آموزش کاشت و پرورش

چگونه گلدان کاکتوس را با خیال راحت تعویض کنیم؟

تعویض گلدان کاکتوس

کاکتوس ها گیاهان خانگی هستند که نیاز به مراقبت خاصی نداشته و به عبارتی گیاهان کم توقعی می باشند. اما گاها برای رشد بهتر باید اقدام به تعویض گلدان کاکتوس ها کرد. بسیاری از کاکتوس ها خارهایی دارند که این امر تعویض گلدان کاکتوس ها را به کاری دشوار و گاه خطرناک تبدیل می کند!! اما اصلا نگران این خارها نباشید. در این مطلب روش اصولی و صحیح تعویض گلدان کاکتوس را به شما آموزش می دهیم.

از کجا بدانیم که باید گلدان کاکتوس خود را تعویض کنیم؟

هنگامی که ریشه ها از سوراخ های زهکشی پایین گلدان شروع به بیرون زدن می کنند، وقت آن است که گلدان کاکتوس خود عوض کنید و کاکتوس را به گلدان بزرگتری منتقل کنید که در آنجا به خوبی رشد کند. کاکتوس ها معمولا  هر 4-3 سال یکبار یا برای انواعی که سریعتر رشد می کنند هر 3-2 سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارند.

بهتر است در اوایل تا اواسط بهار دقیقا هنگامی که گیاه وارد دوره رشد فعال خود می شود، اقدام به عوض کردن گلدان کنید. تا کاکتوس انرژی لازم برای بازیابی و سازگاری با محیط جدید خود را داشته باشد.

 

برای مشاهده و خرید بذر انواع کاکتوس زیبا، کلیک کنید.

هشدار

بیشتر کاکتوس ها دارای خوشه های خاردار هستند که در صورت تماس با آنها ممکن است پوستتان آسیب ببیند، بنابراین استفاده از تجهیزات محافظتی هنگام کاشت کاکتوس و تعویض گلدان آن همیشه توصیه می شود.

آنچه که برای تعویض گلدان کاکتوس نیاز دارید:

یکی از بهترین روش های کاشت کاکتوس به صورت ایمن، استفاده از یک انبر فلزی است، مانند نمونه هایی که در خانه خود دارید. همچنین داشتن یک جفت دستکش ضخیم نیز از ضروریات است. از دستکش های باغبانی که از پارچه ساخته شده اند استفاده نکنید، زیرا خارهای کاکتوس ها به راحتی در بیشتر پارچه ها نفوذ می کنند. استفاده از دستکش های چرم ایده بسیار خوبی برای محافظت از دستانتان است. چند عدد روزنامه، مخلوط خاک مناسب کاکتوس و گلدان مناسب را هم فراموش نکنید.

 6 گام برای تعویض گلدان کاکتوس

1- وسایل و لوازم خود را آماده کنید.

ابزار مورد نیاز برای کاشت کاکتوس در گلدان جدید به اندازه و نوع کاکتوس شما بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگام تعویض گلدان کاکتوس های کوچکتر، ممکن است انبر فلزی و یا روزنامه لازم نباشد در حالی که برای عوض کردن گلدان کاکتوس های بزرگتر ممکن است تمامی به تمامی وسایل ذکر شده در بالا نیاز داشته باشید.

صرف نظر از اندازه کاکتوس ها، استفاده از دستکش های ضخیم و محافظ همیشه هنگام دست زدن به کاکتوس ها توصیه می شود.

2- کاکتوس را از گلدان قدیمی بردارید.

در صورت لزوم با چاقو خاک اطراف لبه های گلدان را شل کنید. در صورت نیاز می توانید کاکتوس را در چند لایه روزنامه بپیچید تا برداشتن آن راحت تر شود یا می توانید از انبر فلزی برای گرفتن و برداشتن کاکتوس استفاده کنید. ریشه را به آرامی از گلدان قدیمی بیرون بیاورید و کاکتوس را روی محل کار خود به صورت صاف قرار دهید.

 

برداشتن کاکتوس از گلدان قدیمی

برداشتن کاکتوس از گلدان قدیمی

3- خاک اطراف ریشه را شل کرده و خاک قدیمی را دور بریزید.

هنگامی که کاکتوس از گلدان قدیمی خود خارج شد، باید خاک گلوله شده اطراف ریشه را شل و خاک قدیمی را دور بریزید. این مرحله نیاز به کمی ظریف کاری دارد. به آرامی خاک اطراف ریشه را کنار بزنید تا ریشه آسیب کمتری ببیند. مراقب باشید ریشه های زیادی نشکنید.

4- ریشه ها را بررسی کرده و ریشه های پوسیده را جدا کنید.

تعویض گلدان بهترین زمان برای بررسی وضعیت ریشه گیاهان است. ریشه ها را به دقت از نظر داشتن علائم آفت یا بیماری بررسی کنید. هرگونه ریشه پوسیده و یا بیمار را قطع کرده و در صورت نیاز از قارچ کش استفاده کنید.

 

بررسی ریشه های کاکتوس

بررسی ریشه و جدا کردن ریشه های پوسیده هنگام تعویض گلدان

5- گلدان جدیدی  انتخاب کنید.

کاکتوس ها می توانند در هر نوع گلدانی رشد کنند، گلدان های سفالی بدون لعاب به جذب رطوبت بیش از حد خاک کمک می کنند. بنابراین اگر ریشه ها علائم پوسیدگی داشتند بهتر است از گلدان های سفالی استفاده کنید و از آبیاری بیش از حد کاکتوس ها خودداری کنید. صرف نظر از نوع گلدانی که  انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که یک سوراخ زهکشی در کف گلدان وجود دارد.

6- کاکتوس خود را در گلدان جدید بکارید.

 

کاشت در گلدان جدید

کاشت کاکتوس در گلدان جدید

 

کف گلدان جدید را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید (می توانید خاک کاکتوس را از فروشگاه خریداری کنید)، اطمینان حاصل کنید که کاکتوس در همان عمقی که در گلدان قبلی کاشته شده بودند، قرار گرفته اند. با استفاده از انبر یا روزنامه، کاکتوس را به آرامی در گلدان قرار دهید و در حالی که باقی مانده گلدان را با خاک پر می کنید، با یک دست خود کاکتوس را در جای خود نگه دارید.

کاکتوس تازه کاشته شده را بلافاصله آبیاری نکنید زیرا برای سازگاری با شرایط جدید به زمان نیاز دارد. بعد از حدود یک هفته می توانید برنامه منظم آبیاری خود را از سر بگیرید.

کاکتوس ها گیاهان مقاوم و سازگاری هستند و اکثرا پس از تعویض گلدان، خود را با شرایط گلدان جدید وفق می دهند. گلدان جدید را در همان محل قبلی خود قرار دهید تا استرس محیطی به کاکتوس وارد نشود.

 

برای مطالعه مطلب انواع گلدان مناسب برای کاشت، کلیک کنید.