عمومی

صدا چه تاثیری روی گیاهان دارد؟

صدا

همه ما شنیده ایم که پخش موسیقی برای گیاهان به رشد سریعتر آنها کمک می کند. آیا موسیقی می تواند رشد گیاهان را تسریع کند یا این فقط تصور است؟ آیا گیاهان واقعاً صدا را می شنوند؟ آیا آنها واقعاً موسیقی را دوست دارند؟

آیا صدا رشد گیاه را تسریع می کند؟

 باور کنید یا نه، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که نواختن موسیقی برای گیاهان واقعاً باعث رشد سریع‌تر و سالم‌تر می‌شود. در سال 1962، یک گیاه شناس هندی چندین آزمایش در مورد تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان انجام داد. او دریافت که برخی از گیاهان زمانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند 20 درصد بیشتر از نظر قدی رشد می کنند و رشد قابل توجهی در زیست توده دارند. او نتایج مشابهی را برای محصولات کشاورزی مانند بادام زمینی، برنج و تنباکو، زمانی که موسیقی را از طریق بلندگوهایی که در اطراف مزرعه قرار داده شده بود پخش کرد، یافت.

یک گلخانه دار در کلرادو چندین نوع گیاه و انواع مختلف موسیقی را آزمایش کرد. او تشخیص داد که گیاهانی که به موسیقی بلند گوش می‌دهند به سرعت و در عرض چند هفته از بین می‌روند، در حالی که گیاهان وقتی در معرض موسیقی کلاسیک قرار می‌گیرند به خوبی رشد می‌کنند.

محققی نسبت به واکنش مثبت گیاهان به موسیقی شک داشت، بنابراین او در چند آزمایش گلخانه ای بسیار کنترل شده انجام داد. با کمال تعجب، او متوجه شد که گیاهان سویا و ذرت در معرض موسیقی، ضخیم تر و سبزتر هستند و بازدهی قابل توجهی بیشتر دارند. محققان یک دانشگاه کانادایی کشف کردند که عملکرد محصول گندم در معرض ارتعاشات فرکانس بالا تقریباً دو برابر می شود.

موسیقی چگونه بر رشد گیاهان تأثیر می گذارد؟

تاثیر صدا روی گیاهان

 وقتی نوبت به درک تأثیرات موسیقی بر رشد گیاهان می‌رسد، به نظر می‌رسد که این موضوع بیشتر به «صداهای» موسیقی مربوط نمی‌شود، بلکه بیشتر به ارتعاشات ایجاد شده توسط امواج صوتی مربوط می‌شود. به عبارت ساده، ارتعاشات باعث ایجاد حرکت در سلول های گیاه می شود که گیاه را تحریک می کند تا مواد مغذی بیشتری تولید کند. اگر گیاهان به موسیقی بلند به خوبی پاسخ نمی‌دهند، به این دلیل نیست که کلاسیک را بهتر دوست دارند. با این حال، ارتعاشات تولید شده توسط موسیقی با صدای بلند فشار بیشتری ایجاد می کند که برای رشد گیاه مفید نیست.

آیا گیاهان گوش دارند؟

نه، اما مطالعه‌ای که توسط دانشگاه استرالیای غربی انجام شد نشان می‌دهد که گیاهان حواس بسیار پیچیده‌تر و توسعه‌یافته‌تری نسبت به آنچه ما فکر می‌کردیم دارند، با توانایی تشخیص و واکنش به صداها برای یافتن آب و در نهایت زنده ماندن دارند.

محققان دریافتند که گیاهان می توانند ارتعاشات صوتی ناشی از حرکت آب جاری از طریق لوله ها یا در خاک را حس کنند تا به ریشه های خود کمک کنند تا به سمت منبع آب حرکت کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که گیاهان صداهای خاصی را دوست ندارند و از صداهای خاص دور می شوند. مطالعه ای که در سال 1973 انجام شد نشان داد که گیاهانی که هر بار 8 ساعت در معرض نت F قرار می گرفتند در عرض دو هفته می میرند. در عین حال، گیاهانی که هر بار فقط سه ساعت در معرض صدای معمولی  قرار گرفتند، سالم‌تر از گیاهانی بودند که در سکوت کامل رشد کردند.

گیاهان شنوندگان عالی هستند.

صدا

آیا کسی را می شناسید که در شنیدن مطالبی در موسیقی مهارت داشته باشد که به نظر می رسد دیگران متوجه آن نمی شوند؟

گیاهان وقتی در معرض صداها در فرکانس های بین 115 هرتز تا 250 هرتز قرار می گیرند به خوبی رشد می کنند، زیرا ارتعاشات منتشر شده از چنین موسیقی هایی صداهای مشابه در طبیعت را تقلید می کنند. این صداها باعث می‌شود روزنه‌های گیاهان برای مدت طولانی‌تری باز بمانند، که باعث می‌شود تنفس سلولی بهتر شده و در نتیجه رشد تسریع شود! شما همچنین باید مشکلات خود را به گیاه خود بگویید. یا فقط صحبت کنید و گیاه را تشویق کنید! مطالعات نشان می‌دهند که صحبت کردن با گیاه که حال شنونده خوبی است، باعث قوی‌تر شدن آن می‌شود و به آرامش آن کمک می‌کند!

گیاهان نیز به استراحت نیاز دارند.

گیاهان مانند گوش ما صداهای بلند و مداوم را دوست ندارند. در حالی که شنیدن موسیقی برای یک گیاه عالی است، نباید به صورت مداوم و در تمام طول روز باشد. پس، باید کمی به آنها استراحت بدهید.

شما عزیزان می توانید در بخش مقالات فردین کشت مطالب آموزشی متنوعی درباره کشاورزی مطالعه کنید. در ویکی پدیا نیز می توانید بیشتر درباره گیاهان مطالعه کنید.