عمومی

خواص گیاه گشنیز

گشنیز یکی از خوش عطرترین گیاهان در سراسر جهان محسوب می‌شود و همچنین از پرطرفدارترین طعم‌دهنده‌ها در آسیا نیز می‌باشد. این گیاه که در نظر اول شبیه جعفری است، گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است. از این گیاه به طور عمده به عنوان چاشنی یا ادویه استفاده می‌شود. برگ‌ها، دانه‌ها و ساقه این گیاه خوراکی هستند و هر دو از مزایای سلامتی بسیاری برخوردار هستند. اگر دوست دارید با خواص گشنیز آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خواص گشنیز 

۱- دفع فلزات

آرسنیک، کادمیوم، آلومینیوم، سرب و جیوه می‌توانند در بافت‌های بدن ما جای گیرند. که این امر می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، عدم تعادل هورمونی، ناآرامی، بهم ریختگی و بسیاری دیگر از مشکلات شود. گشنیز که شناخته شده به عنوان علمی “Coriandrum sativum” می‌باشد، نشان داده که می‌تواند این فلزات سمی را از بافت‌ها جدا کرده و آن‌ها را از بدن خارج کند.

۲- محافظت در برابر استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو با مجموعه گسترده‌ای از بیماری‌های دژنراتیو، از جمله برخی از انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، آرتریت، بیماری آلزایمر، دژنراسیون ماکولا و بیماری‌های دیگر در ارتباط است. خواص آنتی اکسیدانی قوی این گیاه، در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند.

۳- کاهش میزان قند خون

طی مطالعات انجام شده، به نظر می‌رسد که برگ و ساقه گشنیز به کاهش سطح قند خون کمک می‌کنند. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی نشان داد که وقتی دیابت تشخیص داده می‌شود، این گیاه به پشتیبانی از عملکرد کبد سالم و تعادل قند خون در بیماران کمک خواهد کرد.

۴- پشتیبانی از سلامت قلب از خواص گشنیز

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند با کاهش چندین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی موجب ارتقای سلامت قلب شود. در واقع، نتایج مطالعات یک حیوانی نشان داد که گشنیز سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در بدن می‌شود. مطالعه دیگری که در سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی منتشر شده است نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها و مواد مغذی محافظتی طبیعی که در این گیاه یافت می‌شوند می‌توانند به جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو که به طور خاص با آسیب‌های قلبی مرتبط هستند، کمک کنند.

۵- جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند به عفونت‌های دستگاه ادراری، از جمله رشد باکتری، ژنتیک و دیابت منجر شود. ترکیبات آنتی باکتریال گشنیز می‌تواند به طور بالقوه باعث شود که دستگاه ادراری سالم و دور از خطر باکتری‌های ناسالم بماند. علاوه بر این، در صورت ابتلا به UTI (عفونت مجاری ادراری)، دانه‌های گشنیز در از بین بردن علائم این بیماری مفید هستند.

۶- بهبود اختلالات گوارشی

از دیگر خواص گیاه گشنیز می‌توان به درمان تهوع، جلوگیری از التهاب، از بین بردن دل درد و سوزش سر دل و کاهش دردهای معده اشاره کرد. هم‌چنین با کمک به تولید آنزیم‌های گوارشی که باعث هضم مواد غذایی می‌شوند، در فرآیند هضم کمک می‌کند.

با برخی از خواص گشنیز آشنا شدید. گیاه هم‌چنین از مسمویت‌های غذایی جلوگیری می‌کند، هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، از سرطان روده پیشگیری می‌کند و رطوبت پوست را تامین می‌کند. امیدوارم خواندن این مطلب برای‌تان مفید واقع شده باشد. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.  

در مقاله دیگری طریقه کاشت این سبزی ارزشمند را برای شما عزیزان توضیح دادیم که امیدواریم بهره مند شوید.

 

 

نوشته های مشابه