آموزش کاشت و پرورش

نکات مهم در نگهداری از گل بنت القنسول

گل بنت القنسول

گل بنت القنسول گیاهی از تیره افوربیاسه و بومی مکزیک است. این گیاه در مناطق حاره همیشه سبز است و در دیگر مناطق خزان کننده.این گیاه به خاطر نمایش گل های درخشان زمستانه اش (در واقع کاسبرگ هایش) پرورش داده می شود .در نیم کره ی شمالی به عنوان گل مرسوم کریسمس مورد استفاده قرار میگیرد،و گل آذین ان سیاتیوم و براکته های آن بزرگ و رنگین بوده و روزکوتاه میباشد.

در گل بنت القنسول آن چه بیشتر جلب توجه میکندوما به عنوان گل میبینیم،در واقع براکته ها هستند در این گیاه گل زودتر از براکته ها بوجود می آید و بایستی شرایط روز کوتاهی تا زمان ظهور گرده ها روی سیاتیوم فراهم باشد. وگرنه اگر بعد از گل آغازی و قبل از باز شدن گل، گیاه تحت شرایط روز بلند قرارگیرد، براکته ها نارس و سبز رنگ خواهند بود. گل بنت قنسول یا پوانزتیا دارای شیره ای سمی میباشد .که بایستی در زمان بریدن ساقه و یا چیدن گل آن دقت شود که دست خراش نداشته باشد و یا اینکه دست آلوده به شیره گیاه را به چشم و دهان نزنند که بسیار خطرناک است و باین منظور بهتر است برای جلوگیری از خروج شیره گیاه محل بریدگی ساقه بریده شده را درآب گرم ۴٠ درجه قرار دهند تا خروج و تراوش شیره گیاه قطع شود.

فارسی رایج: گل بنت القنسول
نام انگلیسی:poinsettia
نام علمی: euphorbia pulcherrima
از خانواده: Euphorbiaceae
خاستگاه: مکزیک

نیازها :

نور: این گیاه نور کامل می خواهد بهترین پنجره ، پنجره شمالی می باشد از اشعه مستقیم خورشید محافظت شود.

دما: بهترین دما برای رشد و نمو باید بالای ۱۵ درجه باشد و دمای کمتر از آن موجب کندی رشد و نمو و کوچکی براکته ها می شود بین ۱۵ تا ۲۴ درجه مناسب است.

ابیاری: بطور کل ۲ تا ۳ بار در هفته بسته به دمای اتاق ویا هر وقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید زهکشی خاک را بازدید کنید.

رطوبت: پر کردن زیر گلدانی بهترین روش رطوبت دهی می باشد و هرگز روی برگها آب نریزید!

خاک: مخلوطی از خاک باغچه و خاک پیت برای گیاه مناسب است.

تغذیه: هنگام گلدهی گیاه را با کود کامل ماهی یکبار تغذیه کنید همچنین این گیاه به کمبود نیتروژن حساس است و کمبود آن باعث ریزش برگ می شود!

هرس: پس از پایان گلدهی در اردیبهشت برای تحریک جوانه زنی شاخه ها را تا ۱۵ سانتی متر هرس کنید. هرس دیگر،سبُک تر، در اواخر تابستان، به گل دهی کمک خواهد کرد.شیره ی شیر مانندش سخت تند است،لذا باید دستکش بپوشید و مواظب چشمانتان باشید.

تکثیر گل بنت القنسول: از طریق کاشت قلمه های نوک شاخه ها که در فصل رشد گرفته می شود می توان تکثیرش کرد، اما آسان ترین روش تکثیر آن است که قلمه های سخت و خشبی را بعد از هرس در پاییز در گلدان بکارید.

گل بنت القنسول

مشکلات و راه حل ها در نگهداری گل بنت القنسول:

برگها درحالی که سبز است میریزد:

بخاطر خیس شدن برگها هنگام آبیاری یا سردی هوا و تشنگی گیاه و یا کمبود ازت میباشد. البته در هنگام جابجایی از گلخانه به منزل باید اجازه آداپته شدن به گیاه را داد!

شکل گل غیرعادی شده است:

در این حالت جوانه های گل تشکیل شده و شروع به رشد و نمو می کنند و یکباره متوقف شده، شکل عادی گل از بین میرود و برعکس جوانه های زیرگل شروع به رشد می کنند. گیاهانی که این حالت در آنها دیده می شود باید در دمای ۱۵ شب کشت و کار شوند به علاوه باید تاریخ افزایش آنها تا آنجا که مقدور است به تأخیر افتد.

گلدهی گل بنت القنسول به تاخیر افتاده:

کاهش درجه حرارت در پاییز موجب به تاخیر افتادن گل دهی می شود.

حاشیه برگها سوخته است:

در اثر کمبود کلسیم می باشد.

شاخه ها بلند شده و برگ ها زرد می شود و میریزد:

دلایل گوناگونی دارد ولی عمده آن نحوه قلمه زدن آن است هرچه قلمه ضخیم تر باشد گلها درشت تر و بهتر است قلمه ها در صبح زود گرفته شوند.

رشد رویشی گل بنت القنسول بیش از حد است:

به دلیل گرفتن قلمه ها در بهار وتابستان است همچنین ممکن است به خاطر استفاده از کود شکری یا ازت زیاد باشد!

برگهای پایین زرد میشود:

به دلیل آبیاری زیاد می باشد.این گیاه به کمبود ازت نیز حساس است ممکن است علت ریزش برگها کمبود ازت هم باشد!

براکته هابه سبز متمایل شده اند و دیگر قرمز نمی شوند:

سبز شدن تدریجی براکته ها نشان دهنده ی پایان دوره گلدهی امسال می باشد و تا سال دیگر ویک دوره روز کوتاهی دیگر باید صبر کرد!

برگ های گل بنت القنسول کوچک مانده و جوانه ها باز نمی شود:

به دلیل کمبود مواد غذایی می باشد گیاه را ماهی یکبار خصوصا هنگام گلدهی با کود کامل تغذیه کنید!

جوانه ی انتهایی گل بنت القنسول می ریزد:

ریزش زود هنگام سیاتیوم در اثر کمبود کربو هیدرات ها برای نگهداری جوانه های گل اتفاق می افتد که ناشی از کمی نور، فاصله کم گیاهان، دمای بالای شبانه و تنش آبی می باشد.

امیدواریم این مقاله برای شما همراهان مفید باشه و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.