عمومی

مزایای تکثیر گیاهان با بذر

تکثیر گیاهان با بذر

یکی از روش های متداول در تکثیر گیاهان و در برخی گونه ها تنها روش می باشد تکثیر با بذر بوده که در زمان کوتاهی گیاه مورد نظر به تعداد زیادی جمعیت گیاهی دست پیدا می کنیم. در این روش هزینه تولید بسیار کمتر از روش های غیر جنسی می باشد و انتقال بیماری های ویروسی به نسل بعد اتفاق نمی افتد.

برای بیماری های ویروسی گیاهان راه درمانی وجود ندارد و باید روش های پیشگیری دنبال شود که تکثیر با بذر یکی از روش هایی است که باعث عدم انتقال ویروس به نسل بعد می گردد . به دلیل اینکه ویروس به داخل بذر راه پیدا نمی کند مگر اینکه تحت شرایطی پوشش بذر به ویروس آلوده گردد.

 تکثیر گیاهان با بذر

در سلول های مریستمی گیاه ( سلول های رشد انتهایی : سلول های نوک ریشه، نوک ساقه و جوانه های جانبی) ویروس وارد نمی شود. در آلودگی با ویروس، ویروس باید به داخل سلول وارد شود و با DNA  درگیر شود. در سلول های مریستمی سرعت تکثیر به قدری زیاد است که ویروس با این سرعت قابل تکثیر نیست و از سلول های گیاهی جا می ماند و در سلول های گیاهی ویروس ها در فضای بین سلولی زندگی می کنند و به دلیل عدم وجود این فضاها در سلول های مریستمی ویروس جایی برای زندگی ندارد. بنابراین راه های تکثیر سلول های مریستمی و کشت بافت آن ها یکی از راه های مبارزه با انتقال ویروس می باشد.

از مزیت های دیگر تکثیر گیاهان با بذر کم هزینه تر و آسان تر از سایر روش ها می باشد.

به دلیل ایجاد تنوع جمعیتی گیاهان حاصله از بذر قدرت ماندگاری بیشتری از خود نشان می دهد. بذر اکثر درختان میوه به دلیل دگر گرده افشانی های زیاد ناخالص بوده و صفات جدیدی به نسل بعد منتقل می نمایند.

در روش تولید گیاهان با بذر گیاهان ریشه های پر قدرت تری تولید می کنند که در نتیجه پایه های قدرتمند تری برای پیوند زدن نیز می باشند. گیاهانی که ریشه های پر تری دارند مقاومت بهتر نسبت شرایط محیطی و همچنین جذب غذایی بهتری دارند.

مقاله خواب بذر و روش های شکستن آن نیز در سایت موجود می باشد که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.