عمومی

آیا گیاهان در روزهای ابری فتوسنتز می کنند؟

روزهای ابری و فتوسنتز

اگر سایه ابرها به شما احساس خوبی نمی دهند، می توانید همیشه در سمت آفتابی خیابان قدم بزنید. گیاهان باغ شما این قابلیت را ندارند. در حالی که ممکن است برای تقویت روحیه خود به خورشید نیاز داشته باشید، گیاهان برای رشد و شکوفایی به آن نیاز دارند، زیرا فرآیند فتوسنتز آنها به نور خورشید وابسته است. فتوسنتز فرآیندی است که در آن گیاهان انرژی مورد نیاز برای رشد خود را تولید کرده و درعین حال غذای ما را هم تولید می کنند. آیا ابرها بر فتوسنتز تأثیر می گذارند؟ آیا گیاهان در روزهای ابری و آفتابی رشد می کنند؟ برای آشنایی با تاثیر ابرها بر فتوسنتز، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ابرها و فتوسنتز

گیاهان خود را با فرآیندی شیمیایی به نام فتوسنتز تغذیه می کنند. آنها دی اکسید کربن، آب و نور خورشید را با هم ترکیب کرده و از این ترکیب، غذای مورد نیاز برای رشد خود را می سازند. محصول جانبی فتوسنتز، اکسیژن آزاد شده توسط گیاهان است که انسان و حیوانات برای تنفس به آن نیاز دارند. از آنجایی که نور خورشید یکی از سه عنصر ضروری برای فتوسنتز است، ممکن است در مورد تاثیر ابرها بر فتوسنتز سوالاتی داشته باشید. آیا ابرها بر فتوسنتز تأثیر می گذارند؟ پاسخ این سوال ساده این است: بله.

آیا گیاهان در روزهای ابری رشد می کنند؟

روزهای ابری فتوسنتز

جالب است بدانیم روزهای ابری چگونه روی گیاهان تأثیر می گذارد. برای انجام فتوسنتز که گیاه را قادر می سازد آب و دی اکسید کربن را به قند تبدیل کند، گیاه به شدت نور خورشید نیاز دارد. بنابراین، چگونه ابرها بر فتوسنتز تأثیر می گذارند؟ از آنجایی که ابرها جلوی نور خورشید را می گیرند، بر روند رشد گیاهان روی زمین و گیاهان آبزی تأثیر می گذارند.

فتوسنتز زمانی که طول روز در زمستان کمتر است و روزهای ابری زیاد است محدود می شود. فتوسنتز گیاهان آبزی نیز می تواند توسط مواد موجود در آب محدود شود. ذرات معلق خاک رس، سیلت یا جلبک های شناور آزاد می توانند تولید قند مورد نیاز برای رشد را برای گیاهان دشوار کنند یک گیاه به نور خورشید نیاز دارد، بله، اما برگ ها نیز باید آب خود را نگه دارند. این معضل یک گیاه است که تعادل بین فتوسنتر و تنفس سلولی را ایجاد کند.

 برای انجام فتوسنتز، باید روزنه های روی برگ های آنها را باز کند تا بتواند دی اکسید کربن را جذب کند. با این حال، روزنه های باز اجازه می دهد تا آب موجود در برگ ها تبخیر شود. هنگامی که یک گیاه در یک روز آفتابی در حال فتوسنتز است، روزنه های آن کاملا باز است. بخار آب زیادی را از طریق روزنه های باز از دست می دهد. اگر روزنه ها را ببندد تا از هدر رفتن آب جلوگیری کند، فتوسنتز به دلیل کمبود دی اکسید کربن متوقف می شود. میزان تعرق و از دست دادن آب بسته به دمای هوا، رطوبت، باد و میزان سطح برگ تغییر می کند.

آیا گیاهان بدون اکسیژن زنده می مانند؟ این مطلب جالب و علمی را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

ابرها چه تاثیر بر فتوسنتز دارند؟

فتوسنتز در یک روز ابری

این یک واقعیت است که نور خورشید برای گیاهان برای تهیه غذا و انرژی مورد نیاز برای رشد و گلدهی ضروری است. اگر اینطور است، پس گیاهان چگونه در یک روز ابری غذا درست می کنند؟ آیا روزهای ابری روی گلدهی گیاهان تأثیر می گذارد؟

پاسخ بله است. روزهای ابری بر گلدهی و فتوسنتز گیاهان آبزی و خشکی تأثیر می گذارد. گیاهان برای تولید غذا به نور خورشید نیاز دارند، اما به دلیل وجود مقدار کافی نور خورشید که از میان ابرها عبور می کند، می توانند غذا را حتی زمانی که روزها ابری است نیز تهیه کنند، که برای گیاهان برای انجام فتوسنتز کافی است.

روزهای ابری سرعت رشد گیاهان را کاهش می دهد زیرا سرعت تعرق را کاهش می دهد. در تعرق، گیاهان با استفاده از فشار اسمزی، مواد مغذی را از ریشه به سمت اندام‌های هوایی منتقل می‌کنند. بنابراین، سرعت رشد کند می‌شود، زیرا گیاهان نمی‌توانند مواد غذایی را به سلول‌های خود منتقل کنند و در روزهای ابری به دلیل سرما نمی‌توانند انرژی جدیدی تولید کنند.

بدون نور خورشید، گیاهان قادر به تبدیل مواد مغذی و دی اکسید کربن به انرژی از طریق فرآیند فتوسنتز نیستند. در روزهای ابری، انرژی بسیار کمتری برای رشد و شکوفه دادن تولید می کنند. علاوه بر این، سیستم گردش مواد مغذی گیاهان در هوای خنک کند می شود.

سرعت فتوسنتز در روزهای ابری چگونه است؟

سرعت فتوسنتز

تاثیر ابرها بر فتوسنتز به این صورت است که سرعت فتوسنتر در این روزها کاهش می یابد، زیرا نور خورشید برای فتوسنتز ضروری است. در یک روز ابری، نور خورشید کمتر خواهد بود. علاوه بر این به دلیل عدم بارندگی در منطقه سرعت فتوسنتز کاهش می یابد. زیرا آب یکی از مواد خام مورد نیاز گیاه برای فتوسنتز است.

تاثیر دما در فتوسنتز و سرعت تولید محصول را در مقالات فردین کشت بخوانید.

آیا اگر یک هفته ابری و بارانی باشد گیاه از بین می رود؟

خیر. اگر یک هفته به طور مداوم نور خورشید وجود نداشته باشد، گیاهان نمی میرند. نور در درجه اول برای فتوسنتز یعنی برای تولید غذا توسط گیاهان مورد نیاز است. بنابراین اگر نور خورشید وجود نداشته باشد، گیاهان ابتدا سعی می کنند منبع نور پیدا کنند. در شرایط ابری، برگها سریعتر از ریشه رشد می کنند. هنگامی که هوا آفتابی می شود، ریشه‌ها برای مدت کوتاهی قادر به تامین آب کافی برای حمایت از برگ‌های جدید نیستند، تا زمانی که رشد ریشه افزایش یابد. این اتفاق معمولاً فقط چند روز طول می کشد و تا زمانی که این پژمردگی را به عنوان نیاز به آب اشتباه نگیرید، خود به خود بهبود می یابد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به فتوسنتز مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه