آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره پرورش بذر فلفل دلمه ای(Capsicum annuum)

فلفل دلمه ای یکی از گیاهان خوش طعم می باشد که بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه دارای ساقه های محکم و ایستاده ای است که دارای شاخه های بسیاری است. کاشت بذر فلفل دلمه ای در هر مکانی امکان پذیر است. این گیاه با بذر تکثیر می یابد. بذر فلفل دلمه ای(Capsicum annuum) در رنگ های مختلفی تولید و کشت می شود. رنگ های سفید، قهوه ای، بنفش، مشکی، قرمز، سبز، زرد و نارنجی از جمله رنگ های فلفل دلمه ای می باشد. هریک از این فلفل ها دارای خواص متفاوتی هستند.

برای خرید بذر انواع فلفل دلمه ای نظیر بذر فلفل دلمه ای سبز، بذر فلفل دلمه ای زرد، بذر فلفل دلمه ای قرمز، بذر فلفل دلمه نارنجی با ما در ارتباط باشید و براحتی روی سایت فردین کشت ثبت سفارش نمایید.

کاشت بذر فلفل دلمه ای 

مکان کاشت 

از آنجایی که گیاه فلفل دلمه ای به صورت ساقه ای رشد می کند و دارای بوته نیست، می توان در هر مکانی اقدام به کشت آن نمود. گلدان، باغ، باغچه و گلخانه همگی مکان های مناسبی برای رشد بذر فلفل دلمه ای می باشد.

دما 

زمانی که اقدام به کاشت بذر فلفل دلمه ای می نمایید، باید بدانید که این گیاه بسیار به سرما و یخبندان حساس است. کمترین دمایی که فلفل دلمه ای می تواند تحمل کند، 15 درجه ی سانتی گراد است. این گیاه در مناطق گرمسیری به بهترین نحو ممکن رشد و پرورش می یابد.

خاک 

برای این که بذر فلفل دلمه ای به راحتی رشد و پرورش یابد، باید از خاک های سبک تا سنگین استفاده نمایید. خاک های لومی شنی یا رسی سبک را می توانیم، به عنوان بهترین نوع خاک برای کشت بذر فلفل دلمه ای استفاده نماییم. هر چقدر خاک دارای زهکشی بهتری باشد، محیط برای رشد این گیاه نیز بهتر است.

کود 

بهترین کودی که می توانیم برای کشت بذر فلفل دلمه ای استفاده نماییم، کود های دامی هستند. هر چقدر کود دامی کهنه تر، پوسیده تر، خشک تر و… استفاده نمایید، نتیجه ی بهتری برای رشد این گیاه دریافت خواهید کرد. هرگز از کود تازه برای این گیاه استفاده نکنید.

مراقبت از گیاه فلفل دلمه ای

اگر بذر فلفل دلمه ای در دمای کم کشت شود، باعث بد فرمی این میوه می شود. با این که این گیاه به نور کافی نیاز دارد، اما نباید فلفل دلمه ای را در معرض نور آفتاب شدید قرار دهید. این عمل منجر به آفتاب سوختگی این میوه خواهد شد. اگر در زمان رشد این میوه گرما و خشکی در هم رخ دهد، منجر به تند شدن فلفل ها می شود. پس باید به میزان گرمای دریافتی بذر این گیاه دقت لازم را داشته باشید.

آفات و بیماری ها 

بذر فلفل دلمه ای بعد از کشت ممکن است دچار آفات و بیماری های متعددی گردد. برخی از این بیماری ها را می توانیم سفیدک کرکی، سفیدک پودری، لکه موجی، کپک خاکستری و کپک سفید بیان نماییم. هر یک از این آفات نشانه ها و عامل های مختلفی دارند.

کاربرد ها 

فلفل دلمه ای را می توان به صورت خام و پخته مصرف نمود. این میوه به دلیل خواص بیشماری که دارد، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین های A و C موجود در این میوه باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت گردد.