عمومی

مقدار بذر مصرفی

مقدار بذر مصرفی

مقدار بذر مصرفی برحسب شرایط اقلیمی یا محیطی که بذر در آن کاشته می شود، متفاوت است. علاوه بر شرایط مناسب محیطی برای کاشت و جوانه زنی، شرایط استقرار و رشد و نمو هم در این زمینه مؤثر هستند. بدیهی است که هر چه شرایط مناسب تر باشد، امکان تولید بهتر و بیشتر فراهم بوده و می توان تعداد بوته بیشتری در مزرعه به عمل آورد.

شرایط محیطی تاثیرگذار در مقدار بذر مصرفی

بذر برای جوانه زنی نیاز به حرارت، رطوبت و تهویه مناسب دارد. اگر این شرایط در حد مناسب فراهم باشد بذرها به خوبی جوانه می زنند. اما اگر هریک از آنها به هر دلیل به خوبی فراهم نباشند، به همان نسبت جوانه زنی با مشکل مواجه خواهد شد. در این صورت باید بذر بیشتری مصرف کرد تا کاهش جوانه زنی جبران گردد. کمبود و زیادی آب یا رطوبت، خاک نامناسب، وجود آفات، سرما و یخبندان و… نمونه هایی از شرایط نامناسب برای جوانه زنی هستند.

جوانه های نورسته یا تازه سر از خاک درآورده برای زنده ماندن و ادامه رشد که به آن استقرار می گویند، به شرایط محیطی مناسب نیاز دارند. یک رگبار شدید یا تگرگ برق آسا هرچند کوتاه مدت می تواند بخش بزرگی از جوانه ها را نابود کند. خشکی یا عدم تأمین به موقع آب مورد نیاز گیاه همانند غرق آب شدن مزرعه (مثلاً در اثر بارندگی سیل آسا) و نیز حمله برخی از آفات مانند کرم طوقه بر، می توانند مانع از استقرار جوانه ها گردند

برای مقابله با تهدیدهایی که در منطقه رواج دارد دو راه اساسی وجود دارد:

الف) تغییر تاریخ کاشت برای فرار از خطر

ب) مقابله با خطر یا تعدیل اثرات آن

طی کردن مراحل اولیه رویش یا استقرار اولیه هر چند یک فرایند مهم و اساسی است اما به معنی تمام شدن خطرات یا تهدیدها برای گیاه نیست. در مراحل بعدی حتی تا زمان رسیدن ممکن است خطراتی چون حمله آفات، سرما، گرما، خشکی، پرآبی، بادهای گرم و سرد شدید، انواع بیماری ها و کمبودها و… گیاهان را تهدید می نماید. این عوامل ممکن است درصدی از گیاهان را نابود کند یا مقداری از توان آنها را کاهش دهد. جهت دستیابی به یک عملکرد قابل قبول و اطمینان بخش با توجه به تمامی عوامل تهدیدکننده یا محدود کننده (آب، نور و حاصلخیزی خاک) مقدار مصرف بذر را می بایست حساب شده و دقیق تنظیم نمود.

بذر بیبی بادمجان

واریته بیبی بادمجان ترشی بسیار زودرس و پربار بوده و بادمجان هایی تخم مرغی شکل و و کوچیک تولید می‌کند که با طعم بی نظیر و پوست نازک مناسب استفاده برای انواع ترشیست. برای خرید بذر کلیک کنید.

تنظیم مقدار بذر مصرفی

مثلاً مقدار بذر در کاشت دیم کمتر از مقدار مصرف بذر در روش کشت آبی است. زیرا مزارع دیم به دلیل رطوبت کم خاک و پایین بودن میزان حاصلخیزی خاک توانایی تأمین نیازهای غذایی و آبی تراکم زیاد گیاهان را ندارد.

پیش آگاهی از تهدید ها و فرصت های منطقه

مثلاً رودخانه فصلی چه زمانی و به چه مدتی در منطقه جریان دارد؟ کدام آفت یا عامل زیان آور و در چه زمانی بیشترین خسارت را وارد می سازد؟

نقش عوامل زراعی 

گیاهان را به روش های مختلفی می توان کشت و پرورش داد. این روش ها برحسب منطقه، نوع گیاه، رسم و عادت و همچنین دانش و تخصص کشاورزان و سایر عوامل، متفاوت است. برحسب نوع زراعت و روش کاشت، مقدار بذر مصرفی تغییر اساسی می کند. در روش بذرپاشی، مقدار مصرف بذر خیلی بیشتر از کاشت ردیفی است.

وقتی مزرعه اول آبیاری شود و سپس اقدام به کشت گردد (نم کاری)مقدار مصرف بذر کمتر از زمانی است که ابتدا کاشت صورت گیرد و سپس آبیاری گردد (خشکه کاری). زیرا در خشکه کاری ممکن است آب به تمام سطح زمین و تمام بذر ها به حد مناسب نرسد. همچنین در خشکه کاری به ویژه وقتی که آبیاری به صورت غرقابی انجام شود، خطر سله بستن وجود دارد.

زمانی که نیاز آبی گیاهان مورد کاشت فقط از طریق نزولات جوی یا بارندگی ها تأمین می شود (دیم کاری) میزان مصرف بذر خیلی کمتر از زمانی است که آب مورد نیاز به صورت آبیاری (فاریاب)، تأمین می گردد.

وقتی که بذرها پاشیده می شوند، چه به صورت دستی یا ماشینی، مصرف بذر خیلی بیشتر می شود، زیرا در این روش احتمال قرار نگرفتن بذر در عمق مناسب، شسته شدن یا جمع شدن توسط حشرات بسیار زیاد است.

برخی از گیاهان دو یا حتی چند منظوره هستند. در زراعت این گیاهان، مقدار مصرف بذر به هدف یا منظور کشاورز بستگی دارد. وقتی هدف کشاورز تولید علوفه باشد نسبت به زمانی که هدف او تولید دانه است، بذر بیشتری مصرف می نماید.

گاهی هدف از کاشت یک گیاه مثلاً لوبیا چشم بلبلی یا ماش، پوشش سطح زمین در یک مقطع زمانی است یا اینکه هدف پرورش گیاهان و زیر خاک کردن آنها (کودسبز)  است. در این هدف ها مصرف بذر به مراتب بیشتر است.

مقدار بذر توصیه شده برچه اساسی تعیین می شود؟

اساس تعیین مقدار بذر، به تعداد بوته مطلوب در واحد سطح مثلاً هکتار بستگی دارد. تعداد بوته در واحد سطح زمین را تراکم بوته گویند. حال پرسش اساسی این است که چه تعداد بوته در واحد سطح مطلوب است؟ در پاسخ باید گفت: تراکم مطلوب، تراکمی است که در آن رقابت بین گیاهی و رقابت درون گیاهی (برای استفاده از نور، آب، فضا و …) به حداقل برسد و حداکثر استفاده از نهاده های مصرفی و عوامل طبیعی صورت گیرد. به عبارت دیگر در تراکم مطلوب گیاهان کنار هم با یکدیگر برای استفاده عوامل مؤثر در رشد رقابت شدید نمی کنند (رقابت بین گیاهی). همچنین اندام های یک گیاه هم در رقابت شدید با یکدیگر (رقابت درون گیاهی) نیستند. اگر گیا هان با فاصله خیلی زیاد از همدیگر کاشته شوند، هیچ رقابتی بین آنها بروز نخواهد کرد اما بسیاری از عوامل مؤثر در رشد مثل آب، نور، مواد غذایی و… به هدر خواهد رفت. بنابراین می بایست بین این دو جنبه تعادل برقرار گردد. تراکم مطلوب نقطه ای است که در آن چنین تعادلی برقرار می شود.

برای مشاهده و خرید انواع پاکت بذرهای اورجینال، اینجا کلیک کنید.