عمومی

تمام نکات لازم برای کوددهی بنسای

کوددهی بونسای

کوددهی بونسای در طول فصل برای بقا و رشد این گیاه بسیار مهم است. درختان معمولاً قادرند سیستم ریشه خود را در جستجوی مواد مغذی گسترش دهند، اما از آنجایی که بونسای در گلدان‌های نسبتا کوچکی که در آن کاشته می‌شوند، محدود هستند و  به کوددهی مناسب برای دریافت مواد غذایی خاک نیاز دارند.

نکات مهم درباره کوددهی بونسای

اجزای اصلی کود برای بونسای

سه عنصر اساسی در هر کود وجود دارد. نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) نیتروژن باعث افزایش رشد برگ ها و ساقه ها یا رشد بالای سطح زمین می شود. فسفر به رشد سالم ریشه و رشد میوه ها و گل ها کمک می کند. پتاسیم سلامت کلی گیاه را افزایش می دهد. پرورش دهندگان اغلب از نسبت های مختلف NPK برای درختان مختلف و در زمان های مختلف سال استفاده می کنند. با این حال، کارشناسان استفاده از نسبت NPK یکسان را در طول چرخه رشد بونسای توصیه می کنند. جدا از سه عنصر درشت مغذی (NPK)، سایر کودها می توانند شامل طیف وسیعی از ریز مغذی ها مانند آهن، منگنز، بور، مولیبدن، روی و مس باشند.

چه زمانی باید کود مصرف کنیم؟

کوددهی بنسای

شما عزیزان می توانید بذر درخت افرا سبز بن سای ر از سایت فردین کشت خریداری نمایید.

تغذیه منظم برای یک درخت بونسای سالم مهم است، اما دفعات آن با فصل تغییر می کند. به طور کلی، درختان باید از اوایل بهار تا پاییز بارور شوند و برخی از گونه‌ها نیاز به تغذیه متناوب در طول ماه‌های بدون رشد دارند.

بیشتر درختان بونسای باید در طول فصل رشد تغذیه شوند. اوایل بهار تا اواسط پاییز درختان مسن تر و بالغ اغلب کودهی می شوند، بسته به گونه، زمان سال، مرحله رشد و سلامت درخت. درختان را می توان در تمام طول سال کود داد.

کدام کود را برای کوددهی بونسای انتخاب کنیم؟

کود مایع و جامد

کوددهی بونسای به دو صورت مایع و جامد صورت می گیرد. بهترین کود برای درختان بونسای حاوی سه ماده مغذی بزرگ است، اگرچه کود مایع و جامد هر کدام مزایای خاص خود را دارند:

کود مایع: کود مایع روشی سریع برای تامین مواد مغذی است. با این حال، کود مایع با هر بار آبیاری از خاک خارج می شود، بنابراین هنگام استفاده از کود مایع به یک برنامه منظم پایبند باشید.

کود جامد: که به کود دانه ای نیز معروف است، کود جامد در لایه سطحی خاک پخش می شود. به صورت آهسته رهش در طول زمان در خاک پخش می شود و نیاز به نگهداری کمتری دارد، اما خطر سوزاندن ریشه گیاه با کودهای جامد بسیار بیشتر است و دانستن اینکه چه زمانی باید کود آهسته رهش خود را مجدداً استفاده کنید دشوارتر است.

کود آلی برای کوددهی بونسای

کوددهی برای بنسای

کودهای آلی و مصنوعی مواد مغذی مورد نیاز بونسای شما را برای رشد فراهم می کنند. کود آلی از منابع طبیعی مانند کود دامی، ماهی یا جلبک دریایی به دست می آید. کودهای مصنوعی فرموله شیمیایی هستند.

شما عزیزان می توانید بذر درختچه های زینتی مانند بذر نخل فونیکس یا نخل ققنوس فینیکس، بذر درخت اکالیپتوس، بذر درختچه ناترک استرالیایی و بذر پیچک گل اناری سوئیسی را از سایت فردین کشت خریداری نمایید.

کودهای بدون اوره

برای پرورش دهندگانی که تصمیم به استفاده از کود مصنوعی برای کوددهی بونسای دارند، توصیه می کنیم از محصولات حاوی اوره، یک ماده شیمیایی مصنوعی که به طور گسترده در کودها برای برطرف کردن نیتروژن استفاده می شود، اجتناب کنند. اوره به دلیل سطوح بالای نیتروژن می تواند برای درختان ظریف بونسای که در خاک محدود رشد می کنند مضر باشد.

مهم است که کود مناسب برای گیاهان بونسای خود را انتخاب کنید و مقادیر مناسب را اعمال کنید. برای بونسای در فضای باز توصیه می کنیم از کودهای حاوی نیتروژن نسبتا بالا مانند NPK 10:6:6 استفاده کنید. در بهار و تابستان، کود متعادل‌تری مانند NPK 6:6:6 و برای پاییز کود کم نیتروژن دار مانند NPK 3:6:6 استفاده کنید است.  بیشتر کارشناسان ترجیح می دهند از کودهای متعادل تری در طول فصل رشد استفاده کنند و به آرامی میزان مصرف را در پایان فصل رشد کاهش دهند.

برای استفاده از نسبت‌های مختلف NPK، چند استثنا وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد. استفاده از کودی با فسفر بالا مانند NPK 6:10:6 می تواند به رشد گلدهی درخت بونسای کمک کند. استفاده از کود با محتوای نیتروژن کمی کمتر یا کاهش مقدار کود مصرفی می تواند برای بونسای های مسن تر یا بالغ تر مفید باشد. کوددهی برای بونسای مانند کوددهی دیگر درختان  است. انواع مختلفی از کودهای مایع، جامد، مصنوعی و آلی وجود دارد. چه نوع کودی برای کوددهی بونسای استفاده می کنید، مهم نیست، اما باید مطمئن شوید که دستورالعمل های را همانطور که روی بسته بندی محصول ذکر شده است، به دقت انجام دهید.

مقدار مصرف کود

بونسای

خاک، نوع و عمق گلدان بونسای تا حد زیادی مقدار کوددهی بونسای را تغییر می دهد. مقدار مناسب کود همیشه حاوی نیتروژن، اسید فسفر و پتاس (نمک‌های حاوی پتاسیم به صورت مایع) است تا به گیاهان بونسای اجازه دهد عناصر اصلی مورد نیاز برای رشد و نمو را دریافت کنند. کلات، آهن را به ماده دیگری، معمولاً یک اسید آمینه متصل می کند تا ریشه گیاه بتواند به راحتی آهن را جذب کند. غشای سلولی گیاهان بیشتر پذیرای اسید آمینه است، بنابراین کلات شدن به آهن اجازه می دهد تا در جایی که به آن نیاز است وارد سلول شود.

مقدار کودی که برای کوددهی بونسای استفاده می کنید و دفعات استفاده از آن می تواند بسته به کودی که خریداری می کنید متفاوت باشد. دستورالعمل های ذکر شده روی بسته بندی کود خود را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که بونسای خود را به درستی تغذیه می کنید. مطمئن شوید که بونسای شما در خاک بونسای مناسب و با زهکشی مناسب کاشته شده است تا از تجمع نمک جلوگیری کنید.

چه زمانی نباید بونسای را کوددهی کنید؟

هرگز درختی را که تحت استرس است کود ندهید. استرسدر این مورد کن است درختی است که بیمار است، به تازگی گلکاری شده یا نیاز به آبیاری دارد (همیشه درخت خود را قبل از تغذیه آبیاری کنید). در صورت تعویض گلدان، حداقل یک ماه صبر کنید تا درخت شما دوباره استقرار یابد و سپس کود را مجدداً استفاده کنید.

آیا می توانیم بونسای خود را بیش از حد تغذیه کنیم؟

کوددهی بنسای

شما عزیزان می توانید بذر درخت رژ لب بونسای تایلندی را از سایت فردین کشت خریداری کنید.

کوددهی بونسای اگر بیش از حد باشد به ریشه های درخت شما آسیب می رساند و علائم استفاده بیش از حد از کودها در سایر قسمت های درخت شما ظاهر می شود. علائم تغذیه بیش از حد عبارتند از:

زرد شدن یا مرگ شاخ و برگ

یک لایه از کود روی خاک سطحی دیده می شود.

رشد کند یا برگ هایی که زود می ریزند.

اگر مشکوک هستید که بونسای خود را بیش از حد تغذیه کرده اید، کودهای روی خاک را برارید و ریشه های گیاه را با آب بشویید. شاخ و برگ های آسیب دیده را کوتاه کنید و حداقل یک ماه صبر کنید و بعد کوددهی بونسای را مجددا شروع کنید.

یک برنامه برای کوددهی بونسای داشته باشید.

جدای از استفاده از نوع کود مناسب برای گیاهان خود، باید یک برنامه غذایی مناسب برای کوددهی بونسای نیز تهیه کنید. برنامه تغذیه گیاهان شما به آبیاری و تعویض گلدان نیاز دارند. ایجاد یک برنامه برای همه چیز به شما کمک می کند تا رشد و توسعه بونسای خود را در طول سالها حفظ کنید.

مراقبت های بعد از کوددهی بونسای

پس از اینکه گیاهان شما تغذیه روزانه، هفتگی یا ماهانه خود را دریافت کردند، زمانی را برای بررسی پیشرفت گیاهان خود اختصاص دهید. آیا کود مایع در آب به راحتی جذب می شد؟ بعد از یک یا دو روز، آیا تغییرات قابل توجهی در ظاهر گیاهان شما ایجاد شد؟ آیا متوجه ریزش برگ ها بیش از حد معمول شده اید؟ آیا تغییر رنگ در برگ های گیاه شما وجود دارد؟ مراقبت از گیاه پس از تغذیه می تواند به برخی مشکلات مربوط به فرمول تغذیه ای که استفاده می کنید، هر بیماری یا آفت و موارد دیگر کمک کند.

شا عزیزان و علاقمندان به بونسای می توانید مطالب دیگری نیز در ویکی پدیا مطالعه کنید.