آموزش کاشت و پرورش

آبیاری قطره ای چند وقت یکبار و چه مدت باید اجرا شود؟

آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای کارآمدترین راه برای رساندن آب به جایی که باید باشد و همچنین کاهش رواناب است. با این حال چقدر باید با آبیاری قطره ای آبیاری کرد؟ بستگی به این دارد که آیا درختان، درختچه ها، یکساله یا چند ساله را آبیاری می کنید. همچنین در نظر بگیرید که آیا آنها گیاه بومی هستند که به آب کمتری نیاز دارند یا نه؟

آبیاری گیاهان با آبیاری قطره ای

هنگامی که سیستم شما راه اندازی شد، می توانید از این دستورالعمل های کلی برای آبیاری گیاهان جدید خود استفاده کنید. همیشه خاک را بررسی کنید تا ببینید آیا به اندازه کافی آبیاری می کنید یا بیش از حد آبیاری کرده اید. اغلب این سوال مطرح می شود که “چند وقت یکبار باید آبیاری قطره ای را اجرا کنم؟”

تازه واردان در آبیاری قطره ای اغلب بیش از حد آب به گیاهان خود می دهند. به طور معمول سیستم های آبیاری قطره ای برای اجرا یک ساعت در هفته تنظیم می شوند. گیاهانی که نیاز به خاک مرطوب دارند ممکن است به آبیاری دو بار در هفته نیاز داشته باشند.

خاک های متخلخل مانند خاک های شنی نیز به آبیاری مکرر نیاز دارند، زیرا آب به سرعت در خاک جریان می یابد. گیاهان بومی که آب کمتری مصرف می کنند، ممکن است فقط هر دو هفته یکبار نیاز به آبیاری داشته باشند.

آبیاری عمیق چیست؟ این مطلب را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

چه مدت باید سیستم آبیاری قطره ای را اجرا کنید؟

آبیاری قطره ای

 

در واقع هیچ قانون مشخصی در مورد مدت زمان آبیاری با استفاده از آبیاری قطره ای وجود ندارد. این واقعا یک روش حدس و بررسی است. دو راه وجود دارد.

اولین گزینه این است که سیستم خود را به مدت 30 دقیقه روشن کنید. پس از 30 دقیقه خاک اطراف گیاهان خود را حفر کنید و به عملکرد مویرگی خاک نگاهی بیندازید. اگر از نتایج راضی نیستید، 45 دقیقه صبر کنید و با افزایش زمان اجرا سیستم خود را تکرار کنید. خاک را دوباره چک کنید. این روند را با افزایش تدریجی زمان اجرا ادامه دهید تا زمانی که از نتایج راضی شوید.

گزینه دوم این است که زمانی را انتخاب کنید که به نظر شما خوب است و سیستم را برای چند روز اجرا کنید. در این مدت، گیاهان خود را زیر نظر بگیرید. اگر آنها بسیار سالم به نظر می رسند، پس شما به زمان مورد نیاز نزدیک شده اید. برای به حداکثر رساندن کارایی سیستم خود، ممکن است بخواهید هر روز زمان آبیاری را کمی کاهش دهید تا زمانی که متوجه تغییر منفی شوید.

از آن نقطه، شما دقیقا می دانید که نقطه مطلوب برای آبیاری گیاهان شما کجاست. اگر برعکس این اتفاق افتاد و بلافاصله متوجه شدید که گیاهانتان خشک به نظر می رسند، زمان آبیاری را افزایش دهید تا دوباره سالم به نظر برسند. عوامل موثر بر زمان آبیاری عبارتند از: نوع خاک، دما و رطوبت.

شاید ندانید که قطره چکان های شما چند گالن در ساعت خارج می کند. در اینجا چند روش برای آزمایش آورده شده است:

آبیاری قطره ای

آیا می دانستید که سیستم های قطره ای مقدار بسیار کمی آب را در یک زمان خارج می کنند؟ قطره چکان ها یا کمتر از یک دوم گالن و حداکثر 4 گالن آب در ساعت تخلیه می کنند. بستگی به این دارد که کدام قطره چکان خریداری و نصب می کنید. اگر در هر بار آبیاری به گیاهان خود آب کافی نرسانید، به آنها استرس آبی وارد می کنید.

با افزایش طول دوره های آبیاری قطره ای خود شروع کنید. با انجام این کار، عمق نفوذ آب افزایش می یابد. که رطوبت عمیق خاک را در جایی که تبخیر نمی شود افزایش می دهد و برای مدت طولانی تری در دسترس ریشه است. که سپس زمان بین آبیاری ها را افزایش دهید که در نهایت میزان آب مصرفی را کاهش می یابد!

1. یک سطل یا ظرفی تهیه کنید تا فقط زیر یک قطره چکان آب بگیرد. سیستم قطره ای را به مدت 10 دقیقه اجرا کنید. مقدار آب موجود در ظرف را اندازه بگیرید سپس در 6 ضرب کنید. این مقدار آب در ساعت را به شما نشان می دهد. همچنین می توانید آن را به مدت 15 دقیقه (ضرب در 4) یا 30 دقیقه (سپس در 2 ضرب کنید) یا یک ساعت کامل اجرا کنید و فقط مقدار آب را اندازه بگیرید.

2. یا یک ظرف بگیرید، 1 گالن آب در آن اندازه بگیرید، سطح آب را علامت بزنید. آب را بیرون بریزید. قطره چکان را در ظرف مشخص شده قرار دهید و به مدت 1 ساعت آن را اجرا کنید. در نهایت سطح آب را در مقایسه با علامتی که ایجاد کردید نگاه کنید.

آبیاری گیاهان تازه کاشته شده و آبیاری گیاهان گلدانی را می توانید در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

آبیاری قطره ای چند بار و چه مدت باید اجرا شود؟

برای درختان

 یک “نهال” تازه کاشته شده ممکن است فقط به 4.5 تا 8 لیتر آب در هفته نیاز داشته باشد، در حالی که یک درخت بزرگ تر ممکن است به 45 تا 55 لیتر آب در هفته نیاز داشته باشد.

آبیاری قطره ای برای درختان

با ضرب کردن قطر تنه درخت در 10 گالن (هر گالن تقریبا 4.5 لیتر در نظر گرفته می شود.) می توانید مقدار آب مورد نیاز را برای یک درخت تعیین کنید. به عنوان مثال، درختی با قطر تنه 2 اینچ (5 سانتی متر) تقریباً 20 گالن آب در هفته نیاز دارد.

مطلب استراتژی آبیاری باغ (چقدر، چند وقت یکبار، چه زمانی…) را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

برای بوته ها

 به عنوان مثال، یک درختچه با اندازه متوسط، درختچه ای که در یک گلدان 5 گالن رشد می کند، می تواند حدود 6 گالن در هفته استفاده کند. یک درختچه با اندازه بزرگ ممکن است به 12 گالن آب در هفته نیاز داشته باشد. اگر درختچه به خاک مرطوب نیاز دارد، می توانید قطره چکان های بیشتری را در اطراف گیاه اضافه کنید.

برای سبزیجات

 با 2 گالن در هفته شروع کنید و در صورت نیاز افزایش داده و میزان آبیاری قطره ای را تنظیم کنید.

آبیاری قطره ای برای سبزیجات

برای گل ها

در ابتدا با 2 گالن در هفته برای گیاهان یکساله و چند ساله شروع کنید. گیاهان چند ساله را می توان با 1 گالن در هفته شاداب نگه دارید.

آبیاری قطره ای روشی بسیار کارآمد برای رساندن آب به ناحیه ریشه گیاه است، بنابراین به اندازه سایر روش های آبیاری به آب نیاز ندارید. در واقع، شما فقط باید یک نقطه کوچک از آب را در سطح زمین در قطره چکان ببینید. آب با حرکت عمودی در خاک به دلیل گرانش و به صورت افقی از طریق خاک به دلیل عملکرد مویرگی در خاک به ناحیه ریشه گیاه شما می رسد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به آبیاری قطره ای مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه