مقالات تخصصی

نور مصنوعی 4

نور مصنوعی

انواع روش های نصب نور مصنوعی LED :

1- روشنایی از بالا : 

این روش معمولا در کنار نور طبیعی خورشید به عنوان نور مکمل استفاده می شود که موجب افزایش نور رشد به منظور افزایش فتوسنتز و در نتیجه بهبود رشد و کیفیت گیاهان در گلخانه است .

2-روشنایی بین گیاهان :

همانطور که قبلا گفته شد چراغ های LED ها به دلیل گرمای بسیار کمی که تولید می کنند, می توان, آنها را در بین برگهای گیاهان استفاده کرد این روش باعث کاهش سایه و توزیع یکنواخت تر نور در بین گیاه می شود.

در این روش می توان از چراغ های LED یا بخار سدیم در قسمت بالا و از چراغ های مخصوص LED در بین برگ ها استفاده نمود.

این روش معمولا برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی و خیار که دارای تراکم برگ بالا و برگ های پهن می باشند کاربرد دارد.

3-کشت طبقاتی:

در این روش  بهترین گزینه استفاده از چراغ های LED  است.زیرا گرمای پایینی دارند و به دلیل تک فرکانسی بودن طول موج های چراغ های LED و دقت باالی طول موج ها نتایج موثر تری می توان دریافت کرد .

در این روش بایستی از چراغ هایی با طول موج نور مستقل استفاده نمود .

 

آیا نور مصنوعی در مقایسه با نور طبیعی بر روی محصوالت کشاورزی نتیجه بهتری دارد ؟

زمانی که از نور مصنوعی استفاده می کنیم بایستی بررسی کنیم دلیل استفاده از نور مصنوعی چهمی باشد ؟ همانطور که قبال هم توضیح دادیم یکی از دالیل استفاده از این نوع چراغ ها کمبود و متغیر بودن میزان نور در برخی فصول مختلف سال می باشد, اما نور مصنوعی LED به دلیل دقت باال و تک فرکانسی بودن طول موج های خروجی شرایط کیفیتی محصول و زیست گیاه را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد یعنی شرایط کنترل بر واکنش های گیاه برای ما قابل کنترل تر و نور ایزوله تری نسبت به نور طبیعی داریم به این صورت که در فرکانس قرمز میزان آنتی اکسیدان های گیاه را تا دو برابر حالت نور طبیعی افزایش می دهد که باعث افزایش مقاومت گیاه به بیماری می شود . کیفیت خوراکی بافت سبز گیاهان را بهبود می دهد و همچنین باعث افزایش وزن آب گیاه می شود .

از دیگر مزایای کیفیتی نور مصنوعی LED نسبت به نور طبیعی افزایش اسانس گیاه تا 4 برابر می

باشد .

اما نور خورشید دارای شدت بالاتر و طول موج های بیشتری نسبت به نور مصنوعی می باشد, ولی تمام گیاهان نیازمند به این شدت بالا و تمامی این طول موج ها نمی باشند و تنها میزان

مشخص و محدودی از طول موجهای نوری در تابش فعال فتوسنتزی تاثیر گذارند .

نور مصنوعی با توجه به اهداف کشاورزی :

در نور مصنوعی LED همانطور که گفته شد به دلیل تک فرکانسی بودن طول موج های خروجی آن می توان, کنترل دقیق تری بر عمل فرمان به گیاه یا اثرات فورمولوژیک , انجام داد مانند شروع گلدهی, کشش, تعادل گیاه و باز شدن گلهای گیاه . به طور کلی در کشاورزی 4 هدف اصلی از رشد و پرورش گیاهان داریم که در نور مصنوعی می توانیم سریع تر و با کیفیت تر به این اهداف برسیم .

1- رشد:

این هدف برای گیاهانی است که مورد استفاده آنها برگ گیاه می باشد مانند کاهو و سبزیجات .

2 -میوه دهی :

این هدف برای گیاهانی است که میوه آنها مورد استفاده می باشد مانند صیفی جات و توت فرنگی.

3- گلدهی: 

این هدف برای گیاهانی می باشد که محصول نهایی آنها گل می باشد مانند گل رز, بنفشه آفریقایی و غیره .

4 نشاء :

این هدف برای به دست آوردن نشا از بذر گیاهان دنبال می شود و باعث تسریع در تولید نشاء می شود .

هر کدام از این اهداف چراغی با طول موج هایی کامال متفاوت را دارا می باشند و با توجه به اهداف کشت نتایج مورد نظر را برای ما بوجود می آورند . در تمام این چراغ های از آنجایی که گیاه همواره به طول موج هایی مناسب رشد نیاز دارد پایه رشد را, در تمامی چراغ های تولیدی LIGHT GROW SUN درنظر گرفته شده است و نیازی به تغییر چراغ در زمان رشد و گلدهی و میوه دهی نمی باشد و گیاه با توجه به نیاز خودش در هر دوره, طول موج مورد نیازخود را با توجه به هدفش دریافت می کند .

استفاده از نور مصنوعی با توجه به شرایط نوری محیط :

استفاده از نور مصنوعی با توجه به شرایط نوری گلخانه به دو دسته تقسیم می شود :

.1     نور مصنوعی مکمل .                     2 . نور مصنوعی مستقل .

  • نور مصنوعی مکمل برای گلخانه هایی استفاده می شود که گیاه در کنار نور طبیعی به منظور رفع کاهش و نوسانات فصلی یا آب و هوایی و یا موقعیت جغرافیایی, نور مصنوعی را برای افزایش تولید استفاده می کنند مانند گلخانه های معمولی .

نور مصنوعی مستقل:

برای گلخانه های استفاده می شود که گیاه به هیچ عنوان از نورطبیعی بهره مند نیست و تمامی نیازهای گیاه به نور توسط منبع نور مصنوعی تامین می شود مانند گلخانه های طبقاتی  یا سوله های کشت گیاه .

این دو نوع منبع نوری برای هر 4 هدف کشاورزی به طور مجزا چراغ هایی, با طول موج های کامال متفاوت دارند, زیرا نیازهای گیاه به طول موج های نوری در شرایطی که از نور طبیعی استفاده می کند با زمانی که هیچ نور طبیعی دریافت نمی کندکامال متفاوت می باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالات نور مصنوعی 1 ، نور مصنوعی 2، نور مصنوعی 3 را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه