای خاک خشک شود.

6. تحقیق در مورد نیازهای گیاهان آپارتمانی 

هر گیاهی برای زنده ماندن به آب، نور، هوا و خاک نیاز دارد. نیازهای هر گیاه از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است. در حالی که این مقاله به منظور ارائه دلایل اصلی از بین رفتن گیاهان آپارتمانی شما نوشته شده است، تا بتوانید عیب یابی کنید، مهم است که خودتان تحقیق کنید تا بفهمید گیاه شما چه چیزی را دوست دارد. نور کم می خواهد یا نور مستقیم؟ آیا ترجیح می دهد بین دو آبیاری خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند یا کاملاً خشک شود؟

مشکلات و مقالات متعددی درباره گیاهان آپارتمانی را در مقالات فردین کشت می توانید مطالعه کنید.

نوشته های مشابه