آموزش کاشت و پرورش

کاشت لوبیا خوشه ای

گیاه لوبیا خوشه ای  با نام علمی Cyamopsis tetragonoloba بومی شبه قاره هند است که استفاده غذایی و صنعتی دارد. برگ های تازه آن مصرف تازه خوری داشته اما لوبیاها باید برسند تا برای انسان مصرف خوراکی داشته باشند. طعم آن بی نظیر است. این گیاه بیشتر به عنوان کود سبز کاشته می شود و از آن صمغی به نام گوار استخراج می شود.

گیاهشناسی لوبیا خوشه ای

گیاه لوبیا خوشه ای از نظر ارتفاع بین 2-1 متر رشد می کند، این یک گیاه قائم با برگهای بیضی شکل و منشعب شناخته می شود. این لوبیا بسته به نوع مختلف قبل از تشکیل غلاف، دسته ای از گل ها را به رنگ های آبی، صورتی کم رنگ و سفید تولید می کند. این گیاه بذرهای براق و به رنگ سبز خود را داخل غلاف تشکیل می دهد؛ به همین دلیل به آن لوبیای خوشه ای می گویند.

 

لوبیا خوشه ای

شرایط محیطی برای رشد

لوبیا خوشه ای محیط گرمسیری را ترجیح می دهد. این لوبیا در هند و پاکستان پس از تابستان و هنگام بارندگی های فصلی که سطح رطوبت افزایش می یابد، کاشته می شود. در این زمان دما بین 35-15 درجه است، که درجه حرارت مطلوب برای رشد لوبیا خوشه ای می باشد.

گیاه لوبیای خوشه ای را می توان در آب و هوای سرد به صورت سالانه پرورش داد، به این ترتیب تا اواسط پاییز چند محصول برداشت خواهید کرد. قبل از آماده سازی برای برداشت اول حداقل به 60-90 روز گرم نیاز دارد. بذر را در تابستان بکارید که دما بیش از 20 درجه سانتی گراد افزایش می یابد، این دما، مطلوب ترین دما برای جوانه زنی بذر گیاه لوبیای خوشه ای است.

کاشت لوبیا خوشه ای

لوبیای خوشه دارای یک پایه بلند است به همین دلیل نشاکاری برای کاشت این لوبیا ایده خوبی نیست. بذر لوبیا خوشه ای را مستقیما در محل مورد نظر بکارید.

یک مکان آفتابی از باغ خود انتخاب کنید و علف های هرز را قبل از کاشت از بین ببرید. بذرها را در عمق 1 تا 3 سانتی متری در خاک کاملا سست و زهکشی شده با مقدار زیادی کود کمپوست و کود دامی پوسیده بکارید. بذرها ظرف چند روز جوانه می زنند. خوب آب دهید تا گیاهان کاملا به خوبی رشد کنند.

گیاه لوبیا خوشه را می توان در گلدان نیز پرورش داد. روند کاشت شبیه روش کاشت آن در زمین است.

 

لوبیاسبز

بذر لوبیا سبز تولید شرکت هد آمریکا با قوه نامیه بالای 85 درصد و خلوص بالای 99 درصد می باشد .این رقم یکی از پربارترین و مناسب ترین ارقام تجاری در دنیا بوده که عملکرد بسیار بالایی دارد. برای خرید کلیک کنید.

مراقبت از لوبیا خوشه ای

گیاه لوبیای خوشه مقاوم به خشکی است، اما در هنگام استقرار و گلدهی به آبیاری نیاز دارد و آبیاری منظم در آن زمان ضروری است.

بعد از یک ماه کاشت گیاه خود را با کود NPK با نسبت عناصر 10-10-10 کود دهید، اگر آزمایش خاک شما نشان دهنده کمبود فسفر در خاک باشد، می توانید از یک کود فسفاته استفاده کنید.

 

برای مطالعه مطلب فسفر و اهمیت آن در زراعت لوبیا، کلیک کنید.

برداشت لوبیا خوشه ای

4-6 هفته پس از شروع گلدهی، غلاف هاتشکیل می شوند و بسته به شرایط رشدی پس از حدود 12-8 هفته آماده برداشت می شوند. اگر لوبیا خوشه ای را برای استفاده به عنوان سبزی پرورش می دهید، وقتی برگ ها تازه و نازک هستند برداشت کنید. اما اگر آنرا برای استفاده از بذر می کارید، اجازه دهید غلافها روی گیاه خشک شوند.