مقالات تخصصی

چند راهکار ساده برای افزایش گل ماده در خیار

افزایش گل ماده در خیار

بیشتر ما  می‌خواهیم بوته های خیار گل های ماده بیشتری از گل های نر داشته باشند. زیرا یک گل نر می تواند 3 یا 5 گل ماده را گرده افشانی کند. هر چه بوته خیار گل های ماده بیشتری داشته باشد، میوه های بیشتری تولید می کند. با این حال، کاشت بذر خیار مناسب که گل‌های ماده بیشتری تولید می‌کند، میوه بیشتری نیز خواهد داشت. در این مطلب به بررسی چند راهکار که باعث افزایش گل ماده در خیار می شود، می پردازیم.

چند راهکار ساده برای افزایش گل ماده در خیار

برخی از گیاهان مانند خیار و کدو سبز دارای گل های نر و ماده هستند. گرده های برچه گل نر باید به تخمدان (که شبیه نمونه مینیاتوری میوه است) روی گل ماده منتقل شود. گرده افشانی به واسطه زنبورها و سایر حشرات گرده افشان رخ می دهد، اما به راحتی می توان با گرده افشانی دستی نیز به انتقال گرده به تخمدان کمک کرد.

اگر خیار گل های ماده بیشتری تولید کند، می تواند میوه خیار بیشتری تولید کند. بیایید به برخی از عواملی بپردازیم که باعث افزایش یا کاهش تعداد گلهای ماده در خیار می شود.

1. چگونه دما باعث افزایش گل ماده در خیار می شود؟

دما از جمله عواملی است که میزان رشد گل ماده خیار را تعیین می کند. صرف نظر از رقم خیار، دما نقش اصلی را ایفا می کند. درک شرایط آب و هوایی منطقه شما بسیار مهم است. این مورد شما را راهنمایی می کند تا انواع گونه های خیار را برای کاشت بیشتر آشنا شوید. گل نر در دمای بالاتر بیشتر رشد می کند، در حالی که گل ماده در دمای پایین تر رشد می کند.

وقتی دمای خیار بین 4 تا 15 درجه سانتی گراد باشد، گلهای ماده بیشتری روی بوته خیار رشد می کند. اما در دمای بالاتر از 15 تا 32 درجه سانتی گراد، که گل های نر بیشتری تولید می شود.

در گلخانه کنترل دما آسان است اما در فضای آزاد این گونه نیست. پس سعی کنید از ارقامی که پربار هستند و گل های ماده بیشتری تولید می کنند، بکارید. در این صورت زیاد مهم نیست که دما چقدر بالا باشد، در هر حالت تعداد گل های ماده بیشتر از گل های نر خواهد بود.

2. اثر آب و مالچ روی گل ماده

افزایش گل ماده در خیار

با فرض اینکه دما برای تولید گل های ماده مناسب است، اغلب آبیاری باعث افزایش گل ماده در خیار می شود. اگر بوته های خیار به درستی آبیاری شوند گل های ماده افزایش می یابد. اما وقتی خاک به اندازه کافی مرطوب نباشد، گل های نر بیشتری نسبت به ماده تولید می شود.

بی توجهی به آب دادن به بوته خیار باعث می شود که جنس گل نر بیشتر بیرون بیاید حتی اگر دما پایین باشد.

با دو بار آبیاری بوته های خیار در هفته، باعث افزایش گل ماده در خیار شوید. توجه داشته باشید که در هنگام بارندگی مقدار آبیاری را تنظیم کنید تا رطوبت بیش از حد موجب پوسیدگی بوته ها نگردد.

برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد توصیه می شود فقط صبح ها آبیاری کنید. اغلب اوقات، خیس شدن شاخ و برگ موجب گسترش بیماری های خیار می شود.

یکی دیگر از عواملی که باید در مراقبت از بوته های خیار مد نظر داشته باشید، کنترل درست علفهای هرز است. گل های ماده توان مبارزه با علف های هرز را ندارند و در صورت زیاد بودن علف های هرز گل های ماده کاهش می یابند.

شما عزیزان می توانید بذر خیار هیبرید ۱۱۱ آمریکایی پربار، بذر خیار بوته ای هیبرید سینا آمریکایی، بذر خیار ایتالیایی Carosello Barese  بذر خیار آفریقایی (کیوانو) پاکت اورجینال ایتالیایی و رقم های دیگر خیار را از سایت فردین کشت تهیه کنید.

3. آیا کود نیتروژن برافزایش گل ماده در خیار تأثیر می گذارد؟

مدیریت حاصلخیزی خاک باعث افزایش گل ماده در خیار می شود. مقدار کود نیتروژنی که به خاک می دهید بر میزان تولید گل های ماده توسط بوته تاثیر می گذارد.

غلظت بالای نیتروژن در خاک باعث تاخیر در رشد گلهای ماده در خیار می شود. و کوددهی بیش از حد با نیتروژن ممکن است منجر به کاهش محسوس گلهای ماده در خیار شود.

قبل از اینکه از کود نیتروژن استفاده کنید، بهتر است خاک را آزمایش کنید. گاهی اوقات، استفاده از کود نیتروژن برای بهبود خاکی که فاقد مواد آلی است موجب افزایش گل ماده در خیار می شود.

4. زمان کاشت و رابطه آن با افزایش گل ماده در خیار

افزایش گل های ماده در خیار

تقریباً 3 تا 5 روز طول می کشد تا بذر خیار جوانه بزند. خیار برای جوانه زدن در مراحل اولیه به دمای 26 تا 32 درجه سانتی گراد نیاز دارد. هنگامی که از زمین جوانه می زند، تغییر  دما بر تعداد گل های ماده تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از تاثیر سرما بر گیاهان، می توانید آنها را در خانه بکارید و نشا را به زمین اصلی منتقل کنید.

مالچ پلاستیکی سیاه به شما کمک می کند تا دمایی را که برای رشد گل های ماده مطلوب است، تنظیم کنید.

5. آیا فاصله بین بوته ها روی گل های ماده در خیار تأثیر می گذارد؟

اگر می خواهید گل های ماده بیشتری داشته باشید رعایت فاصله کاشت استاندارد بسیار مهم است. گل نر می تواند در تراکم زیاد هم رشد می کند. اما گل ماده در بوته های متراکم به خوبی رشد نمی کند.

فاصله مناسب برای کاشت بین دو بوته 45 تا 60 سانتی متر است. اگر بین ردیف ها هم 60 تا 90 سانتی متر فاصله بگذارید باعث افزایش گل ماده در خیار می شود.

هوای کافی در بین خیارها احتمال بیماری های قارچی خیار را کم می کند. علاوه بر این گردش هوای برای افزایش گل ماده در خیار ضروری است.

6. چگونه می توان گل ماده را در خیار از طریق تغذیه افزایش داد؟

خیار از جمله بوته های تغذیه کننده سنگینی است. برای تغذیه بوته های می توانید از کودهای دامی پوسیده، کمپوست و کودهای شیمیایی استفاده کنید. پس از گذشت 3 هفته از کاشت بذر و زمانی که که اولین گلها ظاهر شدند، بوته های خیار را کمپوست تغذیه کنید. استفاده صحیح از کود یا کمپوست باعث افزایش گل ماده در خیار می شود.

7. هرس

هرس خیار

بوته خیاری که روی زمین پخش می شود گل ماده کمی تولید می کند. اگر می خواهید گل های ماده بیشتری در خیار داشته باشید، بوته خیار را هرس کنید. هرس باعث می شود هوا به خوبی در بین بوته نفوذ کند.

هرس خیار نه تنها باعث افزایش گل ماده می شود؛ بلکه به میوه ای که روی زمین خم می شود کمک می کند تا صاف و به خوبی رشد کند.

8. کنترل آفات باعث افزایش گل ماده در خیار می شود.

میزان تولید خیار بستگی به این دارد که چگونه می توانید از تخریب گل های ماده توسط آفات جلوگیری کنید. وقتی صحبت از کنترل آفات می شود، بسیاری از مردم نگران شرایط آب و هوایی در هنگا سمپاشی هستند. به غیر از سم پاشی، راه های دیگری نیز برای کنترل آفات وجود دارد. می توانید از یک توری ظریف یا مواد بافته شده برای پوشاندن خیار هنگام رشد استفاده کنید. پارچه باید اجازه عبور هوا را برای کمک به فتوسنتز در طول دوره رشدی بدهد.

شما عزیزان می توانید در بخش مقالات فردین کشت، مقالات و مطالب آموزشی متنوع را مطالعه کنید. در ویکی پدیا نیز مطالب دیگر در مورد گیاه خیار وجود دارد که می توانید آنها را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه