آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره پرورش بذر توت فرنگی(Fragaria × ananassa)

توت فرنگی یکی از میوه های خوش طعم و محبوب می باشد. بذر توت فرنگی بیش از 250 تا 300 سال قدمت ندارد. توت فرنگی های وحشی اولین بار توسط فرانسویان به زمین های کشاورزی منتقل شدند. حتی در جنگل های ایرانی نیز می توانیم به وفور توت فرنگی ها وحشی را شاهد باشیم. این توت فرنگی از طریق بذر تکثیر می شود و بسیار در صنعت دارو سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قبل از کاشت بذر توت فرنگی  (Fragaria × ananassa)  آن را به مدت دو هفته درون فریزر بگذارد، می توانید شاهد رشد بهتر و جوانه زدن آن در طول ماههای زمستان نیز باشید.

برای خرید بذر انواع توت فرنگی مانند بذر توت فرنگی پاروس، بذر توت قرنگی کاماروسا، بذر توت فرنگی آناناسی و … با ما در ارتباط باشید.

کاشت بذر توت فرنگی

مکان کاشت بذر توت فرنگی

اگر بخواهیم مکانی مناسب برای کاشت توت فرنگی بیان کنیم، باید بگوییم هم باغ، هم باغچه و هم گلدان می توانند مکان های مناسبی برای کاشت این میوه ی خوشمزه باشند. زیرا بذر توت فرنگی حالت بوته ای داشته و رونده نیست. فقط باید مکان کاشت دارای خاک مناسب باشد.

دما 

بهترین دمایی که می توانیم برای رشد بذر توت فرنگی انتخاب نماییم، بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. این گیاه به آب زیادی نیاز دارد. اگر به بار نشست باید همیشه آن را آبیاری نمود. در زمستان توت فرنگی تا دمای زیر 18 درجه سانتی گراد را نیز تحمل می کند. البته اگر روی بوته را بپوشانید. 

خاک

توت فرنگی را می توان در خاک های عمیق و شنی کشت نمود و پرورش داد. اگر خاک دارای آهک زیادی باشد اجازه رشد به بذر توت فرنگی نمی دهد. خاک های زهکشی شده ی باغ و باغچه مناسب برای کشت بذر توت فرنگی هستند ولی باید همیشه مرطوب باشند.

کود

کود مناسبی که می توانیم برای کشت بذر توت فرنگی استفاده نماییم، کود های حیوانی پوسیده هستند. بهتر است در طول رشد 3 یا 4 هفته یک بار این گیاه را کود دهی نمایید. کود های کمپوستی نیز می توانند برای رشد این گیاه موثر باشند.

مراقبت از گیاه توت فرنگی 

بوته های توت فرنگی را باید همیشه تقویت نمایید. این گیاه در بهترین حالت خود بیشتر از 3 یا 4 سال عمر نمی کند. پس باید همیشه مراقب ان باشید تا در این مدت محصولی عالی برای شما عرضه کند. اگر بذر توت فرنگی را در گلدان کشت نمودید، بهتر است هر 3 یا 4 روز یک بار گلدان را بچرخانید تا گیاه به نور مناسب در همه ی ابعاد دست یابد.

آفات و بیماری ها 

توت فرنگی گیاهی است که بسیار مورد آفات متعدد قرار می گیرد. حتی پرندگان نیز از این گیاه خوشمزه بهره مند می شوند. باید این گیاه را توسط فنس از دسترس پرندگان محفوظ نگه دارید. برای از بین بردن آفات بذر توت فرنگی نیز می توانید از سموم ارگانیک استفاده نمایید. 

کاربرد ها

این میوه ی خوشمزه را هم به صورت خام و هم به صورت پخته استفاده می کنند. می توانید برای پخت مربای توت فرنگی، کیک توت فرنگی و… از این میوه ی خوشمزه استفاده نمایید. علاوه بر آن مصرف دارویی زیادی نیز دارد. 

نوشته های مشابه