آموزش کاشت و پرورش

چگونه گوجه گلابی زرد بکاریم؟

گوجه گلابی زرد

گوجه گلابی زرد با نام علمی Solanum lycopersicum رقمی از گوجه فرنگی است که به شکل گلابی و زرد می باشد. یکی از انواع گوجه فرنگی های کوچک قدیمی است که برای اولین بار در سال 1805 در اروپا کاشته شد. این گیاه معمولا در خوشه های بسیار پربار محصول تولید می کند. این محصول با رنگ و طعم منحصر به فرد خود عطر و مزه خاصی به آشپزخانه شما می بخشد.

نحوه کاشت گوجه گلابی زرد

در اکثر مناطق، بذر گوجه فرنگی را در سینی های کشت می کارند و سپس نشاها را به مزرعه منتقل می کنند. این کار باعث قوی تر شدن بوته ها در مزرعه شده و بوته ها نسبت به زمانی که بذر آن در مزرعه کاشته می شود چند هفته زودتر به بار می نشینند.

برای کاشت گوجه گلابی زرد از بذر، ابتدا باید بستر کاشت و ظرف کاشت را آماده کنید. برای این کار ابتدا ظرف کشت را با بسترهایی مانند ورمی کمپوست، پیت ماس و کوکوپیت پر کنید. درون هر یک از سلول های سینی کشت، یک عدد بذر گوجه گلابی زرد قرار دهید و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.

پس از کاشت بذر گوجه گلابی زرد، به آرامی کمی آب اسپری کنید تا بذرها رطوبت لازم برای جوانه زنی را داشته باشند. پس از کاشت برای زودتر جوانه زدن بذرها می توانید پلاستیک شفافی روی ظرف بکشید و آن را در جای گرم که دمای آن در حد 25 درجه سانتی گراد باشد قرار دهید.

توجه داشته باشید که بذر گوجه گلابی زرد برای جوانه زنی نیاز به نور دارد. بنابراین اگر پنجره رو به جنوب دارید حتما ظرف را پشت آن پنجره قرار دهید تا بذرها بهتر جوانه بزنند. بذرها در شرایط عادی، پس از 7-5 روز جوانه می زند. پس از جوانه زنی پلاستیک را بردارید و رطوبت بستر کاشت را هر روز بررسی کرده و در صورت خشک شدن آبیاری کنید.

گوجه گلابی زرد

شما عزیزان می توانید بذر گوجه فرنگی گلابی خوشه ای زرد را از فردین کشت خریداری کنید.

زمانی که دمای خاک و هوا به بالای 15 درجه سانتی گراد رسید، می توانید نشاها را در مزرعه یا باغچه خود بکارید. دقت کنید که قبل از کاشت حتما دمای هوا را در چند روز آینده بررسی کنید. زیرا کاهش دما در چند روز پس از کاشت باعث صدمات جبران ناپذیری به گیاهان شما می شود. برای جلوگیری از یخبندان دیررس غیرمنتظره می توانید روی بوته ها را با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا اثرات سرما را کاهش دهید.

انتخاب محل کاشت

قسمتی از حیاط یا باغ را که آفتاب زیادی به آنجا می تابد انتخاب کنید. بوته های گوجه گلابی زرد به 8 ساعت نور در روز نیاز دارند، به خصوص زمانی که میوه شروع به رسیدن می کند این نیاز نوری اهمیت بیشتری پیدا می کند.. از کاشت گوجه گلابی زرد در مناطقی که روان آب جمع می شود خودداری کنید. گلابی زرد سیستم ریشه ای کم عمق است و خاک اشباع از آب را تحمل نمی کند.

برای کاشت نشا، چاله کوچکی به اندازه 3 برابر توپ ریشه حفر کنید تا ریشه های موجود را در خود جای دهد. نشا را در سوراخ قرار دهید و با پشت دست خاک را فشرده کنید تا گیاه در جای خود مستقر شود.

گوجه گلابی زرد برای رشد بهتر به فضا نیاز دارد. گیاهان را در ردیف هایی با فاصله حداقل 60 سانتی متر از هم بکارید. رعایت فاصله کاشت اجازه گردش هوای کافی را می دهد. ممکن است این گوجه فرنگی ها در زمان باردهی به قیم نیاز داشته باشند تا شاخه های آنها نشکند.

شما علاقمندان به کشت گوجه فرنگی زرد می توانید با خرید بذر گوجه فرنگی زرد دیوانه!! گیلاسی آمریکایی کاشت این گیاه جذاب را نیز تجربه کنید.

شرایط رشدی

مکانی را انتخاب کنید که روزانه حداقل 8 ساعت آفتاب کامل داشته باشد. این در اواخر فصل رشد با رشد میوه ها مهم است. کمبود نور کافی خورشید می تواند منجر به کاهش رنگ گیری محصول و بد مزه شدن آن شود.

گوجه گلابی زرد یک تغذیه کننده سنگین است، بنابراین با بهترین ترکیب خاک شروع کنید. خاک لومی و دارای زهکشی خوب با مواد کمپوست فراوان و pH بین 6.2 و 6.8 ایده آل است.

گوجه گلابی زرد

حداقل یکبار در هفته آبیاری کنید. آبیاری قطره ای آب را به سمت ریشه هدایت می کند و احتمال بیماری های قارچی ناشی از زیاد بودن رطوبت را کاهش می دهد. اوایل روز آبیاری کنید و اگر با دست آبیاری می کنید گیاه را در پایه آبیاری کنید.

دمای بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد بهترین دما برای رشد و باردهی گوجه گلابی زرد است. هنگامی که دما خیلی بالا یا پایین باشد، گل ها می ریزند و میوه هایی که رشد می کنند ممکن است کوچک یا بد شکل باشند. رطوبت 65 تا 85 درصد نیز بهترین سطح رطوبت نسبی برای این گیاه است. اما به یاد داشته باشید که رطوبت بیش از حد باعث جلب شته ها می شود. علاوه بر این می تواند باعث جمع شدن گرده ها شود و از تشکیل میوه جلوگیری می کند.

۶ نکته برای پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری را در مقالات فردین کشت بخوانید.

گوجه گلابی زرد برای پربار خود به انرژی زیادی نیاز دارد. یک کود متعادل NPK (10-10-10) در زمان کاشت حتی در خاک غنی و دارای کمپوست، به رشد هر چه بهتر گیاهان کمک می کند. شش هفته پس از کاشت، کودی با فسفر بالا (20-5-10) استفاده کنید تا باردهی گیاه افزایش یابد. هنگامی که میوه ها شروع به رسیدن کردند، یک بار دیگر مواد مغذی تخلیه شده را با یک کود متعادل جبران کنید.

نحوه پرورش گوجه زرد گلابی در گلدان

برای پرورش گوجه گلابی زرد در گلدان، یک ظرف حداقل 10 گالن با سوراخ های زهکشی بزرگ با فضایی که شامل یک تکیه گاه باشد، انتخاب کنید. ظرف را با مخلوطی از مخلوط گلدانی با کیفیت خوب و کمپوست کهنه پر کنید. اگر مخلوط گلدان حاوی کود نیست، کمی کود 10-10-10 به مخلوط خاک اضافه کنید.

در هر ظرف یک نشا بکارید و یک سوراخ عمیق ایجاد کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد و توپ ریشه را در خود جای دهد. نشا را در چاله کاشت قرار داده و با مخلوط خاک پر کنید و خاک پای گیاه را فشار دهید تا گیاه در خاک مستقر شود. اکنون یک پایه نصب کنید یا صبر کنید تا گیاه شاخه‌های جدید دربیاورد. ظرف را در آفتاب کامل قرار دهید و کاملا آبیاری کنید. گوجه گلابی زرد که در گلدان رشد می کند به آبیاری مکرر نیاز دارد و ممکن است نیاز به کودهای اضافی داشته باشد.

نیاز نوری گوجه فرنگی چقدر است؟

گرده افشانی

گوجه گلابی زرد

هر گیاه گوجه گلابی زرد گل های نر و ماده دارد که گرده افشانی از طریق حرکت هوا انجام می شود. ممکن است گرده افشان هایی مانند حشرات را در گل ها مشاهده کنید که به گرده افشانی کمک می کنند اما برای تشکیل میوه خیلی ضروری نیستند.

اصلی ترین دلایل عدم تولید گوجه فرنگی چیست؟

برداشت گوجه گلابی زرد

میوه‌های گوجه گلابی زرد به‌صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند که نزدیک‌ترین میوه‌ها به ساقه زودتر می‌رسند. می توانید منتظر بمانید تا همه میوه ها رسیده و از کل خوشه جدا کنید یا می توانید گوجه فرنگی های رسیده را به صورت جداگانه برداشت کنید. میوه ها با رنگ لیمویی آماده برداشت هستند.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی کدام مواد هستند؟ این مقاله کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.