آموزش کاشت و پرورش

چه نهال هایی را می توان در مناطق سردسیر ایران کشت کرد ؟

نهال های سردسیری

یکی از عواملی که انسان در مورد احداث باغ یا نگهداری نهال در فضای باز چندان دخالتی در آن نمی تواند داشته باشد شرایط اقلیمی و ارتفاع از سطح دریاهای آزاد در آن منطقه است. پس بهتر است اگر در مناطق سردسیری زندگی می کنیم یا تصمیم به نگهداری و کاشت درخت داریم به این مهم توجه کنیم.

یکی از بهترین اقدامات جهت این مناطق استفاده از ارقام دیر گل است که نهالستان فردین کشت در این راستا سعی نموده نهال های اصلاحی و دیر گل که مقاومت بیشتری به سرما برای مناطق سردسیری دارند را تولید نماید.

در زیر سعی می کنیم برخی از این نهال ها را خدمت شما عزیزان و همراهان معرفی نماییم.

بلوبری:

یکی از گیاهان بسیار جذاب برای مناطق سردسیر و معتدله نهال بلوبری می باشد که با گل های زیبا و میوه های خاص و همینطور زیبایی بصری که برای شما به ارمغان می آورد بدون شک می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. این نهال زیبا را در مناطق گرم تر می توان در سایه نگهداری کرد و حتی ارقام آپارتمانی آن نظیر سان شاین نیز در سایت موچود می باشد که نیاز سرمایی کمتری دارد.

شرایط نگهداری:

دمای مناسب برای رشد نهال بلوبری ۲۲ تا ۲۹ درجه سانتی گراد  می باشد.در طی زمستان به حدود ۶۰۰-۱۵۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه نیاز دارند تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود و سال آینده بتوانند گلدهی داشته باشند. بلوبری برای رشد نیاز به خاک اسیدی دارد و حتما باید در خاک های اسیدی یا جنگلی نگهداری شود. خاک اسیدی شامل پیت ماس یا خاک برگ پوسیده می باشد.

نهال بلوبری را می توانید براحتی در سایت ثبت سفارش نمایید. انواع رزبری، گوجی بری، لوگان بری رانیز تقریبا با شرایط مشابه بلوبری می توان کشت نمود.

نهال های سردسیری

نهال بلوبری

سیب:

یکی از درختان که در مناطق سردسیری بسیار مقاومت خوبی دارد سیب است. سیب از درختان مناطق معتدل سرد بشمار می رود و می تواند سرمای ۳۵-الی ۴۰- درجه سانتی گراد را تحمل کند.نیاز سرمایی سیب درحدود ۱۰۰۰-۱۶۰۰ ساعت زیر ۷ درجه سانتیگراد می باشد و در مناطقی که دارای زمستان های گرم باشد خوب عمل نمی آید. در دو ماه آخر رسیدن این میوه شب های خنک مناسب بوده و درغیراینصورت میوه ها از رنگ کدر و بافت سست برخوردار می شوند و طعم و مزه مطلوب حاصل نخواهد شد.

دونوع سیب داریم: سیب زود رس و سیب دیر رس

انواع سیب زود رس: این ارقام در حوالی خرداد و تیر محصول می دهند و در اکثر مناطق سردسیری براحتی کشت می شوند مانند سیب گلاب قندک کاشان، سیب گلاب اصفهان، سیب تابستانه اهر، سیب شفیع آبادی

سیب های پاییزه ایرانی مانند سیب شمیرانی، سیب دریان، سیب مرند و…

ما انواع درخت سیب هم در سایت موجود داریم که شامل نهال سیب دورنگ پربار زودرس، سیب گران اسمیت و … می باشد.

نهال های سردسیری

گیلاس: 

گیلاس نیز مانند سیب از خانواده گلسرخیان بوده و در مناطقی که زمستان معتدل و تابستان خشک داشته باشند کاشت گیلاس مناسب است. کاشت گیلاس در مناطق مرطوب و شرجی احتمال بروز بیماری هایی مانند بیماری شانکر را بالا می برد.

مقاومت جوانه های درخت گیلاس به سرما بیشتر از هلو و کمتر از گلابی و آلو می باشد. نیاز سرمایی اکثر رقام گیلاس ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت می باشد.

از نهال های گیلاس موجود در سایت می توان به گیلاس تک دانه مشهد اشاره نمود.

نهال های سردسیری

آلو:

این درخت زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک می  پسندد. نیاز سرمایی این درخت بین ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه می باشد. انواع آلو و گوجه سبز نیز شرایط مشابهی دارند و نهال های سردسیری محسوب می شوند.

آلو شابلون دیر رس یکی از انواع آلو در سایت می باشد.

نهال های سردسیری

گردو:

ارتفاع ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا بهترین ارتفاع برای گردو کاری است. سرمای زیاد اول فصل باعث کوچک ماندن مغز می شود. نیاز سرمایی ارقام این درخت ۶۰۰ الی  ۸۰۰ ساعت می باشد. دمای بالای ۳۷ درجه موقع رسیدن میوه نیز باعث سوختگی و سیاه شدگی مغز می شود.

گردو را بهتر است در خاک های رسی کشت نکنید. زیرا موجب ریزش گل، میوه و برگ می شود.

یکی از ارقام گردو که دیرگل و مقاوم به سرما می باشد نهال گردو چندلر می باشد.

نهال های سردسیری

به:

یکی از دیر گل ترین نهال های سردسیری در فصل بهار به می باشد. ریشه های به به اکسیژن زیادی نیاز دارند. پس بهتر است در خاک هایی با درصد شن بالا کشت شوند. به دلیل حساسیت به بیماری آتشک باید در مناطقی کشت شود که تابستان آن ها نسبتا خشک است مانند اصفهان و کاشان.

نهال به اصفهان را نیز به راحتی می توانید در سایت ثبت سفارش نمایید.

نهال های سردسیری

نوشته های مشابه